• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit is de volgorde die een zoekmachine hanteerd heb ik ergens gelezen(bron ontschoten)

 

- Het aantal keer dat de zoekactie voorkomt in de content

- Het aantal keer dat er varianten op de zoekactie voorkomen in de content

- Komt de zoekactie in de content voor met ,

,

,

tags er omheen?

- Komt de zoekactie voor in de titel?

- Komt de zoekactie voor in de 'keywords' META-tag?

- Zijn er andere webpagina's die linken naar de pagina, gebruikmakend van de zoekactie als anchor-tekst.

 

Als ik dit zo lees is de META-tag en de linken naar de pagina niet erg belangrijk, dit kan het laatste stapje zijn richting een goede positionering of zie ik dit verkeerd?

 

Ook heb ik gelezen dat er helemaal niet meer naar de META-tag gekeken word door zoekmachines omdat dit misbruikt werd door spammers.

 

Ik moet mijn website aanpassen maar het lijkt me dat ik de meeste aandacht dus moet besteden aan een goede content en titel.

 

Zie ik dit allemaal goed?

Link naar reactie
  • 0

Feitelijk is er niemand die precies weet hoe de verschillende zoekmachines werken. Daarnaast passen de zoekmachines constant hun algoritmes aan.

 

In grote lijnen zijn de punten die je noemt onderdeel van de algoritmes. Het aantal malen dat een zoekactie op een pagina voorkomt mag ook niet te veel zijn.

 

Belangrijk is je 'linkpopularity' die weer van invloed is op je pagerank. Hogere pagerank verkrijg je weer door links van andere sites met een hoge pagerank, maar ook sites met relevante inhoud die aansluit bij jouw content.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet op de hoogte van het technische deel wat HTML betreft, (daar huren we specialisten voor in.. ;D )

 

Wat de Metatags betreft, je moet er wel voor zorgen dat ze gewoon goed staan want ik constateer dat het nog wel meegenomen wordt. Maar je kunt niet veel doen aan je score door met metatags te werken.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Maar META-tags zijn niet meer van invloed op de pageranking dus.

 

HTML is een structuurtaal, geen opmaaktaal. Dat betekent dat de tekst tussen

belangrijker is dan de tekst tussen

.

 

klopt dit?

 

Half.. HTML is een structuurtaal die normaalgesproken op een bepaalde manier wordt weergegeven door een browser. Bovendien omvat het huidige HTML veel elementen die slechts op opmaak gericht zijn.

 

Normaalgesproken zou je iets belangrijks in H1 plaatsen, en zo steeds verder naar beneden tot H7. Sinds de stylesheets is dit echter in onbruik geraakt en is de H-tag een beetje een overbodig ding geworden (voor opmaak althans).

 

Link naar reactie
  • 0

Als je op de website van ons bedrijf komt heb je het volgende.

 

Eerste scherm (www.bedrijfsnaam.com) de intro, verhaal over ons bedrijf en onderaan moet je op een butten doorklikken om op de 'hoofdwebsite' te komen.

Als je doorgeklikt heb kom je op de 'hoofdsite'(www.bedrijfsnaam.com/intro)

Je ziet nu links van de pagina allemaal onderwerpen waar je op kan klikken, bv. Service, maar de sitenaam blijft dan gewoon www.bedrijfsnaam.com/intro en niet www.bedrijfsnaam.com/intro/service.

Is het beter om dit te veranderen en dan onderaan de pagina Home neerzetten zodat je weer op de hoofdpagina komt?

Krijg je hierdoor een hogere rating omdat het word gezien als allemaal links, en omdat je al deze losse pagina's ook kan aanmelden op google.

 

Ik hoor graag jullie mening hierover

Bvd. Quito

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het kort:

 

- Losse pagina hoef je niet aan te melden, de Google-spider is zelf zo intelligent dat hij al je pagina's bezoekt en zo sowieso al indexeert.

- Een begrijpelijke, met relevante woorden gevulde URL wordt doorgaans beter geïndexeerd dan een vage URL met allerlei lange id's enzo.

- Spiders hebben moeite met framesets, en ook als bezoekers doorklikken naar je site kunnen frames negatieve gevolgen hebben. Probeer dus je site zonder frames te maken.

- Menu's van plaatjes enzo worden ook niet super gewaardeerd. Dus mocht je een menu van plaatjes hebben, probeer die dan te vervangen door tekst (kan erg vaak).

Link naar reactie
  • 0

quito,

 

Zoals eerder gezegd, ik ben geen 'techie' maar volgens mij maakt het in jouw geval niet uit hoe je het doet. Dat je pagina's apart kunt aanmelden heeft al helemaal geen zin omdat de bots en spiders gewoon links volgen voor indexering. Hooguit kan het zijn bij sommige zoekmachines dat je site sneller geindexeerd wordt als je de hoof URL aanmeld. Veel belangrijker is dat er op andere sites met een hoge ranking links staan naar jouw site.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Kortom Jeroen en ik schreven tegelijkertijd.....Zijn overige opemrkingen zijn ook zeker waar.

 

Als je je er echt wat in wilt verdiepen is het volgende seminar misschien iets voor je. Het is in eerste instantie voor marketeers, maar Jeroen v/d Wiel die daar spreekt is een echte expert op het gebied van sites optimaliseren en je kun daar ook al je vragen stellen

 

http://www.mediaplaza.nl/mp.php/seminars/seminars/seminar?id=120

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Naar aanleiding van de vraag van Quito heb ik een vraag:

 

Je kan door de zoekmachine's ook gevonden worden op je subpagina's, moet je dan voor elke subpagina een eigen meta-tag en titel maken?

 

En de linken, moet je die alleen naar de hoofdpagina sturen of kan je deze ook naar je subpagina's sturen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Metatags zijn tegenwoordig zo belangrijk niet meer. Wel is het aan te raden elke subpagina een eigen titel te geven. De navigatiestructuur kan ook het beste op elke pagina aanwezig zijn zodat de robot in een keer door kan.

 

Verder kun je gebruik maken van koppen in je tekst en zorg ervoor dat de belangrijke kernwoorden ook in je tekst terugkomen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan door de zoekmachine's ook gevonden worden op je subpagina's, moet je dan voor elke subpagina een eigen meta-tag en titel maken?

 

En de linken, moet je die alleen naar de hoofdpagina sturen of kan je deze ook naar je subpagina's sturen?

 

Het is wel de moeite waard om de 'meta descriptions' goed en wervend neer te zetten. Dit gedeelte ziet men vaak in de zoekresultaten van de zoekmachine. Zoals Welleke al aangeeft, het is nauwlijks van belang voor je posite om je metatags goed te hebben staan, maar dat betekend niet dat je ze moet veronachtzamen. Zorg er gewoon voor dat ze per pagina goed staan

 

De linken kun je volgens mij ook naar een subpagina sturen. Dit zou ik echter alleen doen als die pagina beter aansluit bij de content van de pagina/site waar de link op komt te staan.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn met ons promotiebureau alsvolgt te werk gegaan:

 

Wij hebben de broncode van concurrenten die het hoogste scoren op bepaalde trefwoorden geanalyseerd en vervolgens grotendeels nagemaakt. Je moet hierbij wel oppassen dat de inhoud niet 100% hetzelfde is, want anders wordt dit weer afgestraft. Wij boeken zeer goede resultaten met deze methode!

Link naar reactie
  • 0

- Spiders hebben moeite met framesets, en ook als bezoekers doorklikken naar je site kunnen frames negatieve gevolgen hebben. Probeer dus je site zonder frames te maken.

 

Je moet er voorzichtig mee zijn. Indexeren gebeurd vaak prima, maar je moet het probleem dat mensen slechts 1 frame krijgen als zoekresultaat wel ondervangen met javascript of iets dergelijks.

 

- Menu's van plaatjes enzo worden ook niet super gewaardeerd. Dus mocht je een menu van plaatjes hebben, probeer die dan te vervangen door tekst (kan erg vaak).

 

True. En als je het dan toch doet, voorzie de plaatjes dan van het 'alt' attribute - dat helpt bij zoekmachines, en ook voor bezoekers die niet met plaatjes overweg kunnen (denk aan visueel gehandicapten etc).

Link naar reactie
  • 0

Maar er word toch eigenlijk alleen maar gescand op de eerste 250 tekens, dus hier moet je je titel, description en keywords toch grotendeels op aanpassen?

Google scant je hele pagina, dit is óf oud óf een fabeltje :)

 

Wanneer je een bepaald trefwoord vooraan in je titel zet of vooraan in je keywords wordt het wel veel beter gewaardeerd dan wanneer je dit verderop in je titel of keywords zet.

 

Het zou mij dus ook niet verbazen als je eerste 250 tekens van je te website beter worden gewaardeerd dan de rest van je pagina.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je een bepaald trefwoord vooraan in je titel zet of vooraan in je keywords wordt het wel veel beter gewaardeerd dan wanneer je dit verderop in je titel of keywords zet.

 

Dat is wat anders :) Maar werk dan ook op een goede manier met

- en

-tags en dergelijke, dat telt ook zwaarder mee. Termen die vaker voorkomen tellen ook zwaarder mee.

 

Wat ik bedoelde is dat sowieso wel je hele pagina geïndexeerd wordt, dus alle content.

Link naar reactie
  • 0

Het is me nu duidelijk dat de eerste 250 tekens belangrijk zijn maar ook de rest van de inhoud.

 

Maar nu heb ik nog ee n vraag, mijn site begint met een 'hoofdpagina', hier staat algemene informatie in over ons bedrijf.

Onderaan deze pagina moet je op een button klikken 'maak kennis met ons bedrijf en klik hier'.

 

Als je hierop geklikt heb kom je bij home en alle subpagina's.

 

Maar komt de zoekrobot door deze button heen, of word de rest van de pagina niet gescant doordat de button dit tegenhoud?

 

Kan ik het zo laten of moet het veranderd worden(en hoe)?

 

bvd. Joost_

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.