• 0

Nieuwe ondernemingwat moet ik allemaal afstaan per kwartaal?

Hallo beste mensen van higherlevel forum,

 

 

Ik heb een vraag ik ben een beginnende ondernemer met een eenmanszaak en vraag me toch af wat ik nu per kwartaal moet afstaan aan de belasting.

 

Ik heb al veel lopen zoeken maar ik kom er niet echt uit.

 

Even in het kort wat ik doe:

 

Ik heb/ben bezig met een webshop waar ik onderdelen van voertuigen te koop aan bied, ik bestel deze bij mijn leverancier en lever deze weer aan de klant.

 

Dit is wat ik in het kort doe maar ik weet niet wat ik nou per kwartaal moet afstaan.

 

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen door het juiste andwoord te geven? zal mij een hele zorg schelen!

 

 

Bijvoorbaat dank!

 

Mvg, Ricardo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@ Wouter,

 

Ik kan heel moeilijk dingen begrijpen ik moet het eerst een paar keer doen/zien voordat ik iets hellemaal begrijp.

Als ik iets eenmaal begrijp dan vergeet ik het ook nooit meer.

 

@Peter,

 

 

Ik probeer het nog een keer ik citeer:

 

"Het verschil tussen betaald en ontvangen is wat je met de belastingdienst afrekent. Als je meer betaald hebt dan ontvangen, dan krijg je terug. Als je meer ontvangen hebt dan betaald, dan moet je betalen aan de BD."

 

 

Als ik bij me leverancier iets bestel van 80 euro dan zit hier 12.77 btw op en ik verkoop het voor 90 euro dan zit hier 14.37 btw op.

 

Ik betaal dus 12.77 aan me leverancier

 

Ik krijg van me klant 14.37 btw

 

Dus ik ontvang meer btw dan dat ik moet betalen.

 

Die 14.37 moet ik betalen, en die 12.77 mag ik aftrekken als voorbelasting.

 

Komt totaal een bedrag van 1.60 uit wat ik moet afdragen aan de belasting.

 

 

 

Klopt dit dan wat ik zeg?

 

 

 

 

EDIT: ik zit nu even bericht van Joost te lezen

Link naar reactie
  • 0

@ Joost

 

 

Ik denk dat ik jou begrijp met het denken in exl btw en de klant de btw te laten betalen.

 

 

Ik heb voor me zelf een rekensom gemaakt (5 euro winst op de prijs exl btw gegooit):

 

Inkoop leverancier: 42.17 exl 50.18 incl 8.01 btw

 

Verkoop klant: 47.17 exl 56.13 incl 8.96 btw

 

Verschil = 0.95

 

 

Dus ik betaal 8.01 btw aan me leverancier op de producten

 

Ik verkoop de spullen aan de klant voor 56.13 incl btw (waarvan 8.96 btw)

 

Ik moet dus die 8.96 aan de belasting betalen (19%)

Maar ik kan de 19% terug krijgen van me leverancier 8.01 als voorbelasting (19%)

 

 

Dan hou je een verschil van 0.95 over.

 

 

Totaal betaal ik 50.18 aan me leverancier en moet uit eindelijk 0.95 afdragen aan de belasting = 51.13

 

Ik krijg totaal: 56.13 van de klant (incl 19% btw)

 

Als ik dan een balans maak hou ik totaal 5 euro winst over (inkomstenbelasting nie tmeegerekent enz puur btw)

 

 

 

Snap ik nu alles? winst etc exl btw erop tellen, de klant btw laten betalen, en belasting betalen en afdragem?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk hoppa ;D

 

Bedankt iedereen met name Joost voor de inzet van begin tot einde :P

 

Alleen vraag ik me nog steeds de vraag van Peter af die zij:

 

"Het verschil tussen betaald en ontvangen is wat je met de belastingdienst afrekent. Als je meer betaald hebt dan ontvangen, dan krijg je terug. Als je meer ontvangen hebt dan betaald, dan moet je betalen aan de BD."

 

Dat snap ik nu, in mijn situatie ontvang ik meer btw dan dat ik betaal (betaal aan leverancier btw, maar krijg van de klant meer btw)

 

 

In welke situatie betaal je meer btw dan dat je ontvangt ?

 

+ Inkomste belasting, ik las ergens dat je dat in april moest doen (2e kwartaal) klopt dit?

en moet je dan aangifte doen over een heel jaar (1 jan t/m 31dec 2010) of van 1 april 2010 t/m 31maart 2011

 

 

Link naar reactie
  • 0

In welke situatie betaal je meer btw dan dat je ontvangt ?

 

Stel je koopt in een kwartaal meer in dan dat je omzet. Dan betaal je aan jouw leverancier meer BTW dan je ontvangt van jouw klanten. Dat leidt dan voor dat kwartaal tot een teruggave.

 

+ Inkomste belasting, ik las ergens dat je dat in april moest doen (2e kwartaal) klopt dit?

en moet je dan aangifte doen over een heel jaar (1 jan t/m 31dec 2010) of van 1 april 2010 t/m 31maart 2011

 

voor 1 april over heel 2010. Je kunt wel uitstel aanvragen: http://www.belastingdienst.nl/download/1811.html

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.