• 0

Wijziging - verkoop product

Goedendag,

Momenteel ben ik bezig met het ontwikkelen van een nieuw innovatief product. Met als basis een ander product (in de handel te verkrijgen). De aanpassingen van het basisproduct zijn dermate ingrijpend dat het originele product niet of nauwelijks herkenbaar meer zal zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zijn er in dit product gepatenteerde onderdelen/systemen verwerkt.

Mijn doel is om op basis van dit nieuwe product een onderneming te starten. Waarin ik deze nieuwe producten seriematig wil gaan verhandelen.

In hoeverre en in welke vorm overtreed ik hierbij het intelectuele eigendomsrecht van de fabrikant?

Met vriendelijke groet,

Frank

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30921-wijziging-verkoop-product/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Deze vraag komt keer op keer terug op dit forum. Suggestie is om een paar experts in intellectueel eigendom eens te vragen daar een reactie op te geven met mitsen en maren.

Op zich zie ik geen bezwaar in het verwerken van andermans product in een nieuw product. Wiens halfgeleiders zitten in wiens apparatuur? Wat wordt er in een auto ingebouwd? Welke ingrediënten gebruikt een leverancier van kant-en-klaar maaltijden?

Me dunkt dat als je enig volume gaat afzetten, dat je dan met korting wil inkopen. Vroeger of later zul je toch met de originele fabrikant aan tafel moeten. Maar je wil wellicht voorkomen dat die in een vroeg stadium je idee afpakt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Eens dat heel veel mag. Grens zal vrijwel altijd liggen bij een redelijk belang dat een -merkhouder / houder auteursrecht / octrooihouder- kan hebben om zijn product niet in een ander product verwerkt te zien.

Dat kan immaterieel zijn als bijv. het imago schade oploopt of materieel als er inkomsten misgelopen worden. Als derde wil je als fabrikant niet dat er met je product een onveilig nieuw product wordt gemaakt om wille van (keten)aansprakelijkheid.

Iedereen kan zich wel zaken indenken die problemen zullen opleveren of zaken die zeker wel mogen. De moeilijkheid zit hem zoals altijd in het grijze gebied.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar