• 0

minderjarig bedrijf starten

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

..Driekwart jaar later. Waarschijnlijk is ie al van gedachten veranderd ;)

Ik weet dat het een oud topic is alleen ik zie hier vaak voor bijkomen dat de ouders moeten tekenen als de jonge ondernemer onder de 18 jaar is en geen handlichting heeft. Ik heb sinds mijn 16de een eigen bedrijf zonder handtekening en mijn ouders hebben enkel moeten tekenen bij inschrijving van de kamer van koophandel.

 

Daarna heb ik gewoon bij bedrijven op rekening gekocht (tot 2000 euro) en bij leveranciers aan gesloten en bij een groothandel waar ik tevens op rekening kon kopen. Ook bij het openen van mijn webwinkel bij een webwinkel partner heb ik nooit een handtekening nodig gehad van mijn ouders ondanks dat ik 16 was.

 

Ik begrijp dat het bij grotere of belangrijkere overeenkomsten anders is zoals bij het openenen van een (zakelijke) rekening of een groot krediet alleen ik heb er iniedergeval nooit problemen mee gehad.

 

Want ten eerste bijna niemand vraagt naar de leeftijd als je je bijv. bij een leverancier inschrijft ofzo waarom zou het bij hun dan opkomen om een handtekening van de ouders te vragen omdat de ondernemer minder jarig is?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat het bij grotere of belangrijkere overeenkomsten anders is zoals bij het openenen van een (zakelijke) rekening of een groot krediet alleen ik heb er iniedergeval nooit problemen mee gehad.

 

Want ten eerste bijna niemand vraagt naar de leeftijd als je je bijv. bij een leverancier inschrijft ofzo waarom zou het bij hun dan opkomen om een handtekening van de ouders te vragen omdat de ondernemer minder jarig is?

Stel dat er dit gebeurd:

 

Jij, als minderjarige, bestelt leuk wat spulletjes bij leveranciers.. Je vindt het allemaal leuk totdat je er op eens geen zin meer in hebt en je het bedrijf staakt. Je hebt nog flink wat rekeningen open staan van de bestellingen die je gedaan hebt, maar geen geld om die te betalen. Wat gebeurd er dan. De leverancier wilt het geld op jouw verhalen. Maar, jij was helemaal niet bevoegd om die spullen te bestellen. Je bent immers minderjarig. Jouw ouders hadden niet getekend bij die bestellingen. Kortom, de leverancier kan fluiten naar zijn geld; er is namelijk nooit door iemand die daartoe bevoegd is een opdracht en/of goedkeuring gegeven voor die bestellingen.

 

Daarom willen veel leveranciers meer zekerheid. Als er handlichting is aangevraagd, dan heeft de rechter besloten dat jij bekwaam bent in het hebben van een bedrijf en dat je dus wel bevoegd bent om die bestellingen te plaatsen, en daar dus ook verantwoordelijk voor bent. De leverancier kan dan wel via de rechter zijn geld bij jouw halen als jij het bedrijf staakt.

 

In de praktijk gebeurd dat weinig omdat veel leveranciers in eerste instantie al niet weten dat jij minderjarig bent, of überhaupt niet weten dat ze daarmee leveren aan een persoon die daar niet toe bevoegd is. Zoals ik zei; dat hoeft geen probleem te zijn, totdat het bedrijf wel omvalt.

 

Kortom, alles wat je als minderjarige zonder schriftelijke toestemming van jouw ouders en zonder handlichting van de rechter doet, is nietig te verklaren als het fout gaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat het bij grotere of belangrijkere overeenkomsten anders is zoals bij het openenen van een (zakelijke) rekening of een groot krediet alleen ik heb er iniedergeval nooit problemen mee gehad.

 

Want ten eerste bijna niemand vraagt naar de leeftijd als je je bijv. bij een leverancier inschrijft ofzo waarom zou het bij hun dan opkomen om een handtekening van de ouders te vragen omdat de ondernemer minder jarig is?

Stel dat er dit gebeurd:

 

Jij, als minderjarige, bestelt leuk wat spulletjes bij leveranciers.. Je vindt het allemaal leuk totdat je er op eens geen zin meer in hebt en je het bedrijf staakt. Je hebt nog flink wat rekeningen open staan van de bestellingen die je gedaan hebt, maar geen geld om die te betalen. Wat gebeurd er dan. De leverancier wilt het geld op jouw verhalen. Maar, jij was helemaal niet bevoegd om die spullen te bestellen. Je bent immers minderjarig. Jouw ouders hadden niet getekend bij die bestellingen. Kortom, de leverancier kan fluiten naar zijn geld; er is namelijk nooit door iemand die daartoe bevoegd is een opdracht en/of goedkeuring gegeven voor die bestellingen.

 

Daarom willen veel leveranciers meer zekerheid. Als er handlichting is aangevraagd, dan heeft de rechter besloten dat jij bekwaam bent in het hebben van een bedrijf en dat je dus wel bevoegd bent om die bestellingen te plaatsen, en daar dus ook verantwoordelijk voor bent. De leverancier kan dan wel via de rechter zijn geld bij jouw halen als jij het bedrijf staakt.

 

In de praktijk gebeurd dat weinig omdat veel leveranciers in eerste instantie al niet weten dat jij minderjarig bent, of überhaupt niet weten dat ze daarmee leveren aan een persoon die daar niet toe bevoegd is. Zoals ik zei; dat hoeft geen probleem te zijn, totdat het bedrijf wel omvalt.

 

Kortom, alles wat je als minderjarige zonder schriftelijke toestemming van jouw ouders en zonder handlichting van de rechter doet, is nietig te verklaren als het fout gaat.

 

Maar is voor de ondernemer niet zo boeiend tenslotte zit de leverancier met het probleem. Tenzij je leverancier uiteraard niet wil leveren omdat je minderjarig bent of geen handlichting hebt. Maar zoals je zelf al zegt wordt hier zelden op gelet.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar is voor de ondernemer niet zo boeiend tenslotte zit de leverancier met het probleem. Tenzij je leverancier uiteraard niet wil leveren omdat je minderjarig bent of geen handlichting hebt. Maar zoals je zelf al zegt wordt hier zelden op gelet.

Handlichting vraag je ook niet aan omdat je daar zelf zo blij van wordt ;) Het is een zekerheid naar je leverancier toe. Daarmee weten zij dat jij bevoegd bent om het bedrijf te runnen. Een alternatief is dus je ouders laten mee tekenen bij elke bestelling. Wellicht is daar een workaround voor in de vorm van een overeenkomst met de leverancier die jouw ouders ook ondertekenen.

 

Nb. Let wel even op dat, zoals je het hier stelt, wel vrij zuur is naar je leveranciers toe. Vinden dat het 'hun probleem' is als de minderjarige ondernemer niet verantwoordelijk bent om zijn rekeningen te betalen is niet heel sjiek. Als het goed is werk je samen aan meer omzet en winst voor elkaar, en is het niet zo dat je je leverancier graag opzadelt met een probleem omdat je zelf geen last zou hebben van dat probleem. Kan een leeftijd-dingetje zijn. ;)

Link naar reactie
  • 0
Je bent immers minderjarig. Jouw ouders hadden niet getekend bij die bestellingen. Kortom, de leverancier kan fluiten naar zijn geld; er is namelijk nooit door iemand die daartoe bevoegd is een opdracht en/of goedkeuring gegeven voor die bestellingen.

 

Ben geen topjurist, maar het is m.i. zeer de vraag of dit voor een evt rechter houdbaar is. Als de ouders tekenen bij kvk zijn ze ook op de hoogte van de activiteiten van hun minderjarig kind. In dat geval mag van de ouders ook enig verantwoordelijkheidsbesef en toezicht worden verwacht en kunnen ze zich echt niet meer verschuilen achter "habe ich nicht gewust".

 

Als het zo makkelijk zou zijn dan zou ik mijn kinderen alle bestellingen laten plaatsten.

 

Los daarvan is het natuurlijk wel een verantwoordelijkheid van de leverancier om te toetsen met wie hij zaken doet.

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is het de vraag of de rechter inderdaad zal beslissen dat het kind en de ouders niet wisten waar het kind mee bezig was. Als de rechter meent dat het kind en/of de ouders wel degelijk wisten waar ze mee bezig waren, dan zal de rechter wellicht beslissen om het kind of de ouders daarvan alsnog op te laten draaien voor de kosten. Maar dat is geen zekerheid.

 

Maar die onzekerheid kan je in 1 klap weghalen door handlichting aan te vragen. Als leverancier zou je dus inderdaad moeten checken met wie je zaken doet als je aan heel jonge ondernemers levert. Check altijd of er handlichting heeft plaatsgevonden of laat de ouders ook tekenen op elke offerte die je uitbrengt voor elke order.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar is voor de ondernemer niet zo boeiend tenslotte zit de leverancier met het probleem. Tenzij je leverancier uiteraard niet wil leveren omdat je minderjarig bent of geen handlichting hebt. Maar zoals je zelf al zegt wordt hier zelden op gelet.

Handlichting vraag je ook niet aan omdat je daar zelf zo blij van wordt ;) Het is een zekerheid naar je leverancier toe. Daarmee weten zij dat jij bevoegd bent om het bedrijf te runnen. Een alternatief is dus je ouders laten mee tekenen bij elke bestelling. Wellicht is daar een workaround voor in de vorm van een overeenkomst met de leverancier die jouw ouders ook ondertekenen.

 

Nb. Let wel even op dat, zoals je het hier stelt, wel vrij zuur is naar je leveranciers toe. Vinden dat het 'hun probleem' is als de minderjarige ondernemer niet verantwoordelijk bent om zijn rekeningen te betalen is niet heel sjiek. Als het goed is werk je samen aan meer omzet en winst voor elkaar, en is het niet zo dat je je leverancier graag opzadelt met een probleem omdat je zelf geen last zou hebben van dat probleem. Kan een leeftijd-dingetje zijn. ;)

 

Het is niet zo zeer dat ik dat onverantwoordelijk bedoel. Kijk als ik me rekeningen niet kan betalen kan ik dat niet of ik nou een handlichting heb of niet. Daarbij zou ik dat nooit doen wat je moet betalen moet je gewoon betalen.ikzelf wil ook niet bekend staan als wanbetaler of ik nou 16 ben of niet en of ik nou wel of geen handlichting heb.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Hij kan toch om je leeftijd vragen als hij ziet dat je er jong uit ziet? ;)

Maar inderdaad, vooral met de komst van internet zie je je klanten lang niet altijd in persoon. Hoe het dan in elkaar steekt weet ik niet.

 

Idd ik heb nog nooit van mijn leven een leverancier gezien bij wie ik inkoop. Al zou ik dat wel willen alleen gezien alles op afstand via internet gebeurd zie ik nooit iemand in het echt. Ik zou graag iemand van mijn vaste leverancier willen zien alleen ben ik daar waarschijnlijk te klein voor. Als webwinkel die maar 1 dag per week werkt.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.