• 0

Een simpele balans maken

Hallo allemaal,

 

Ik heb een zeer klein eenmanszaakje, en ik wil nu een balans opstellen over het overgelopen jaar. Nou heb ik een aantal vraagjes.

 

[*]Ik heb 2 computers gekocht, 1 van 1000 en een van 300. Die van 300 is geen investering en daarop hoef ik dus ook niet af te schrijven. Maar komt deze wel op het balans(beide zijn in 2010 gekocht)

[*]Ik ben gestart met 0 euro aan liquide middelen, en heb bijvoorbeeld 100 euro verlies gemaakt. Zijn mijn liquide middelen dan negatief of gebeurd er wat anders. Aangezien ik mijn prive en zakelijk op een rekening heb vraag ik dit mij af...

[*]De enigste post die ik aan de rechterkant(credit) kan bedenken is mijn Eigen vermogen, aangezien ik niks meer hoef te betalen, en ik geen leningen heb. Is het eigen vermogen dan gewoon gelijk aan de totale som van de debet kant?

 

Sorry, ik ben een leek in dit soort dingen, het ondernemingsboek helpt me een beetje op weg, maar van de bovenstaande dingen heb ik geen antwoorden kunnen vinden. Ook het gebruik maken van een boekhouder is voor mij geen optie. Dit is gewoon te duur voor mij.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor het geval ik het fout heb wacht ik de antwoorden van anderen af maar ik heb wel 1 tip:

.....

Aangezien ik mijn prive en zakelijk op een rekening heb vraag ik dit mij af...

....

 

hoe klein je zaak ook is, het maakt het voor je boekhouding een stuk duidelijker en minder kans op fouten als je 'n aparte rekening voor je bedrijf hebt. Het hoeft geen (dure) zakelijke rekening te zijn, het kan ook gewoon een prive rekening zijn bij een andere bank.

Link naar reactie
  • 0

Dag Tom,

 

hoe schrijf je die computer van 1000 euro af, willekeurig als starter? (WASO)

 

Dan komt die PC op de eindbalans bijvoorbeeld alleen nog voor de restwaarde op de balans (als je dat wil) zeg 100 euro. Het eigen vermogen is dan ook 100 euro.

 

Klaar.

 

(niet moeilijker maken)

 

p.s. als je hulp nodig hebt mail je je overzicht maar

Link naar reactie
  • 0

[*]Ik heb 2 computers gekocht, 1 van 1000 en een van 300. Die van 300 is geen investering en daarop hoef ik dus ook niet af te schrijven. Maar komt deze wel op het balans(beide zijn in 2010 gekocht)

[*]Ik ben gestart met 0 euro aan liquide middelen, en heb bijvoorbeeld 100 euro verlies gemaakt. Zijn mijn liquide middelen dan negatief of gebeurd er wat anders. Aangezien ik mijn prive en zakelijk op een rekening heb vraag ik dit mij af...

[*]De enigste post die ik aan de rechterkant(credit) kan bedenken is mijn Eigen vermogen, aangezien ik niks meer hoef te betalen, en ik geen leningen heb. Is het eigen vermogen dan gewoon gelijk aan de totale som van de debet kant?

 

1 ) De computer van € 300,00 komt rechtstreks in de kosten over 2010 en hebben dus invloed op het resultaat.

De computer van € 1.000,00 (stel aankoop 01-01) wordt geactiveerd en komt debet op de balans. Hierop 20% afschrijving, welke ook weer naar het resultaat gaan. Blijft een bedrag van € 800,00 op de Balans debet.

(Dit is enkel interessant als je in de toekomst wel een positief resultaat verwacht. je kunt namelijk nog 4 jaar afschrijven en dus het toekomstige resultaat drukken.)

 

2.) Liquide middelen zijn altijd positief of -0-. ( Te vergelijken met een kas. Als die leeg is kan er niets meer betaald worden.)

 

3) Klopt aan creditzijde enkel Eigen Vermogen € 800.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

[*]Ik heb 2 computers gekocht, 1 van 1000 en een van 300. Die van 300 is geen investering en daarop hoef ik dus ook niet af te schrijven. Maar komt deze wel op het balans(beide zijn in 2010 gekocht)

[*]Ik ben gestart met 0 euro aan liquide middelen, en heb bijvoorbeeld 100 euro verlies gemaakt. Zijn mijn liquide middelen dan negatief of gebeurd er wat anders. Aangezien ik mijn prive en zakelijk op een rekening heb vraag ik dit mij af...

[*]De enigste post die ik aan de rechterkant(credit) kan bedenken is mijn Eigen vermogen, aangezien ik niks meer hoef te betalen, en ik geen leningen heb. Is het eigen vermogen dan gewoon gelijk aan de totale som van de debet kant?

 

1 ) De computer van € 300,00 komt rechtstreks in de kosten over 2010 en hebben dus invloed op het resultaat.

De computer van € 1.000,00 (stel aankoop 01-01) wordt geactiveerd en komt debet op de balans. Hierop 20% afschrijving, welke ook weer naar het resultaat gaan. Blijft een bedrag van € 800,00 op de Balans debet.

(Dit is enkel interessant als je in de toekomst wel een positief resultaat verwacht. je kunt namelijk nog 4 jaar afschrijven en dus het toekomstige resultaat drukken.)

 

2.) Liquide middelen zijn altijd positief of -0-. ( Te vergelijken met een kas. Als die leeg is kan er niets meer betaald worden.)

 

3) Klopt aan creditzijde enkel Eigen Vermogen € 800.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Liquide middelen kunnen natuurlijk ook negatief zijn als het saldo (R/C) met de bank negatief is (schuld). Dit noemen we echter schulden aan kredietinstellingen en worden gepresenteerd onder de vlottende passiva.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.