• 0

Concept voorleggen aan investeerders, zonder dat ze er mee vandoor gaan.

Hallo,

Mijn eerste post dus zal me eerst even introduceren.

Ik ben een 16 jarige Havo leerling (examen jaar).

Tot afgelopen maand heb nooit intenties gehad om een eigen bedrijf op te starten, echter heeft meer dan de helft van mijn familie een eigen bedrijf / ooit een eigen bedrijf gehad. Je kan dus wel stellen dat het er vroeg of laat aan zat te komen...

 

Tot begin dit jaar heb ik voornamelijk zwart freelance werk en vrijwilligers werk gedaan voor verschillende kleine / middelgrote ondernemingen / gemeentes etc. Ondanks dat ik het bouwen van websites altijd met plezier heb gedaan en het destijds een aardig zakcentje opleverde, was ik van plan een opleiding doen voor iets totaal anders dan de ICT richting.

 

Ongeveer een maand geleden kreeg ik een idee voor een website wat niet zou misstaan in het 'facebook-twitter-youtube-tumblr' etc. rijtje. Afgelopen weken heb ik het zoveel mogelijk proberen uit te werken, op een gegeven moment kwam ik tot de conclusie dat ik best bereid ben om de studie die ik tot een maand geleden voor ogen had een aantal jaar op te schuiven, of eventueel zelfs uit mijn hoofd te zetten.

 

To the point

Spark Capital (http://www.sparkcapital.com/) < investeerders van onder andere twitter en tumblr

In 2009 hebben ze $35 miljoen in twitter gestoken, echter hebben ze ook een "starters traject" genaamd start@spark (http://www.sparkcapital.com/start/) met investeringen tot $250 ton.

Bovendien licht mijn idee precies in hun 'sweetspot'.

 

Nou zit ik er een beetje mee hoe ik dit het beste kan aanpakken, het idee zal zichzelf wel verkopen, dat is het laatste waar ik me druk over maak.

Echter ben ik wel bang voor één ding, namelijk dat ik mijn idee opstuur volgens hun apply formuliertje, ik een 'nee' krijg te horen en vervolgens binnen een paar maanden mijn idee geïmplementeerd terug zie in twitter/tumblr/een van de andere bedrijven waar ze in hebben geïnvesteerd.

 

 

 

Nu klinkt het misschien wat doemdenkerig, echter denk ik dat het voor hun natuurlijk ook een logische keuze is:

 

1. CEO van twitter even een emailtje sturen met een leuk idee, je hebt er namelijk al miljoenen in gestoken en je wilt natuurlijk graag zien dat het een nog groter succes word.(ook is mijn "moneytize plan", onderdeel van mijn idee "een heel klein beetje" beter dan het huidige plan van twitter)

 

2. Zomaar even een paar duizend dollar spenderen aan een onbekende tiener die nog de nodige relaties moet opbouwen, nog fouten zal gaan maken etc.

 

 

Nu ben ik dus opzoek naar een manier hoe ik een bepaald idee kan vastleggen (als particulier), als het even kan internationaal, en dan ook nog eens <500 euro. Eventueel is het denk ik ook nog een optie om hun via de email een geheimhoudingsverklaringen te sturen, heb hier bijvoorbeeld al wel een Nederlandse http://www.novu.nl/site/LinkClick.aspx?fileticket=pL8rX-wFCfc%3d&tabid=63&mid=399 En pas als hun dit ondertekent terug sturen mijn idee op te sturen.

 

Is er zo iets ook in het engels?, is zo iets internationaal geldig?

Ik had ook ergens gelezen dat iemand er zelf eentje had gemaakt met een sanctie van 10.000 euro, hoe komt dit bedrag tot stand? (dit is bedrag is natuurlijk voor hun een lachertje...)

 

Heeft het zin om 'even' langs de kvk te gaan en alvast een bedrijf op te richten, handlichting te regelen bij rechter etc, voordat ik spark capital benader? Dit is natuurlijk weer enkele honderden euro's en papierwerk terwijl ik denk dat het geen /minimaal afschrikkend effect heeft. Dat ik serieus over dit idee ben kan ik denk ik ook wel te kunnen aantonen aan de hand van het formulier dat je daar moet invullen & powerpoint die je mee moet sturen.

 

Iemand adviezen, ideeën, commentaar?

Mvg,

Naamloos

Ps,

Voor dat iemand me gaat adviseren om een studie richting marketing/management of iets dergelijks te doen en 4 jaar te verspillen:

Ik weet bijna zeker dat er binnen 5 jaar iemand is met hetzelfde idee, bovendien ken ik aardig wat freelancers, en uiteraard heb ik een hoop geleerd en kan ik nog een hoop leren van de bedrijven die familie leden runnen.

Ook zal ik mijn beslissingen eerder dubbel/driedubbel checken denk ik dan andere ondernemers.

 

Eventuele fouten haal ik er vanavond wel uit mochten die erin zitten, schijnt zo te zijn dat ik dit jaar ook nog moet slagen ;)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je zoekt is een Geheimhoudingsverklaring ofwel non disclosure agreement op zijn Engels. Ik denk echter dat een jurist die zo'n verklaring voor jou op zou kunnen stellen al duurder is dan je budget van 500 euro. Wellicht kan een ander HL lid voor jouw zo iets opstellen.

 

Als dat lukt, dan is het nog een hele taak om de juiste mensen te bereiken binnen Twitter. Ik denk zelf dat er best wat mensen zijn met een lumineus idee om van/met Twitter een miljardenbusiness te maken en je je dus zult moeten onderscheiden van al die anderen.

 

Het is misschien een idee om gewoon de stoute schoenen aan te trekken en je concept kenbaar te maken aan de juiste mensen? In het ergste geval gaat iemand anders er vandoor en wordt daar rijk van. Dat is zwaar balen voor jouw, maar het heeft jouw alleen wat tijd gekost. Maar wie weet wordt het wel opgepikt en pluk jij er (ook) vruchten van. Wat ik bedoel: Met niets doen omdat je bang bent dat iemand er van door gaat schiet je in elk geval niets op. :)

 

EDIT zie net in je verhaal dat je de term geheimhoudingsverklaring al gevonden had. Het was ook best een lap tekst ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk echter dat een jurist die zo'n verklaring voor jou op zou kunnen stellen al duurder is dan je budget van 500 euro. Wellicht kan een ander HL lid voor jouw zo iets opstellen.

 

Er zijn geen investeerders te vinden die je een NDA gaan tekenen.....

 

 

van sparkcapital:

 

Confidentiality Disclaimer

Company and its affiliates and representatives are engaged in the business of venture capital. Company reviews and invests in many opportunities, which may involve similar or competing technologies, products or services as offered by you or your affiliates. You agree that Company may use, disclose, copy and distribute any information that you provide to us, without restriction. Therefore, you should not provide Company with any confidential, proprietary or other sensitive information. If you provide any of the foregoing, whether in tangible form or via this website, then you do so at your own risk. You also agree that neither anything at this website nor your disclosure of any type of information (i) obligates Company to receive any information from, perform any work for or enter into any agreement with you or your affiliates, or (ii) limits Company or its affiliates or representatives from engaging in or operating any business, entering into any agreement or business relationship with any third party, or evaluating, engaging in investment discussions with or investing in any third party, whether or not competitive with you or your affiliates.

 

 

Jij, ik , en heel veel andere knulletjes/mannetjes denken dat we ZOOOO uniek zijn. Feit blijft, dat ideeen niet veel voorstellen, iedereen heeft ideeen, het belangrijkste is juist wat NA je idee komt/doet.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Je hebt een idee voor een dienst. Daar is geen octrooi op te krijgen dus is ook een NDA niet de aangewezen weg om je idee te beschermen.

 

Ook zal een groot bedrijf niets op voorhand willen tekenen omdat ze er wellicht zelf al mee bezig zijn. Dat ze je idee zullen / willen pikken is een reële gedachte.

 

Kijk zeker eens naar de film "the social network". De bedenker van Facebook pikt signalen uit zijn omgeving op en zet die om in daden. Hij creëert een groepje om hem heen en gaat aan de slag.

 

Daar gaat het dus om. Doen en zorgen dat je voorsprong hebt en houdt op de concurrentie. Ga vooral eens praten met een deskundige. Moest meteen denken aan "onze" Christine.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Naamloos,

 

Hans heeft gelijk! Over dit onderwerp is veel geschreven, ook op ons prachtige forum.

 

Lees ook eens deze column van Dennis Hettema, co-initiator van Higherlevel: Wat als iemand mijn idee steelt?. Dit artikel staat ook in de Gids Startkapitaal.

 

Mijn visie: een idee is maar een idee; bijna iedereen heeft meerdere ideeën per dag; het gaat om de uitvoering.

 

Succes en met vriendelijke groet,

 

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Ligt een beetje in lijn met de opmerking van Hans. Het beschermen van een idee is niet te doen. De enige manier is het plan met de nodige snelheid uitvoeren en er voor te zorgen dat anderen niet om je heen kunnen. Dan maak je een kansje.

 

Neemt niet weg dat je tegenstanders behoorlijk competent zijn gebleken, een community hebben opgebouwd en ook nog eens een enorme hoeveelheid geld tot hun beschikking hebben. Zij hebben nu dus een behoorlijke voorsprong en kunnen bovendien snel opschakelen.

 

Naar mijn idee ga je het niet redden in je eentje en zal je competente mensen moeten mobiliseren om met je mee te doen. Wees daarbij niet bang om te delen. Liever een klein belang in iets groots dan een groot belang in iets kleins zou ik zeggen. Spreek met je companen wel af dat ze niet met jouw idee aan de haal gaan (middels de zo geroemde NDA). Van hen heb je niet zoveel te vrezen, aangezien zij het zelfstandig evenmin gaan redden. Het zijn de grote jongens die je moet vrezen. Leg alle afspraken wel vast op schrift.

 

Verder ken ik geen investeerders die in ideeën stappen. Zoals Ties terecht stelt heeft iedereen ideeën. Het is de uitvoering die het verschil maakt. Voor veel mensen blijft het bij een idee. Lekker veilig, zolang je het niet uitvoert gaat het ook niet mis en ben je in je dromen succesvol. Ik vind het leuk te lezen dat jij wel wilt doorpakken en hoop niet dat ik je nu op andere gedachten breng. Ga er gewoon voor, mobiliseer goede mensen, geef veel gas en bedenk dat studeren altijd nog kan... (mmm... ik ben ook een docent van niks :-[)

 

Succes!!

Link naar reactie
  • 0

Samenvattend.

 

Je kan een partner een NDA te laten tekenen. Omdat dit feitelijk een contract is moet duidelijk zijn waarvoor de andere partij tekent. Oppassen dat je hier op voorhand al je idee uithanden geeft. Immers de tegenpartij kan claimen dat ze dit al zelf hadden bedacht en dus niet gaan tekeken.

 

Het idee uitgebreid vastleggen in een I-depot kan je ook redelijk goedkoop doen. Het bewijst feitelijk niet meer dan dat op een bepaalde datum iets bestond. Het hoeft niet te bewijzen, wat veel mensen denken, dat het jouw idee was. Je kan namelijk wat horen in de kroeg en dat de volgende dag deponeren.

 

Realiseer je dus dat beide enige zekerheid geven als de beoogde partner er toch met het idee vandoor gaat. Snel aan het werk gaan, samen met de juiste mensen, is veel effectiever .

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.