• 0

Nieuw product op de markt gezet, distributeur wil erg(!) graag in zee..

Ik heb zo'n maand of 3 geleden een nieuw en nog niet bestaand product op de markt gezet, nu alleen nog te koop via m'n webwinkel. Krijg ontzettend veel positieve reacties, men is zeer enthousiast over het product. Zo ook nu bedrijven/mensen 'die in de branche' zitten. Voor mij allemaal nog vrij nieuw, komt veel op me af. Maar de volgende stap is om het ook in de normale winkels te gaan liggen.

 

Een distributeur heeft contact gezocht die het product wil gaan verkopen, in binnen- en evt ook buitenland. Fantastisch natuurlijk, maar ben toch wat sceptisch. Heb al meerdere keren gehoord dat dit product groot kan gaan worden, wil dus niet te hoge percentages gaan 'weggeven'. En er is ook altijd de mogelijkheid om een agent of agentschap te benaderen.

Het ontbreekt me behoorlijk aan tijd, dus op zich niet verkeerd om iemand de boer op te laten gaan.

 

Ben totaal niet op de hoogte wat normaal is, qua tarieven en/of percentages voor distributeurs en agenten. Vooral bij een product wat goed zou kunnen lopen zijn de percentages misschien weer anders als een product waar je mee moet leuren om het aan de man te brengen...? Waar moet ik op letten? Ik neem aan dat je een contract met zo iemand aan gaat, zijn er nog valkuilen en instinkers bij agenten en distributeurs??

 

Kortom, ik wil niet door onervarenheid mbt deze financiële kant van het ondernemerschap m'n product waaraan ik al ruim 2 jaar aan gewerkt heb, (en heel veel in geïnvesteerd heb!) mezelf financiëel in de vingers snijden!

Iemand ervaringen en of tips??

Dion

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom hier en leuk dat je een product met goede perspectieven hebt. Inderdaad is het oppassen en heel erg afhankelijk van hetgeen je wilt distribueren wat voor percentages er zouden moeten gelden.

 

Misschien kun je eerst wat meer vertellen, als je dat liever 'onder de pet' houdt, stuur me dan even een pm (groene vakje links) en dan kun je misschien eerst meer erover vertellen, vervolgens kunnen we hier de diverse specialisten erbij halen met tips voor je over de juiste aanpak.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De informatie is wat te beknopt om een goed antwoord te geven. Als er 1 disitributeur erg geïnteresseerd is zal dit vrijwel zeker niet de enige zijn. De bal ligt dus bij jou. Als je je al zeker genoeg voelt zou ik gewoon eens een oriënterende ronde maken langs de meeste geschikte en geïnteresseerde distributeurs, dit kan zeer verhelderend zijn.

Je mag hier gerust van alles vragen, zoals wat zij nodig hebben aan marge en wat ze een gangbare winkelmarge achten om de hele keten een glimlach te geven. Uiteraard wil je weten wat hun werkwijze is etcetera.

 

Je zult zien dat de verschillen erg groot zullen zijn en dat je bij de een wellicht een goed gevoel zult hebben en bij de ander een gevoel dat hij het produkt alleen maar van je weg wil kapen en vooral zelf willen profiteren ( en dat is dan vermoedelijk ook zo >:(). Laat het gewoon over je heen komen, leer er een hoop van (zij kennen de markt) en trek vervolgens je eigen koers.

 

Als je product echt zo goed is zullen sommige je bij wijze van spreken gedurende zo een gesprek al een exclusieve overeenkomst willen laten tekenen. Uiteraard ga je daar niet op in en het zegt ook wat over hun werkwijze. Ga sowieso nooit iets exclusiefs tenzij ze contractueel volumes garanderen waar jij echt tevreden mee bent ( dat zullen ze overigens vrijwel nooit durven doen).

 

Succes, leuk dat je na 2 jaar eindelijk de markt kan bestieren:) Als je nog vragen hebt hoor ik t wel.

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk bij dit soort zaken is dat je ook goed kijkt naar de duur en/of exit mogelijkheden.

 

Aangezien je nogal afhankelijk kunt worden van een distributeur is het ook erg belangrijk om ervoor te zorgen dat zijn inspanningen om jouw product te verkopen niet te minimaal worden. Het opnemen in een catalogus maakt jouw product nog niet meteen een hardloper. Sluit ook een contract met een maximale duur die je kunt overzien (dus geen 5 jarige contracten), misschien dat je wel uitkomt op een 5 jarig contract, maar dat je na 1 jaar er wel uit kunt tegen een fee voor de kosten die zij gemaakt hebben (promotiemateriaal oid). Laat ook ruimte om je marges opnieuw vast te stellen, zeker als volumes toenemen kunnen kosten veranderen.

Wees daarnaast ook niet al te voorzichtig. Het is natuurlijk leuk om alle distributeurs in heel Europa te benaderen, daarover een onderzoek te laten lopen, waarna je in de 2de ronde ... .... en na 6 maanden heb je eindelijk je distributeur, waarna 2 jaar blijkt dat hij/zij in de verkeerde doelgroep zitten en niks verkoopt.

Ook qua marges en verdiensten, zorg ervoor dat je distributeur zijn kaarten enigszins op tafel legt. Bij welke volumes wil hij welke marges maken en welke kosten zitten er bij hem aan? Maar "wring" ook niet te hard, want als zij er niks op kunnen verdienen gaan ze het waarschijnlijk ook niet verkopen. Dat geld ook sterk voor exclusiviteit. Als 3 partijen jouw product opnemen in hun catalogus, maar de partij die de meeste tijd erin steekt wordt afgetroefd door een partij die er een paar procent onder gaat zitten, dan heb je heibel in de tent en zal er uiteindelijk te weinig verkocht worden. Exclusiviteit zorgt ervoor dat bedrijven kunnen investeren in jou en je product, dat is niet meteen iets slechts. Maar zet hier ook gewoon targets tegenover, zij behouden exclusiviteit als ze de targets halen, zitten ze eronder, dan ga je op zoek naar een ander.

 

Ik weet niet of het een seizoensartikel is, maar als je dit seizoen meekunt doen door nu een snelle deal te maken, gewoon doen! Maar sluit dan een deal voor bijvoorbeeld 6 maanden. In die 6 maanden leer je zoveel bij dat je daarna veel beter weet waar je op moet letten. Misschien "geef" je €10.000 weg aan leergeld, maar je bent ook zo een maand of 2 verder voordat je 3 aanbiedingen hebt liggen en de molen compleet draait, hoeveel omzet mis je in die periode?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.