• 0

Nieuwe ondernemingwat moet ik allemaal afstaan per kwartaal?

Hallo beste mensen van higherlevel forum,

 

 

Ik heb een vraag ik ben een beginnende ondernemer met een eenmanszaak en vraag me toch af wat ik nu per kwartaal moet afstaan aan de belasting.

 

Ik heb al veel lopen zoeken maar ik kom er niet echt uit.

 

Even in het kort wat ik doe:

 

Ik heb/ben bezig met een webshop waar ik onderdelen van voertuigen te koop aan bied, ik bestel deze bij mijn leverancier en lever deze weer aan de klant.

 

Dit is wat ik in het kort doe maar ik weet niet wat ik nou per kwartaal moet afstaan.

 

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen door het juiste andwoord te geven? zal mij een hele zorg schelen!

 

 

Bijvoorbaat dank!

 

Mvg, Ricardo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Ricardo

 

per kwartaal geldt alleen de BTW. De BTW die jij factureert aan je klanten moet je afdragen aan de fiscus (die betaalt jouw klant immers aan jou). Daarop breng je in mindering de BTW die jij betaald hebt aan je leveranciers. Beslissend is de factuurdatum, niet de ontvangstdatum of betaaldatum van het geld.

 

Maar voordat dit een cursus belastingheffing wordt. Lees eerst eens het handboek ondernemen van de fiscus:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek_ondernemen_2010_aa9701z01fd.pdf

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

 

Bedankt voor het reageren!

 

Het boek zal ik zeker dit weekend hellemaal gaan lezen, alleen zou ik het toch proberen om zo mischien op een paar andwoorden te komen.

 

Voor jullie ben ik de zoveelste die weer een vraag stel, maar voor mij zie ik jullie als een belangrijk informatie punt.

 

Mischien dat je alleen deze vragen nog kunt beandtwoorden:

 

Ik betaal 19% btw belasting aan mijn leverancier voor de producten, de klanten krijgen hun product met 19% btw, maar die 19% heb ik toch al ana me leverancier betaald toch ?

 

Verder las ik dat je inkomensen en omzet belasting heb, maar mijn omzet zijn mijn inkomsten of word dat appart bekeken?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het snap kwa btw betalen, kan iemand hier een bevesiting van geven als het klopt?

 

Stel ik koop iets van me leverancier 64.30 incl btw (19%)

 

BTW: €10,27

 

En ik verkoop het voor 70 euro incl btw

 

BTW: €13,30

 

 

Moet ik dan de btw die ik aan me leverancier betaal aftrekken van wat de klant mij betaald ?

 

Dus: €13.30 - 10,27 = €3.03

 

Dat bekent dat ik €3.03 BTW moet betalen aan de belasting voor deze order ???

 

 

Als dit klopt, klopt het dan ook dat het volgende mijn omzet is??

 

70 - 3.03 - 64.30 = 2.67

 

 

€2.67 hou ik aan het eind over als ik btw betaal.

 

 

 

en als dit ook weer klopt hoe zit het dan met inkomsten belasting?

Link naar reactie
  • 0
En ik verkoop het voor 70 euro incl btw

 

BTW: €13,30

 

die moet je uitleggen, dat klopt niet.

 

*************

 

 

Stel ik koop iets van me leverancier 64.30 incl btw Je Koopt dat artikel bij je leverancier voor 54,03 (ex btw) Je leverancier MOET btw inhouden bij de jou = 64,30 incl btw

 

 

Jij bent een bedrijf met BTW nummer, dan kun je die BTW weer aftrekken als voorbelasting van je kwartaal aangifte. = 10,27

 

Jij verkoopt dat artikel in hetzelfde kwartaal voor 70 euro incl , daar moet je 11,18 van afdragen als btw.

 

 

************

 

 

Inkomsten belasting werkt iets uitgebreider , (helaas) kun je dat niet aan de hand van 1 verkoop uitrekenen.

 

voordat je inkomsten belasting betaald mag je nog wat dingen van die winst aftrekken, bijv huur, telefoon, en van alles en nog wat meer. Wat er over blijft (bij eenmanszaak) is je winst uit onderneming. De inkomsten belasting in Nederland is progessief dat wil zeggen zoiets als dit (eenvoudige versie, zie belastingdienst voor werkelijke tarieven):

 

miljionair of uitkerings gerechtigde , eerste 10.000 euro = 10%

10001 tot 20000 = 20 %

20001 tot 30000 = 30 %

enz

 

als je dus 25000 euro winst heb gemaakt over 2011:

 

10000 euro a 10% = 1000 euro

10001 euro tot 20000 euro a 20% = 2000 euro

20001 euro tot 25000 euro a 30% = 1500 euro

totaal 4500 euro IB

 

Er zal nog wat af gaan (aftrekposten) en wat bijkomen (ziektekosten premie bla die bla weet ik veel hoe het heet)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stel ik koop iets van me leverancier 64.30 incl btw (19%)

BTW: €10,27

En ik verkoop het voor 70 euro incl btw

BTW: €13,30

 

Moet ik dan de btw die ik aan me leverancier betaal aftrekken van wat de klant mij betaald ?

Dat bekent dat ik €3.03 BTW moet betalen aan de belasting voor deze order ???

Als dit klopt, klopt het dan ook dat het volgende mijn omzet is??

70 - 3.03 - 64.30 = 2.67

€2.67 hou ik aan het eind over als ik btw betaal.

 

64,30 incl. BTW> BTW is 10,27

70,00 incl. BTW> BTW is 11,18

 

Waarom reken je het bij die eerste wel goed uit, nl. 19/119 x 64,30 en bij die tweede niet? Daar doe je 19/100 x 70 ???

 

Anyway, die 10,27 heb je betaald aan je leverancier en is jouw voorbelasting, die trek je af op je aangifte. Saldo 0.

Die 11,18 breng je rekening aan je klant en is je verschuldigde belasting, die betaal je op aangifte. Saldo ook 0.

 

De enige die er in deze deal 'armer' van wordt is de eindgebruiker, die betaalt de BTW, in de tussenschakels is het saldo (in dit simpele voorbeeld) 0. Nogmaals; het kost jou geen BTW.

 

Zo duidelijk?

 

Inkomstenbelasting betaalt iedereen in NL die inkomsten heeft en dat komt uit je eigen zak en staat idd helemaal los van de BTW.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de reacties!

 

Ik snap alleen de rekenen formule nog niet (kan hem wel uitrekenen maar begrijp hem niet)

 

@John Kode

 

ik had bij het eerste bedrag gerekent met exl btw en de 2e incl btw gerekent :P

 

oke de formule snap ik bedankt!! nu snap ik hoe de btw hellemaal werkt ;D

 

 

En inkomsten belasting moet je dus per jaar betalen ? dus eind van het jaar of begin van het jaar ?

 

En dan nog iets omzet belasting hoe word dit berekent ?

 

is dat gewoon netto winst wat je overhoud ?

 

Dus even met de rekensom van hierboven:

 

64,30 incl. BTW> BTW is 10,27

70,00 incl. BTW> BTW is 11,18

 

 

70 - 64.30 = 5.70 - 0.91 belasting wat er afmoet van de btw = 4.79

 

is dit dan mijn omzet ?

 

of zie ik dit verkeerd ?

Link naar reactie
  • 0

OB = BTW Je doet per kwartaal aangifte en het saldo tussen de betaalde BTW en de ontvangen BTW betaal je aan de fiscus.

 

IB is 1 x per jaar na afloop van het kalenderjaar, maar het kan zijn dat je tussentijds voorlopige opgave moet doen als de fiscus denkt dat je uiteindelijk veel moet betalen aan IB (wat goed zou zijn, want dan lopen de zaken lekker) . ;)

http://serverwizards.nl --> servermanagement en internetfaciliteiten.
Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat iemand jou vragen snapt.

 

 

OB = Omzet Belasting = een ander woord voor BTW ( Belasting Toegevoegde Waarde )

 

Bij inkoop (bij Nederlandse groothandel) betaal je een factuur INCLUSIEF 19% btw. Die BTW kun je terug krijgen bij je kwartaal aangifte.

 

Als je dat artikel verkoopt moet je over de verkoop prijs weer BTW afdragen aan de belastingdienst.

 

OMZET = alles wat binnenkomt EXCLUSIEF btw (die is immers niet voor jou, die moet je enkel innen voor de belastingdienst!)

 

Als ik jou was zou ik een cursusje bij de KVK of zo gaan doen, anders eindigt dit in een drama...................

Link naar reactie
  • 0

Tip: je kunt bv bij kamer van koophandel dagcursus boekhouding volgen. Dan nog is het lastig in het begin, maar sommige dingen moet je gewoon even goed tijd in stoppen om grote fouten bij je eigen zaak te voorkomen. Of zoek een fiscalist (sowieso de moeite waard voor jaarlijkse aangifte), hij kan je dan vast op weg helpen.

Link naar reactie
  • 0

Het is al 1 en al drama

 

Stop dan met proberen het te begrijpen via een forum. Ik begrijp dat je uit kostenoogpunt het graag gratis wilt oplossen. Maar als ik aangeef

 

De BTW die jij factureert aan je klanten moet je afdragen aan de fiscus (die betaalt jouw klant immers aan jou). Daarop breng je in mindering de BTW die jij betaald hebt aan je leveranciers

 

en jij daarna schrijft:

Ik betaal 19% btw belasting aan mijn leverancier voor de producten, de klanten krijgen hun product met 19% btw, maar die 19% heb ik toch al ana me leverancier betaald toch ?

 

Dan wordt het tijd voor een uitleg in real life met een goede boekhouder. De kosten van herstel van je eigen fouten, zullen een veelvoud zijn van 2 uurtjes sparren en zorgen dat het gewoon duidelijk is.

 

Laat ik nog twee dingen opmerken:

 

1. denk altijd exclusief BTW. Dan weet je gewoon dat wat jij factureert (dus ex BTW) het bedrag is dat jij mag houden. Dan weet je ook dat hetgeen aan jou gefactureerd is (ontvangen facturen voor jouw uitgaven) hetgeen is wat je kwijt bent. Pas daarna komt de inkomstenbelasting aan bod.

 

2. lees deze column voor het onderscheid inkomstenbelasting en BTW.

 

Als de column het niet duidelijk maakt voor je, dan moet je echt op zoek naar een boekhouder.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Even redelijk off topic en niet om iemand aan te vallen :

 

Vroeger had ik gigantisch moeite op de basisschool (lagere school) met het zg "zinsontleden". Ik snapte er daadwerkelijk niks van, mijn vader was een halve Neerlandicus, zat avond aan avond met mij te stoeien tot ruzie en tranen toe.... en nog ging ik gefrustreerd en niet begrijpend naar bed.

 

Een "bijna" tante kwam bij ons tijdelijk inwonen, ging met mij na schooltijd een half uur aan tafel zitten en ineens ZAG ik het !

 

Hiermee wil ik aangeven dat de "klik" soms moet vallen. En inderdaad, zoals Joost zegt, is dit niet makkelijk via een forum.

 

Maar de antwoorden van mensen die het allemaal gesneden koek vinden, zijn ook voor mij soms niet leesbaar of begrijpbaar. Ik heb een advocaat wel eens 3x om een vertaling gevraagd van een brief die hij mij stuurde.

 

Snappen jullie mijn punt ? HL is natuurlijk nog steeds gewoon een vraagbaak !

 

Soms moet er gewoon eens op Jan-boeren-fluitjes gereageerd worden...

 

of Jip en Janneke taal...

 

of met Bert en Ernie op de bank, boekhouden voor Dummies voorlezen. ;D Het kan verkeren !

 

 

 

@ Ricardo :

 

Je koopt een produkt in bij jouw leverancier. Dit is ex BTW, maar die BTW komt er bij. Dat moeten ondernemers. Die BTW die je betaald aan hem, kun je apart bijhouden, want die BTW krijg je namelijk allemaal terug van de Belastingdienst. (BD)

 

Schrijf maar op in een schriftje : BTW Betaald.

 

Bovenop je inkoop gooi je nu wat marge, je winst, en dit verkoop je incl BTW. Inkoop 50 euro, je wiltt 10 euro verdienen, dus die erop, en daarna de BTW !

60 piek plus de btw dus.

 

Deze btw moet je weer BETALEN aan de BD !

 

Schrijf op in je schriftje : aan de BD te betalen.

 

Op het eind van de maand, of kwartaal, tel je de 2 rijtjes op, en het verschil moet je betalen, of ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

OB = BTW Je doet per kwartaal aangifte en het saldo tussen de betaalde BTW en de ontvangen BTW betaal je aan de fiscus.

 

IB is 1 x per jaar na afloop van het kalenderjaar, maar het kan zijn dat je tussentijds voorlopige opgave moet doen als de fiscus denkt dat je uiteindelijk veel moet betalen aan IB (wat goed zou zijn, want dan lopen de zaken lekker) . ;)

 

Zie deze post. Omzetbelasting is hetzelfde als BTW.

 

Inkomstenbelasting is je andere aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Oke, dus even kijken of ik het begrijp.

 

Omzet belasting is het zelfde als de btw die je aan je leverancier betaald ? alleen dan een andere woord?

 

Dus ik bestel bij me leverancier een product 120 incl btw (19/119 x 120 = 19.15 euro btw)

Ik verkoop het product voor 130 incl btw (19/119 x 130 = 20.75)

 

Dus dan moet ik totaal aan de belasting 20.75 - 19.15 = 1.60 betalen over deze bestelling ?

 

En die 1.60 heet dus BTW / Omzet belasting ?

 

 

Heb ik het zo juist begrepen ?

Link naar reactie
  • 0
Heb ik het zo juist begrepen ?

Zowel die 20,75 als 19,15 zijn BTW, alleen de ene heb je betaald, en de andere heb je ontvangen.

 

Het verschil tussen betaald en ontvangen is wat je met de belastingdienst afrekent. Als je meer betaald hebt dan ontvangen, dan krijg je terug. Als je meer ontvangen hebt dan betaald, dan moet je betalen aan de BD.

 

Even off-topic, maar wel vanuit serieuze en echt niet lullig bedoelde interesse - waarom ben je voor jezelf begonnen zonder dat je dit wist? Afhankelijk van hoe je zaken gaan zou je hier potentieel tienduizenden euros anders uit kunnen komen dan je verwacht had. Voor hetzelfde geld had je binnen een maand failliet kunnen gaan, bij wijze van spreken...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een kleine onderneming, online webshop maar ben er nog weinig mee bezig geweest.

 

Ik heb ook geen pand of iets dus kan vrijwel geen verlies draaien, ik ben gewoon begonnen omdat ik echt iets voor mijn eigen wil beginnen ik wil de mensen goedkope producten kunnen aanbieden en ik wil alles leren!

 

Sommige mensen kiezen een boekhouder, is prima alles word geregelt maar ik wil alles zelf kunnen voor het geval dat!

 

Maar nu wil ik serieus gaan beginnen en minimaal 4 uur per dag ermee bezig zijn!

 

 

Maar wat ik dus zij klopt allemaal? in mijn vorig bericht?

 

Jij zegt ook als je meer betaald hebt dan ontvangen krijg je terug?

 

 

Dus in mijn vorige bericht krijg ik 19.15 terug (btw wat ik aan me leverancier betaal) en moet ik 20.75 betalen (btw die de klant betaald) ik hou dus 1.60 over dat ik moet afdragen aan de belasting dus ik betaal meer dan ik ontvang hoebeboel je dat precies?

 

 

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en reacties jullie helpen me goed en ik begrijp het steeds meer!

Link naar reactie
  • 0
...dus ik betaal meer dan ik ontvang hoebeboel je dat precies?

Misschien toch maar even een boekhouder of een vriend/familielid inschakelen die je hier wat meer over kan uitleggen - dit is heel (heel!) basale informatie die je niet blijkt te kennen. Ik, en waarschijnlijk anderen ook, heb eerlijk gezegd geen zin om dat hier uit te gaan leggen.

 

Als je ondernemer wilt zijn, onderneem dan wat en zoek deze elementaire dingen even zelf uit!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

 

Sorry dat ik het niet snap maar ik moet het gewoon 1x snappen om te zorgen dat ik alles op orde krijg in mijn bedrijf!

 

Ik ben heus niet te beroerd om een boek of iets te lezen of zelf te gaan zoeken, maar ik ben bang dat ik boeken krijg met allemaal dure woorden/ rare cijfertjes etc en dat ik er uit einderlijk nog niets van snap....

 

Dankzij dit topic weet ik nu wel hoe het zit met de btw die word gerekent op de facturen omdat jullie het een paar keer uit hebben gelegt.

 

Als je er echt geen zin in hebt prima, neem ik je niet kwalijk.

 

Mijn vraag is of iemand het kan verduidelijken wat Peter zij?

Link naar reactie
  • 0
Dankzij dit topic weet ik nu wel hoe het zit met de btw...

 

Mijn vraag is of iemand het kan verduidelijken wat Peter zij?

Dit is de reden dat ik afhaakte - je zegt dat je het begrijpt, en stelt vervolgens gewoon dezelfde vraag weer.

 

Als je nou even gaat zoeken op het internet dan vind je een hoop informatie zonder dure en moeilijke boeken. Zelfs op deze site is wat jij wilt weten al 100 keer uitgelegd.

 

Persoonlijk word ik een beetje moe van mensen die wel een bedrijfje willen starten met alles wat daarbij komt kijken, maar blijkbaar niet de moeite willen nemen om daar zelf zelfs de meest elementaire dingen voor uit te zoeken. Maar goed, ik ben dan ook een enorme zeikerd met een minimale hoeveelheid geduld, dus het zal wel aan mij liggen.

Link naar reactie
  • 0

Het is misschien niet (alleen) een kwestie van niet willen, maar van niet kunnen. Niet iedereen heeft het talent of vermogen om zelfstandig dingen uit te zoeken en daar van te leren. Sommigen moeten het gewoon helemaal uitgelegd zien of in de praktijk zien werken, voordat ze het begrijpen. Of het handig is als je niet zelfstandig dingen kan uitzoeken en daar van kan leren maar toch je eigen bedrijf begint dat denk ik niet.

 

Ricardo, ik denk dat het het beste is als je eerst een opleiding of cursus gaat volgen zodat je in elk geval de beginselen van ondernemen begrijpt en kan toepassen, anders gaat het niet lukken met je bedrijf vrees ik.

Link naar reactie
  • 1

na een tijdje meelezen, probeer ik het even over een andere boeg.

 

Ricardo, om het even visueel te maken voor je, het volgende voorbeeld. Denk altijd exclusief BTW!! Onderstaand voorbeeld gaat alleen over de BTW (ook wel omzetbelasting of OB genaamd):

 

Jij verstuurt een factuur aan een koper via je webshop:

 

Omzet verkocht artikel: 200

19% BTW 38

Totaalbedrag factuur: 238

 

Je krijgt dus 238 euro op je bank bijgeschreven van je klant. Hiervan is 200 euro voor jou en 38 euro BTW voor de fiscus.

 

Voor deze verkoop heb je ook iets ingekocht. Jouw leverancier stuurt jou de volgende factuur:

 

Omzet verkocht artikel: 100

19% BTW 19

 

Totaalbedrag factuur: 119

 

Jij betaalt aan je leverancier dus 119 euro. Hiervan kost je dit 100 euro, want de 19 euro BTW krijg je terug van de fiscus.

 

 

Nu moet je aangifte doen voor de BTW:

 

Omzet ad 19% = 200. Af te dragen BTW (200 x 19%): 38

AF: BTW (voorbelasting genaamd) op je inkopen 19

 

Zodat je af moet dragen: 19

 

Wat is er nu gebeurd:

 

Je hebt 238 euro ontvangen op je bank en 119 uitgegeven. Per saldo heb je dus 119 euro op de transactie verdiend. Daarvan moet je nog 19 euro BTW afdragen, zodat je uiteindelijk 100 euro netto verdiend hebt.

 

 

Bedenk je altijd dat als jij iets verkoopt dat je dus 19% BTW moet afdragen over wat je verkoopt. Als jij op je site iets te koop aanbiedt voor 119 euro inclusief BTW, dan gaat het dus om 100 euro excl. BTW. Die 19% wordt namelijk berekend over het bedrag excl. BTW.

 

Je rekent dus als volgt terug van inclusief BTW naar exclusief BTW:

 

Verkooprijs / 1,19 = prijs exclusief BTW.

 

 

Helpt dit?

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.