• 0

toekomstige samenwerking veiligstellen(afdwingen)

Hallo,

 

Voor een klant ben ik gevraagd een product te leveren, alleen zijn budget is nogal klein. Aangezien hij in de toekomst waarschijnlijk nog meer van deze producten nodig zal hebben, wil ik voor deze eerste keer best een concessie doen. Echter in mijn offerte voor dit eerste product wil ik aangeven dat deze offerte goedkoper is dan normaal, omdat ik er meer opdrachten in de toekomst van verwacht.

 

Nu is de vraag waar ik mee worstel: hoe kan ik ervoor zorgen / mij indekken, dat deze klant de vervolgopdrachten ook bij mij aanbesteed en niet alleen van deze eenmalige goedkope offerte profiteert?

 

Zelf zat ik te denken aan een intentieverklaring, maar ja.....wat moet daar dan exact instaan en wat is de rechtsgeldigheid van zo'n verklaring? Of is er een andere mogelijkheid die een grotere rechtsgeldigheid met zich meebrengt? Volgens mij is het namelijk niet mogelijk om een afnemer te dwingen verder met jou in zee te gaan in de toekomst, of wel?

 

Alvast bedankt voor het lezen en je eventuele reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu is de vraag waar ik mee worstel: hoe kan ik ervoor zorgen / mij indekken, dat deze klant de vervolgopdrachten ook bij mij aanbesteed en niet alleen van deze eenmalige goedkope offerte profiteert?

 

als zijn budget in de toekomst ook klein blijft, wil je hem dan nog als klant? zo ja, dan heeft een contract niet veel zin, dan moet je gewoon goedkoop blijven. zo nee, dan moet je deze offerte op zichzelf zien. je moet hem niet willen dwingen om voor hem te dure producten te kopen, al is dat juridisch mogelijk. uiteindelijk wordt niemand daar blijer van (denk ook aan je eigen imago).

 

als zijn budget wel groeit in de toekomst, dan zou ik nu richten op een perfect product en een meer dan tevreden klant (meet and exceed expectations) zodat ze niet eens verder willen kijken.

Link naar reactie
  • 0

Nu is de vraag waar ik mee worstel: hoe kan ik ervoor zorgen / mij indekken, dat deze klant de vervolgopdrachten ook bij mij aanbesteed en niet alleen van deze eenmalige goedkope offerte profiteert?

 

zo nee, dan moet je deze offerte op zichzelf zien. je moet hem niet willen dwingen om voor hem te dure producten te kopen, al is dat juridisch mogelijk. uiteindelijk wordt niemand daar blijer van (denk ook aan je eigen imago).

 

allereerst bedankt voor de reacties.

 

Mbt bovenstaande quote:

Aan de andere kant is het feit dat ik begrip heb voor zijn situatie en hierin meega (door het voor minder te verkopen) ook wel een beloning waard. Ik investeer op deze manier in hem en wil daar als het even kan wel wat voor terugzien. Al is het maar in de vorm van continuiteit.

 

Link naar reactie
  • 0

2thepoint heeft de beste oplossing.

Reken voor je product het volledige bedrag en leg een korting vast

die je aan het einde van het jaar aan de klant terugbetaald.

Komt er dus op neer dat het aantal bestellingen gerelateerd is aan een

"bonus korting"

De klant is dus gebaat om bij jou te bestellen en je hoeft je geen zorgen te maken dat deze klant een loopje met je neemt.

Aardige bijkomstigheid is dat je over het "op termijn" af te rekenen kortingbedrag rente kunt genieten en je werkkapitaal blijft op peil.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn natuurlijk lastige dillemma's maar ja wie zij dat ondernemen leuk was (oh ja ikke ;)) ik bedoel dus ondernemen is niet altijd makkelijk, ander zou iedereen het doen.

 

Je echt adviseren in deze is moeilijk. Er zijn zoveel facetten aan zo'n beslissing, die maken het complex. Wat ik dan doe is samen met een ander een aantal varianten bedenken en daar een SWOT op loslaten. Daaruit haal je een beslissing die je nog even op papier uitschrijft en tegen het ligt houdt. (objectiveren)

 

OF

ik ga praten met de klant en leg hem het dillemma uit, bespreek het en neem een beslissing, op hoop van zegen! (opportunisme)

 

Want ja beter een beslissing van geen beslissing zeg ik altijd maar en spijt is toch maar verloren energie dus daar ga ik ook niet aan ten onder.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Zolang je niet onder kostprijsniveau werkt is er in principe niet zoveel vuil aan de lucht. Het ligt aan jezelf en het "onderbuikgevoel" wat je hebt, of en hoeveel jij in een dergelijke relatie wilt investeren. Je moet hierbij wel nuchter blijven. Toezeggingen van je client zijn mooi maar moeten eerst nog maar eens omgezet worden in feiten. "Wat je nu binnenhaalt is belangrijk, de toekomst moet zich nog bewijzen" zijn woorden van een oude commerciele leermeester van mij. Kortom: wees voorzichtig met toezeggingen. Mijns inziens is een voorbehoud voor toekomstige aanschaf van producten niet te maken. Jouw afnemer zal zoiets nooit contractueel accepteren. En mocht hij het accepteren dan zit er wellicht over een jaar of twee iemand anders op die positie en zal hij keihard ontkennen dat er afspraken zijn gemaakt. Stap je dan naar de rechter om je gelijk te halen? Doe je dat en win je de zaak dan kan je de business vergeten. Je afnemer zal er alles aan doen om je onderuit te halen.

Een kortingsregeling zoals door forum collega's is geschetst is het beste alternatief wellicht gecombineerd met een kleine "introduktiekorting" voor de eerste transactie.

Succes

Link naar reactie
  • 0

Beter één vogel in de hand...

 

Het hangt er een beetje vanaf of je zelf keihard zit te springen om opdrachten (en geld!) , of je het je kunt permitteren een risico te lopen. Mensen beloven vanalles (en 'toekomstige bestellingen' zijn lastig te controleren, en wat wil je er als sanctie tegenoverstellen als iemand jouw korting niet beloont met vervolgopdrachten) en te oordelen aan de praktijk valt het inlossen van beloften nogal zwaar voor sommige mensen :-)

Het kan geen kwaad om in mensen te investeren, maar het is wel een gok. De vraag is of je je die gok kunt veroorloven, moét nemen, of je energie ook in lucratievere initiatieven kunt steken.

Het hangt ook af van het soort relatie dat je met deze persoon hebt, en hoe je tot deze situatie gekomen bent.

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.