• 0

Hoe boek ik een btw-teruggave?

Gast Verwijderd account

Ik ben momenteel bezig met het jaarverslag voor onze VOF, en we lopen tegen iets vreemds (lees: stoms) aan.

 

Ik heb alles opgeteld afgetrokken etc, maar nu is het zo dat wij over het 4e kwartaal btw terug krijgen. De vraag is nu hoe je zo'n bedrag boekt? Ik kan me niet voorstellen dat het onder omzet valt?

 

Hoe ik dat bedrag ook probeer in te voegen, ik eindig steeds met verschillen. We hebben het bedrag nog niet binnen dus lijkt het me onder debiteuren te vallen, maar dan is m'n debet kant van de balans te hoog. Dus moet het bedrag aan de andere kant onder het kapitaal worden opgenomen, maar dat kan alleen als de winst hoger wordt.

 

Ik heb zo'n gevoel dat we veel te moeilijk nadenken. Ook rekenen we met de Bruto bedragen, klopt dat? Of moet ik mijn winst berekening eigenlijk maken met Netto bedragen...hmmm

 

Alle feedback wordt op prijs gesteld :-\

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

je hebt de btw-bedragen geboekt....op de balans hoop ik...

dan staat er als het goed is op de balans dus een post "te vorderen btw"....

Als je het volgend jaar de btw terugkrijgt boek je de ontvangst daarop tegen...

en klaar is kees.... ;D

 

Je boekt de omzet dus NETTO...evenals de kosten...

het btw bedrag dat boek je steeds op een rekening BTW te vorderen/te betalen.....

BTW komt NOOIT in je verlies en winst rekening.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ja helaas heb je de omzet te rooskleurig voorgesteld. De winst die nu uit je boeken komt bevat daarmee ook een gedeelte btw en dat is niet de bedoeling.

 

Dat betekent inderdaad dat je die posten moet gaan scheiden en net zoals 2thepoint aangeeft zorgt dat voor aparte balansposten met debet Te Ontvangen BTW en credit Te Betalen BTW.

 

Zal dus nog even puzzelen worden.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het valt me alles mee eigenlijk.Het fundamentele probleem was dat ik rekende met bruto bedragen. De berekeningen zelf waren juist, alleen door de meegenomen btw kreeg ik de boel niet in balans (tenzij we de btw teruggave weg lieten).

 

Verwarrend als je zo fundamenteel mis zit. Alles is perfect op z'n plaats gevallen nu. Ik ben geen boekhouder, maar met een beetje afkijken en wat hulp (dank 2thepoint) is het jaarverslag wel te doen.

 

Om even te recapituleren, ik bereken met de omzet en kosten exclusief btw onze netto winst. De debiteuren en crediteuren zijn inclusief btw. Bij de omzetbelasting bereken ik de nog te ontvangen omzetbelasting en voer deze op aan de debet kant van de balans.

Link naar reactie
  • 0

KOR heeft alleen betrekking, wanneer je per jaar minder dag 1887 euro aan omzetbelasting moet afdragen (te betalen minus te vorderen). Deze KOR wordt voor het totale bedrag geboekt in rubriek 9.... (opbrengsten kleine ondernemingsregeling o.i.d.) en kan dus maximaal 1887 bedragen! Zorg wel dat je balans klopt (> saldo BTW moet dus aan het eind van het jaar nul zijn!!)

Link naar reactie
  • 0

Zorg wel dat je balans klopt (> saldo BTW moet dus aan het eind van het jaar nul zijn!!)

Vaak is dit niet het geval en krijg je in de loop van januari volgend jaar nog een bedrag...

Dus de BTW-balansrek. hoeft niet 0 aan te geven! Deze moet WEL aangeven dat bedrag dat je nog tegoed/te betalen hebt van/aan de belastingdienst.

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Egbert, je hebt helemaal gelijk. ;) Wanneer je recht het op een KOR zal dit (vaak) nog een vordering op de belastingdienst zijn. KOR mag je ook met de kwartaalaangifte verwerken, zolang je op jaarbasis maar niet boven de drempel uitkomt.

 

Met daarbij nog de toevoeging dat de KOR verwerking in een kwartaalaangifte nimmer tot een teruggave kan leiden op de kwartaalaangifte zelf(voor de volledigheid) ;D

Link naar reactie
  • 0

Sinds 2004 gestart met een vof (2 vennoten).De vof is ontstaan vanuit een eenmanszaak. De ene vennoot brengt zijn eenmanszaak in en de andere vennoot geld.

 

Nu ontvangen wij nog btw terug op de bankrekening van de vof die nog betrekking heeft op de eenmanszaak van het jaar daarvoor (2003).

 

Hoe kan ik deze btw teruggave boeken in de boekhouding van de vof?

 

Ik kom er helaas niet uit.

 

Wie kan mij helpen?

Link naar reactie
  • 0
KOR heeft alleen betrekking, wanneer je per jaar minder dag 1887 euro aan omzetbelasting moet afdragen (te betalen minus te vorderen). Deze KOR wordt voor het totale bedrag geboekt in rubriek 9.... (opbrengsten kleine ondernemingsregeling o.i.d.) en kan dus maximaal 1887 bedragen! Zorg wel dat je balans klopt (> saldo BTW moet dus aan het eind van het jaar nul zijn!!)

 

Een nuance is wellicht op z'n plaats ???

 

Maximaal is de K.O. € 1.883 (kniesoor) en tot € 1.345 volledig vrijgesteld daarboven 2.5 keer het te betalen bedrag minus € 1.883.

Link naar reactie
  • 0

Sinds 2004 gestart met een vof (2 vennoten).De vof is ontstaan vanuit een eenmanszaak. De ene vennoot brengt zijn eenmanszaak in en de andere vennoot geld.

 

Nu ontvangen wij nog btw terug op de bankrekening van de vof die nog betrekking heeft op de eenmanszaak van het jaar daarvoor (2003).

 

Hoe kan ik deze btw teruggave boeken in de boekhouding van de vof?

 

Ik kom er helaas niet uit.

 

Wie kan mij helpen?

 

Als de ene vennoot zijn eenmanszaak ingebracht heeft, stond dat bedrag aan te ontvangen BTW ongetwijfeld ook op de balans van inbreng. =>

Dat hoorde dus ook op de beginbalans te staan als vordering van de VOF. Daar zou je de ontvangst op kunnen boeken.

Stond er niets op de balans dan boek je het bedrag als incidentele opbrengsten.

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.