ik ben een bedrijf die personeel beschikbaar stelt voor thuiszorg. ik val onder vrijgestelde prestaties voor de omzetbelasting. ik maak gebruik van ingehuurd personeel binnen de eu en buiten Nederland. inlener binnen de eu factureert mij zonder btw. welke ik aangeeft in de rubriek 4b intracommunitaire verwervingen in de aangifte omzetbelasting. via aangifteprogramma wordt automatisch te betalen btw berekend en deze wordt weer opgeteld bij de voorbelasting waardoor geen te betalen btw ontstaat.

nu is de belastingdienst van mening dat deze niet bij de voorbelasting moet worden opgeteld omdat ik onder vrijgestelde tarief (0%) val en derhalve geen recht op aftrek voorbelasting heb.

- kan dit zomaar?

- buitenlandse dienstverlener berekent geen btw en ik moet aan de nederlandse belastingdienst wel btw daarover betalen.!!!

weet iemand raad hiermee en hoe kan ik hier van af zonder naheffing btw te betalen.????

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30907-btw-naheffing/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Als een ondernemer, op grond van zijn werkzaamheden, vrijgesteld is van BTW heffing, dan volgt daaruit automatisch ook dat de die ondernemer betaalde voorbelasting (rubriek 5b) niet mag verrekenen.

Als een buitenlandse ondernemer een DIENST levert, die wel in Nederland belast is, dan zal hij op grond van de EU regels voor intracommunautaire leveringen- en diensten de BTW VERLEGGEN (dat is iets anders als geen BTW heffen). uit de faktuur van de buitenlandse onderneming moet blijken dat er in dit geval sprake is van de genoemde verleggingsregeling.

Op grond hiervan moet dus de Nederlandse ondernemer de BTW (eigenlijk in opdracht van de buitenlandse ondernemer) in Nederland afdragen. Deze situatie is feitelijk niet anders dan als je in Nederland gebruik maakt van een ondernemer die BTW plichtig is. die zou ook een faktur met BTW sturen, welke BTW je niet kan verrekenen.

Ik kan hier overigens niet zo beoordelen of sprake is van GEEN BTW of de verleggingsregeling. Ik ga er vanuit dat e.e.a correct is gefactureerd, ik ga dan ook alleen in op waarom de BTW niet als voorbelasting mag worden afgetrokken en dat er feitelijk geen verschil is tussen de Nederlandse en buitenlandse situatie.

Uiteraard zal als jij de "diensten" belast er in jouw faktuur (TARIEF) rekening moeten worden gehouden dat de BTW voor jouw kosten zijn.

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30907-btw-naheffing/#findComment-319352
Delen op andere sites

• 0

Als je vrijgestelde prestaties levert dan heb je geen recht op aftrek van voorbelasting. Dat aan jou door je eu leverancier zonder BTW gefactureerd wordt, heeft daar niet mee van doen.

Simpel gezegd: als ik aan een arts (vrijgesteld van BTW) diensten factureer als adviseur, dan kan die arts ook niets met de BTW op mijn factuur. Zo is eenmaal de wetgeving geregeld.

Of je ingehuurde krachten wel of niet onder de intracommunautaire verwerving valt, laat ik in het midden. Maar de wegwijzer plaats van dienst geeft aan dat je leverancier correct handelt, zie bijlage.

groet

Joost

BTW.thumb.jpg.90a3841e7cf4cb80bcf7c772a5c6c3f0.jpg

BTW.thumb.jpg.90a3841e7cf4cb80bcf7c772a5c6c3f0.jpg

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30907-btw-naheffing/#findComment-319353
Delen op andere sites

• 0

TEPE,

als jij alleen vrijgestelde prestaties verricht (dat is overigens iets anders dan 0 %) waarom staat er dan een aangifte omzetbelasting voor je klaar?

Volgens mij is het ter beschikking stellen van personeel overigens niet vrijgesteld. Daadwerkelijke thuiszorg wel, maar dat doe jij niet, toch? In dat geval zit de Belastingdienst er naast en heb je wel recht op aftrek van de voorbelasting.

Bezwaar maken dus tegen die aanslag of beschikking!

groet,

John

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30907-btw-naheffing/#findComment-319376
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar