• 0

huurbaas wil geen indeplaatsstelling, wat nu

hallo,

 

wij zitten midden in een overname van een sportzaak

het huurcontract loopt tot 2013

 

alles is tot nu toe geregeld alleen de huurbaas wil niet meewerken aan een indeplaatsstelling

hij wil dat wij een contract van 5 jaar gaan tekenen, maar dit willen wij absoluut niet

 

wat kunnen wij doen?

kan de huidige huurder het contract door laten lopen dat wij aan hem betalen of krijgen we dan problemen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

is natuurlijk ook een mogelijkheid, verhuurder aangeven dat je best nieuw contract voor 5 jaar wil (als je tenminste van plan bent er zo lang te blijven zitten) maar tegen een behoorlijk lagere huur. en dat als de huur niet omlaag gaat je de indeplaatsstelling wil en desnoods dat via de rechter zal afdwingen.

Link naar reactie
  • 0

nou eigenlijk kunnen we in 2013 in een ander pand, familie, dat is 16000 euro goedkoper

dan zou ik het dus desnoods afdwingen, of dat dan wel of niet een slechtere verhouding met verhuurder opleverd is dan niet meer van belang aangezien het huurcontract dan toch onbonden gaat worden aan einde van huidige looptijd.

Link naar reactie
  • 0

Hopelijk heb je van die verhuurder al een schriftelijk aanbod dat zij jou wel een nieuw contract aan willen bieden.

 

Dat houdt namelijk impliciet ook in dat zij jou als huurder accoord bevinden. (Anders zouden ze niet met je in zee willen.)

 

In dat geval zou ik in alle vertrouwen naar de rechter gaan. Alleen als jij als huurder om duidelijke en zwaarwegende redenen niet deugt kunnen ze de indeplaatsstelling tegenhouden.

 

Dus gewoon de borg van het huurcontract voldoen, op tijd je huur betalen en een brief sturen waarin je de indeplaatsstelling meldt ivm met de overname.

 

Wat voor partij is de verhuurder?

Link naar reactie
  • 0

Wat een spatjes van de verhuurder. Als het nu leegkomt mag die blij zijn als hij het voor 2014 weer verhuurt heeft.

 

Ik zou voor advies steven K gaan - onderhandelen

 

Hoezo spatjes? Als de huidige verhuurder een umbrella van BV's is geeft dit de verhurende partij meer zekerheid in geval van problemen in tegenstelling dat als je 1 van die BV's los overneemt (wie weet enkel een huls). En dit is ook direct de essentie van in de plaatsstelling, niet alleen de financiele zekerheid maar het complete plaatje kan reden zijn om een in de plaatsstelling af te wijzen. Je kunt naar een rechter stappen maar dit is geen garantie op succes (zonder de specifieke toestand te kennen).

 

Ook kan ik me goed voorstellen als het huidige contract nog loopt dat de verhuurder geen intresse heeft in een nieuwe onbekende huurder waneer de huidige altijd keurig betaald.

 

Zonder dan ook op de hoogte te zijn van de toestand lijken deze spatjes dan ook ietwat voorbarig en zou ik eerst eens goed op een rij zetten of jullie daadwerkelijk een goede vervanger zijn tov de huidige huurder.

 

@starterscoach, gaat dit tevens op wanneer de verhurende partij nog niets getekend heeft?

Link naar reactie
  • 0

we hebben van de verhuurder een aanbod(op papier) gekregen met een nieuw huurcontract van 5 jaar

dat willen we dus niet!

ze weten dat 27 maart as de overdracht van de overname is, en willen volgens misbruik maken vd situatie

 

solvabiliteit pff dat gaat nu toch ook niet op, anders bieden ze geen 5 jarig contract aan!

 

de huurder wil t ook wel aan ons onderverhuren maar ook dat willen ze niet

 

de huurder heeft nu schriftelijk een indeplaatsstelling aangevraagd, maar wat betekent dat voor ons, kunnen wij dan wel in het pand per 27 maart, ook wij hebben alles ingekocht en besteld

 

wie helpt me, ik ben behoorlijk in de stress

Link naar reactie
  • 0

het is wel een bv, hij heeft meerdere zaken

wij nemen alleen deze over, zonder personeel, wel inventaris en wat voorraad

Je neemt een BV over, de huurder is dus de BV.

In dit geval is er geen indeplaatsstelling nodig, laat staan een nieuw contract.

Als er sprake is van een activa-passiva transactie, dan is het anders.

 

Ik denk dat Liav bedoelt dat de huidige eigenaar een BV is en dat zij (de VOF van Liav) alleen activa overnemen.

In dat geval blijft het bij StevenK's advies van pagina 1: je kunt het afdwingen, maar of dat de relatie ten goede komt...?

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

precies

 

Dan rest je de optie om het af te dwingen. Vraag blijft dan of de verhuurder en jullie dan nog wel door een deur kunnen?

Het zet de relatie meteen op gespannen voet en dan kun je verwachten dat de verhuurder over van alles en nog wat moeilijk gaat doen.

 

Wellicht dat StevenK nog wat input kan geven over hoe je dit kunt doen (als je het al wilt).

 

Anders is de enige optie om toch voor 5 jaar te tekenen. Evt. kun je zelf denken aan een BV. Mislukt het dan blijft een lege BV achter met de huurverplichting.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

de huidige huurder baalt hier natuurlijk ook van, kan hij het niet onderverhuren aan ons(dat wilt hij wel)

dan heeft de huurbaas misschien gevoel van meer zekerheid

 

er staat helemaal niets vermeld over onderverhuur in het contract

 

wij hebben nl. de tijd niet om het voor het gerecht uit te vechten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.