• 0

overnemen

naam ondernemer blijft als eigenaar.

 

 

 

Als naam eigenaar als eigenaar wilt aanblijven zou het voor hem het meest voordelig kunnen uitpakken en kan hij er rond de €25.000 aan overhouden. Dat is “risicogeld” hij blijft op papier eindverantwoordelijke maar word op non-actief gezet.Hij is daardoor niet meer bevoegd om over het inkomende geld te beslissen en de financiën zullen worden geregeld door Merianne en Robbert.

 

hij heeft verder geen enkele invloed of zeggenschap binnen het bedrijf.

Als alle schulden aan derden zijn betaald verkoopt timo zijn bezetting voor €10.000 aan Merianne en robbert.

De voordelen zijn dat hij altijd verzekerd blijft.

Hij krijgt elke maand €300 divident.

 

Aan het einde van de rit krijgt hij €10.000

 

Geen bkr registratie

 

Goede cijfers als ondernemer bij de bank

 

Het addertje onder het gras is dus dat hij altijd verantwoordelijk blijft tot de verkoop maar dat weegt haast niet op tegen de voordelen. Maar wij kunnen Timo aantonen dat we met ons eigen vermogen het niet zover hoeven laten komen en dat zijn risico heel erg klein is. Dit is het enige wat hem nog wat kan opleveren en ruimte over laat voor hulp

 

helaas was dit juridisch niet haalbaar. dus heb ik een prangende vraag. mijn broertje heeft een goed lopende horeca onderneming, helaas heeft hij een gok en drugs probleem en heeft daardoor veel schulden gemaakt bij de leveranciers. hij heeft nu een eenmanszaak maar nu is mijn vraag is het verstandig om er een vof van te maken zodat ik alles kan regelen en betalen en hem dan laten uitschrijven dat ik verder kan met het vof.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van het grootste deel van de post snap ik helemaal niets, maar ik kan je wel vertellen dat het niet verstandig is om toe te treden tot een onderneming waarin veel schulden zitten. Je wordt direct volledig aansprakelijk voor al die schulden. Jij zal dan dus zelf alle schuldeisers en leveranciers moeten betalen die bij de onderneming horen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ik snap het. wij hebben een voorstel gedaan om mijn broertje dus op papier eigenaar te laten maar dat wij al zijn schulden wegwerken. er komt genoeg geld binnen. met de inkomsten die gegenereerd worden kunnen wij alles binnen 6 maanden terug betalen. wij hebben zijn financien op een rijtje gezet en zonder zijn bijzondere uitgaves kunnen wij het dus binnen 6 maanden wegwerken. wij wilden dus dat mijn broertje de huidige eigenaar een contract ondertekend dat wij na het oplossen van zijn schulden het bedrijf konden overnemen en dat hij daar dan 10000 euro voor zou krijgen. momenteel kan hij dus failiet gaan. met eigen geld zouden wij de boel dus kunnen redden omdat we ook weten wat er binnen komt.

 

ik zag dus dat vof dan een uitkomst is, maar hoe kunnen wij ik met mijn partner hem dan weer uit het vof schrijven?

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het verstandiger de onderneming gewoon van hem te kopen, al dan niet (gedeeltelijk) tegen een (tijdelijk) winstrecht. Dan is hij er meteen uit, maar houdt wel een belang bij de onderneming.

 

Denk er wel aan dat het ook anders zou kunnen lopen dan je nu inschat. Dan kan het een dure miskoop blijken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Mijn broertje heeft een goed lopend restaurant. hij heeft echter een drugs en gokprobleem en daardoor schulden gemaakt bij zijn leveranciers en kan die met zijn vermogen niet meer betalen.

 

mijn vriendin en ik hebben als zijn schulden bekeken en de leveranciers gevraagd voor een betalings regeling inclusief de belasting. die gaan allemaal akkoord. we hebben zijn boekhouding op een rijtje gezet en de zaken de afgelopen 2 weken draaiende gehouden. met de cijfers van de boekhouding erbij hebben wij gezien dat het een gezonde onderneming is als het gaat om inkomsten en uitgaven binnen het bedrijf.

 

wij willen het graag overnemen maar kunnen door zijn schuld geen lening krijgen van de bank dus zaten wij te denken om er een vof van te maken. wij hebben genoeg financien om alle schulden in 1 keer af te betalen maar willen dat mijn broertje zich uiteindelijk gaat uitschrijven binnen het vof onder bepaalde voorwaarden.

 

ps we zijn allebei horeca medewerkers met leidende taken die weten hoe het rijlt en zeilt binnen een horecaonderneming

 

is dit vertandig of moeten we dit echt niet doen. het is een goedlopend restaurant waar we alle schulden mee kunnen afbetalen

 

mvg

 

robbert

Link naar reactie
  • 0

mijn broertje heeft een goed lopende horeca onderneming, helaas heeft hij een gok en drugs probleem en heeft daardoor veel schulden gemaakt bij de leveranciers. hij heeft nu een eenmanszaak maar nu is mijn vraag is het verstandig om er een vof van te maken zodat ik alles kan regelen en betalen en hem dan laten uitschrijven dat ik verder kan met het vof.

Er staan in bovenstaande quote 3 dingen die het geheel levensgevaarlijk maken en niks met ondernemen te maken hebben!

[*] Gok probleem

[*] Drugs probleem

[*] familie

Jouw broertje is familie, heeft een gok en drugsprobleem en is daarmee niet te vertrouwen en amper aan te spreken. Ik moet het eerste verhaal nog horen van iemand die dit soort problemen heeft/had en daarbij niet alle mensen om hem/haar heen compleet ge*****d heeft.

Hou er rekening mee dat er dingen kunnen gebeuren die je nu nog niet voor mogelijk houd, zoals inboedel van de horeca onderneming die spontaan verkocht wordt door je broer. Kopen op rekening bij leveranciers waar je ineens facturen van ontvangt. Al die dingen kunnen gebeuren omdat je broer nog steeds de eigenaar is en blijft.

 

Een BKR registratie, een WSNP of faillissement en andere "dwang"middelen zorgen ervoor dat je broertje minder bewegingsruimte krijgt en eerder in aanmerking komt voor bijzonder hulp en bijstand e.d. Dit hoeft dus echt geen slechte zaak te zijn!

 

Als je toch wilt helpen, misschien een aardige suggestie:

Ga in dienst bij het bedrijf van je broertje. Op deze manier draai je de tent en krijg je daarvoor betaald, maar blijft hij gewoon aansprakelijk. Als hij zijn afspraken niet nakomt kun je op een dag gewoon de deur achter je dicht trekken en naar huis gaan. Ga je echter met een VOF of andere constructie aan de gang kan je dus voor tienduizenden (zelfs tonnen) euro's de boot in gaan. Een naheffing van de BTW, achterstallige huur, een niet betaalde leverancier, dat gaat allemaal niet over tientjes over honderden euro's, dat is allemaal serieus geld!

Link naar reactie
  • 0

ja dat klopt het zijn idd geen tientjes of honderd euro. is er een mogelijkheid dat er een overkomst getekend kan worden binnen het vof dat hij niet uit naam kan en mag handelen??

Dat zou misschien nog wel kunnen, maar een leverancier maakt dat niks uit, want het is uiteindelijk nog steeds zijn eenmanszaak of vof. Hoewel hij altijd kan handelen uit naam van de vof (hij is immers gewoon vennoot), dat er een contract ligt dat het niet mag is dan een overeenkomst tussen jou en hem. Mag jij de schade op hem verhalen nadat de leverancier alsnog bij jou zijn rekening heeft geïnd.

 

Ik denk dat je echt moet oppassen wat je doet, want een "goed lopende horeca onderneming" in 2011 met een baas die gok & drugsverslaafd is, klinkt "too good to be true". Een belastingcontrole kan ineens een beerput aan gesjoemel opentrekken en in de horeca gebeurd dat nogal eens. (Paar fusten bier zwart inkopen, minder pilsjes uit een fust, daar maakt de belastingdienst vrij snel korte metten mee als er ergens iets niet klopt)

Link naar reactie
  • 0

Mijn broertje heeft een goed lopend restaurant. hij heeft echter een drugs en gokprobleem en daardoor schulden gemaakt bij zijn leveranciers en kan die met zijn vermogen niet meer betalen.

 

mijn vriendin en ik hebben als zijn schulden bekeken en de leveranciers gevraagd voor een betalings regeling inclusief de belasting. die gaan allemaal akkoord. we hebben zijn boekhouding op een rijtje gezet en de zaken de afgelopen 2 weken draaiende gehouden. met de cijfers van de boekhouding erbij hebben wij gezien dat het een gezonde onderneming is als het gaat om inkomsten en uitgaven binnen het bedrijf.

 

wij willen het graag overnemen maar kunnen door zijn schuld geen lening krijgen van de bank dus zaten wij te denken om er een vof van te maken. wij hebben genoeg financien om alle schulden in 1 keer af te betalen maar willen dat mijn broertje zich uiteindelijk gaat uitschrijven binnen het vof onder bepaalde voorwaarden.

 

ps we zijn allebei horeca medewerkers met leidende taken die weten hoe het rijlt en zeilt binnen een horecaonderneming

 

is dit vertandig of moeten we dit echt niet doen. het is een goedlopend restaurant waar we alle schulden mee kunnen afbetalen

 

mvg

 

robbert

 

Samengevoegd uit je andere topic voor de overzichtelijkheid.

 

Voor de lezers: er is nog geen antwoord op de quote hierboven gegeven

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.