• 0

Prijs berekenen handgemaakte producten

Ik ben helemaal nieuw op het forum. Ik ben kussentjes aan het maken en degene die ze gezien hebben vroegen zich af waarom ik deze niet verkoop. Het is allemaal handwerk en er zit ontzettend veel tijd in. Mijn vraag is nu zou iemand deze kussens kopen en tegen welke prijs? Hoe bereken je de prijs? :-[ De handgemaakte kussens zijn 35x35 cm. Bedankt voor Julie reacties. (Ik heb al een kvk nummer en ben bezig met het maken van een webwinkel.)

DSC04193.thumb.JPG.52234ae024aeee6136a2ca876e5c433f.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het forum allereerst!

 

Een aantal vragen die het beantwoorden gemakkelijk kunnen maken: doe je ditmaken in opdracht? Zo nee, zou je dit in opdracht willen doen? Zou je het nog leuk vinden als je in opdracht een bepaald patroon bijvoorbeeld 6 keer of 10 keer hetzelfde zou moeten maken?

 

En wat is ontzettend veel tijd, heb je daar een concreet beeld van?

Link naar reactie
  • 0

Prijs = Kwaliteit x Acceptatie

 

Je moet een prijs voor je zelf maken die voor je zelf klopt en die ook niet te goedkoop is.

Houd er ook rekening mee dat je ooit wederverkopers kan krijgen en die willen een korting.

Sometimes your the windshield and sometimes your the bug.

You need to get on the side of the windshield

Link naar reactie
  • 0

Bedank voor je reactie. :)

Ik doe dit niet in opdracht. Ik vind het zelf heel erg leuk om te maken.

Ben hier ongeveer een hele dag meebezig. Het lijkt mij onmogelijk om het per uur te rekenen.

Ik zou niet geregeld hetzelfde willen maken, maar verschillende variaties. Ik maak ook andere producten. Er zijn handgemaakte kussens voor 15 euro tot ongeveer 65 euro te koop. Ben heel benieuwd hoe dit berekend wordt.

Link naar reactie
  • 0

Welkom op het forum!

 

Het is belangrijk om niet te goedkoop te zijn, maar ook niet te duur want anders verkoop je niks.

Voor handgemaakte kussens (mits van goede kwaliteit en goed afwerkingsniveau) wordt uiteraard meer betaald.

Maar ik denk inderdaad dat je onmogelijk je uren er in kan rekenen want dan zit je al snel aan 100 euro vrees ik.

Om je een voorbeeld te geven: De meeste groothandels verkopen hun kussens (middensegment) aan 7-10 euro per stuk excl. btw, en deze worden (meestal) verkocht voor prijzen tussen de 15 en 30 euro incl. btw.

Als je voor een kussen van 35x35cm meer dan 35 euro verkoopprijs gaat vragen dan vraag ik me persoonlijk af of je er veel zult verkopen.

Een tip: googel eens op handgemaakte kussens en kijk welk aanbod met welke prijzen je krijgt, dan heb je een idee wat gangbare verkoopprijzen zijn.

 

Indien je in de toekomst wederverkopers zoekt dan mag je me altijd contacteren, ben altijd wel op zoek naar wat unieke producten voor in mijn webwinkel (woonaccessoires).

 

Veel succes!

 

Link naar reactie
  • 1

Niets over de prijs, maar wel even iets anders.

 

Iets doen omdat je het ontzettend leuk vindt, heet hobby. Als het je zoveel tijd kost, dat die tijd niet tot een fatsoenlijke vergoeding kan leiden (na kosten), dan moet je het misschien beter ook bij hobby laten. Als je er een dag per stuk mee bezig bent, dan kun je er 7 per week maken. Dat schiet natuurlijk niet zo heel hard op. Dan heb je nog geen tijd om ze te verkopen, maar via je webwinkel lukt dat misschien wel - als je voldoende tijd overhoudt om aan je webwinkel te besteden.

 

Als je geen geld nodig hebt, kun je activiteiten ondernemen die weinig of niets opleveren. Heb je wel geld nodig, dan is het soms handiger om een hobby een hobby te laten - waarbij het niet verboden is om het product van die hobby aan de man te brengen. Maar dat moet dan niet het doel zijn, want dan loop je weer het gevaar om er teveel mee bezig te zijn en de rest (de onderneming) te weinig aandacht te geven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is de bedoeling om verschillende woonaccessoires en tassen te maken (deze lamp bijvoorbeeld vind ook iedereen geweldig die bij mij binnen komt). Het ene product duurt langer om te maken dan het andere product. Mij gaat het er vooral om hoe je zoiets ongeveer kan berekenen (het gaat dus niet alleen om de kussentjes) en wat zou iemand er voor willen betalen. Er zit nu niet zoveel materiaalkosten in. Koop je bij een groothandel in dan weet ik inkoopprijs x zoveel = verkoopprijs. Bij handwerk lijkt mij dat onmogelijk om zo je verkoopprijs te berekenen. Is er een manier om dit te bekekenen of gaat dit puur op gevoel? En wat zou u er voor overhebben om te kopen?

Afb0037.thumb.jpg.7e9488c36aeee68385afa2ec4aa5d279.jpg

Link naar reactie
  • 0

Bijvoorbeeld:

 

Je weet hoeveel tijd je ongeveer nodig hebt per product, en je kunt uitrekenen hoeveel je ongeveer wil/moet verdienen om van te leven en om je kosten van te betalen. Deel het totaalbedrag dat je nodig hebt door het aantal uur dat je met productie van te verkopen producten bezig bent (waarbij je rekening houdt met eventuele onverkoopbare producten, fouten, etc). Dan heb je een uurtarief.

 

Vermenigvuldig je uurtarief met het aantal uur dat je nodig hebt voor het betreffende product, tel er de directe (materiaal)kosten bij op en je weet wat je (excl. btw) moet vragen.

 

Als dat meer is dan dat voldoende mensen (niet iedereen hoeft je klant te worden) er voor over hebben, kun je beter wat anders maken. Daar kun je marktonderzoek voor doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitleg.

Heb even zitten rekenen en het is alleen haalbaar als er makkelijke en snelle producten tussen zitten met weinig materiaalkosten.

Heeft iemand hier zelf ervaring mee?

Iemand met een website in handgemaakte producten? Ik zie soms op websites prijzen dat ik denk dat is goedkoop. Het lijkt mij dat je van bijvoorbeeld een handgemaakt hartje van 3.95 euro niet rond kunt komen en met een tas van 19.95 euro ben je ook ruim 3 uur bezig om het te maken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Koopt iemand ook handgemaakte producten ergens in? Ik weet van Tica dat die heel duur is (dan zit je boven de winkelprijs) en dat Trade Mart Utrecht echt voor winkels is (wordt alleen aan winkels verkocht of in grote getallen.)

Groothandel handgemaakt materiaal en producten?

Link naar reactie
  • 0

Er is al een aantal keer geantwoord dat "we" meer gegevens nodig hebben om hierbij te helpen. Je blijft maar vragen wat we voor de lampenkappen en kussentjes willen betalen... Persoonlijk geen cent, maar ik denk niet dat ik de maatstaaf ben. Ik zou een soortgelijke post maken op het viva forum (of zoiets).

 

Als je hier hulp wilt zul je met relevantere gegevens moeten komen.

Link naar reactie
  • 0

Oh, sorry hoor. Omdat ik niet alleen kussens wil maken heb ik de vraag niet beantwoord.

Ik zou tussen de € 2400- € 2600,- bruto p.m. willen/moeten verdienen.

4-5 verschillende kussens (of andere woonaccessoires) per dag

Materiaalkosten rond de 4 of 5 euro per kussen van 40 x 40 cm (natuurlijke materialen)

 

Link naar reactie
  • 0

Een mooie maandsalaris verdienen met handgemaakte producten kan nogal lastig zijn omdat niet iedere koper zal begrijpen dat het heel veel tijd heeft gekost en daarom dus extra veel geld ervoor over hebben. En stel het gaat wel heel erg goed lopen, hoe kun je dan zorgen dat je alle bestellingen aan kan? Iemand vinden die het ook wel wil maken?

 

Als je het rustig aan wil proberen kan ik je iig etsy.com aanraden, die is veel meer gericht op handgemaakte (en dus duurdere) producten dan marktplaats.

 

Verder kan je misschien kijken hoe je op 'n andere manier je geld hiermee kan verdienen. Bv iets ontwerpen wat redelijk eenvoudig ook door een ander (bv sociale werkplaats of in het buitenland) gemaakt kan worden. Het wordt dan meer massaproductie maar als je daarmee kan leven en het nog steeds leuk vindt.....Ik zie overigens ook al weleens kussens voor rond de 60 euro maar niet veel duurder. Ik ben eens bij een beurs van www.flavourites.nl geweest, daar waren veel personen die hele mooie handgemaakte producten verkopen. Wellicht kun je via de website wat verkopers en dus prijsindicaties vinden. Ikzelf twijfel bij zulke hoge bedragen alleen wel in hoeverre je genoeg kopers kan vinden om er van te kunnen leven.

Link naar reactie
  • 0

Poging I

 

4 stuks * 20 werkdagen = 80 producten per maand?

 

80 * 5 euro materiaal = 400

 

2600 / 80 = 32,50 per stuk + 5 euro materiaal = 37,50 ex btw

 

37,50 * 1.19 = 44,62 euro

 

MOET je er wel 80 verkopen per maand, persoonlijk denk ik dat dat wat veel is voor het begin, gelukkig heb ik niet altijd gelijk!

 

 

Ik weet niet of in de matriaal kosten de "stroom" voor de naaimachine zit, afschrijving gereedschap. Verder heb je natuurlijk nog je website + onderhoud, boekhouder, bankkosten , of als je dat zelf wilt doen, kun je natuurlijk minder handwerk maken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap nu hoe ik het kan berekenen en bedankt voor jullie tips en suggesties.

80 stuks per maand is wel heel erg veel en dan zou ook echt alles verkocht moeten worden.

Dan inderdaad nog de afschrijvingskosten en onderhoud (tijd) aan de website en boekhouding. (boekhouding en website kan en doe ik zelf)

 

Ik zou er dus iets bij moeten doen om toch de omzet te kunnen halen. ???

 

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou vooruit, als een totale kussen-nitwit:

 

Als het om exclusief handwerk gaat zou ik niet gaan concurreren met andere kussenleveranciers. Dat gaat je toch niet lukken.

Ik zou ze met gouddraad borduren, er een heel chick label aan hangen en ze voor 365,= (mooi symbolisch getal, een euro per dag) in de markt zetten. Dan blijft het een hobby. Het verkoopt misschien niet zo snel, maar dat hoeft dan ook niet. Als je de juiste paden weet, zijn er altijd mensen met geld te vinden die iets exclusiefs willen hebben. Denk bijvoorbeeld aan Diamond app op de IPhone.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.