• 0

Financiering bedrijfspand met woning

Beste Forumleden,

 

Ik ben manager in een BV waarbij ik volledig tekeningsbevoegd ben. Directie wordt gevoerd vanuit een Europees land.

 

Wij zijn opzoek naar een nieuw/bestaand bedrijfspand waarin de situatie het liefst is Wonen/werken. Ons moeder bedrijf wil het liefste huren echter is die combinatie in nederland niet of nauwelijks te huur in de omgeving waar we nu zitten.

Door de situatie met werknemers willen we het bedrijf ook niet verplaatsen naar een andere omgeving.

 

Mijn vrouw werkt ook in het bedrijf en heeft net als ik een fulltime inkomen uit deze bv. Nu zit er een fikse groei in het bedrijf nadat ik de scepter heb overgenomen (+25%) t.o.v. vorig jaar waarbij we dit uiteindelijk eens uitkijken naar een goede winst. De voorgaande jaren is er weinig winst of verlies gedraaid.

 

De vraag is nu? wat is verstandig om te doen? Toch te kijken naar huren of kopen.

 

Waar moeten we naar kijken wanneer we kopen. Ik denk nu om zelf een (holding) BV op te richten en vanuit daar te kopen en onder te verhuren aan de werk BV.

 

Waar moet ik dan naar uitkijken?

Wat zijn de valkuilen hierin.?

 

ik zie graag de reacties

 

Gr. Gerrit

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Gerrit,

 

Welkom op HL.

 

Volgens mij zijn er niet zo heel veel drempels waar je over kunt struikelen.

Dit is een keuze uit scenario's die niet veel slechter of beter in hun soort kennen.

En ik heb het idee dat wij hier alleen maar open deuren voor jou kunnen aanwijzen.

 

Mijns inziens:

 

A) controleer goed de feitelijke bevoegdheden van je tekenbevoegdheid. Zijn hier geen restricties te vinden, ook niet met een limiet in de hoogte van transacties?

 

B) Zelf het pand aankopen in een eigen beheer BV.

Je woont in je eigen huis en met een betere bescherming van de duurzaamheid van je woongenot. In geval van dispuut en einde werkrelatie zit je hooguit voor een x-periode (door jou zelf opgesteld) met een huurder die je dan waarschijnlijk liever kwijt bent. Beetje leuk huurbedrag voor het bedrijfsgedeelte en je woont voordeliger.

 

C) De werk BV koopt het gehele object, jullie huren het privédeel. Minder risico privé. Alhoewel je huurdersbescherming geniet, in geval van een dispuut, lijkt het beste alternatief voor je gezin: vertrekken. Omdat je dan al te maken hebt met de vervelende situatie van een einde dienstverband, heb je dubbel ellende; verhuizen en dan ook nog iets anders vinden.

(Uitgangspunt danwel dat je ook niet meer op enige wijze verbonden wilt zijn aan je voormalige werkgever.)

 

Voor zover even een eerste opzet.

 

Als je andere of meer informatie wilt, zul je denk ik je vraag meer moeten specificeren.

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

@ berend,

 

Bedankt voor het verduidelijkende antwoord hier zijn wel voorbeelden bij die ik kan gaan gebruiken in mijn besluit.

 

@ joost,

 

Nee, dit is momenteel niet de bedoeling maar dit kan nog altijd veranderen.

 

Gezien de groei en de positieve cijfers die we momenteel meemaken door mijn toe doen kijkt men momenteel naar een passende bonusregeling. Ik wilde voorstellen dat zij mij als bonus deze BV schenken waardoor ik e.a. kan door en omzetten.

Ik weet niet of aan deze eventuele schenking ook haken en ogen zitten

 

Ik laat me graag verder informeren.

 

Gr. Gerrit

Link naar reactie
  • 0

Als bonus een BV (welke, alle aandelen of een deel, wat bedoel je precies) geven is geen schenking, maar loon.

 

Waarom wil je het pand onderbrengen in een BV en niet gewoon in privé? Hoe ga je/de BV het pand betalen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.