• 0

BTW OV kosten aftrekken als voorbelasting...en hoe te factureren aan klant

Ik heb gezocht maar inmiddels tolt het voor m'n ogen en zie ik door de bomen het bos niet meer. Iedereen lijkt weer net wat anders te zeggen of een net andere situatie te hebben. Ik (eenmanszaak) repareer binnenkort PC's voor particulieren, maar ik weet niet hoe ik precies met OV kosten moet omgaan richting belastingdienst en ook klanten.

 

In de prijs van een treinreis zit 6% BTW. Maar die reis specificeer ik niet op de factuur. Ik vertel aan klanten dat de teller bij mij gewoon gaat lopen zodra ik naar hen toe kom. Dus ik factureer de "reistijd" in de vorm van gewerkte uren. Makkelijker op de factuur, maar niet zo transparant.

 

Maar mag ik nu aan de belastingdienst die treinkaartjes nog wel doorgeven als gemaakte kosten en dus de 6% BTW aftrekken als voorbelasting? Of moet ik deze dan ook op de facturen vermelden, om aannemelijk te maken dat dat zakelijke reiskosten waren?

 

Indien het laatste zo is, hoe zit het dan met de BTW tarieven? Volgens mij reken ik gewoon over alle excl. BTW kosten op de factuur 19%. Dus als ik bijv. €7 incl 6% BTW/ €6,60 excl BTW voor m'n kaartje heb betaald, zou het zoiets voor de klant worden:

 

3 uur arbeid á 21,01/uur excl - €63,03

retour trein - €06,60

--------------------------------------------------------------------

€69,63 excl

€82,85 incl 19% BTW

 

...en achter de schermen bij m'n gemaakte kosten trek ik dus de €0,40 BTW (6% BTW over €6,60) die ik zelf had betaald af als voorbelasting. Maar dat klopt dan toch niet? Dan heb ik dus de klant over de kale €6,60 19% BTW doorbelast, terwijl ik over hetzelfde kaartje 6% BTW kan aftrekken als voorbelasting. Dus steekt de belastingdienst het verschil van 13% in z'n zak, toch??

 

Of ben ik nou compleet gek aan het worden? :'( (sorry ook als ik termen door elkaar haal...ik probeer echt om het te snappen)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Miletos

 

Als jij uren doorbelast in plaats van de werkelijke reiskosten dan is dit natuurlijk geen vergelijking.

 

Uiteraard mag je 6% BTW uit de prijs van je treinkaartje halen en aftrekken als voorbelasting.

 

Jij moet gewoon 19% over je (reis)uren rekenen. Sterker nog, als jij wel reiskosten per KM zou declareren, dan nog moet je 19% BTW over de reiskosten rekenen (volgt het tarief van de hoofddienst).

 

De particulier is de eindgebruiker en dus betaalt hij/zij de BTW. Je situatie is niet uniek. Er zijn zat diensten waar de eindgebruiker 19% BTW voor betaalt, waarvan sommige kosten voor de leverancier met 6% belast zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik denk dat ik het nu snap.

 

Ik haalde de tarieven die de NS, m'n "leverancier", op zijn product toepast (mijn kosten), door elkaar met het tarief wat ik op mijn factuur hanteer (mijn product). Ik doe niet aan persoonsvervoer, ik heb er gebruik van gemaakt.

 

Of ik mijn klant wel / niet mijn reiskosten laat betalen, in wat voor vorm (KM, uren) en hoeveel, is geheel aan mij. De factuur is domweg de opsomming van mijn producten en daar reken ik dus, in mijn geval pc reparatie, 19% BTW over. Wil ik vervolgens de BTW over mijn kosten aftrekken van voorbelasting, dan moet ik wel goed kijken naar welk tarief de leverancier heeft gehanteerd. In dit geval 6% BTW trein (ergo, persoonsvervoer).

 

Right?

 

Ik maakte me geen illusies dat mijn geval uniek was, haha. Maar de afgelopen weken heb ik duizend voor mij compleet nieuwe dingen gedaan...dus m'n hoofd stroomde wat over.

 

Nogmaals bedankt! En dit forum is echt geweldig. Dit was misschien één simpele vraag, maar ik heb al honderd andere dingen hier opgestoken met veel zoeken en lezen :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.