• 0

Geen BTW bij facturatie van ondernemer naar ondernemer?

Graag wil ik gebruik maken van jullie kennis. Bij een lokaal naai-atelier laten wij matrasjes maken á 60 incl. Wij verkopen deze door voor 69,- incl aan particulieren via internet. Natuurlijk moeten ook wij BTW afdragen. Nu begreep ik laatst van een collega-ondernemer dat er een regeling bestaat waarbij je maar 1 keer BTW hoeft te betalen. Nu dragen namelijk zowel het naaiatelier als wij BTW af. De naam van de regeling is mij ontschoten.

 

Weten jullie of dit kan? En zo ja, hoe de regeling precies in zijn werk gaat?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De btw die het naai atelier afdraagt is wat jullie betalen aan het naai atelier. Dit bedrag kunnen jullie weer terugvragen van de belasting. Jullie betalen vervolgens de btw van de 69,- verkoopprijs. Uiteindelijk dragen jullie dus alleen de btw van het verschil inkoop/verkoop af oftewel de 9 euro.

 

Voorbeeld:

Jullie kopen 1 matras op a 60,-

Naai atelier draagt 9,58 af (= 19% van 60,-)

Jullie vragen 9,58 terug van de belasting omdat jullie die uitgave doen

 

Jullie verkopen 1 matras a 69,-

Jullie dragen dan weer 11,02 af

 

Er is dus geen sprake van dubbel btw betalen even van uitgaande dat jullie doen wat hierboven staat.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Nu begreep ik laatst van een collega-ondernemer dat er een regeling bestaat waarbij je maar 1 keer BTW hoeft te betalen. Nu dragen namelijk zowel het naaiatelier als wij BTW af. De naam van de regeling is mij ontschoten.

 

Ik ken die regeling niet en ik zie ook geen belang. Jij wel, denk ik, omdat je aanneemt dat het BTW scheelt.

Maar dat is niet zo. Vervang het woord betalen door afdragen.

 

De BTW die het atelier aan jou in rekening brengt, vraag je aan de fiscus terug op je aangifte, saldo 0.

De BTW die jij in rekening brengt aan je klant, draag je af aan de fiscus, saldo ook 0.

 

Alleen de eindgebruiker betaalt de BTW, voor hem/haar is het een extra last.

Oh en ook ik vind de marge wat mager.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Nu begreep ik laatst van een collega-ondernemer dat er een regeling bestaat waarbij je maar 1 keer BTW hoeft te betalen. Nu dragen namelijk zowel het naaiatelier als wij BTW af. De naam van de regeling is mij ontschoten.

 

Weten jullie of dit kan? En zo ja, hoe de regeling precies in zijn werk gaat?

 

Er bestaat een verleggingsregeling voor BTW in de confectie-industrie. Misschien bedoel je die regeling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.