• 0

kosten van eenmanszaak naar BV

Beste collega ondernemers,

 

Op dit moment zijn wij onze onderneming begonnen als tak van de eenmanszaak (van 1 van de 2 partners). Graag willen we dit in de toekomst omzetten naar een BV. Wij hebben al investeringen gedaan en hebben begrepen dat dit kan worden opgeteld als middel voor het startkapitaal van de BV.

Wat zijn de kosten om dit te laten omzetten? Op dit moment zijn wij nog een startende onderneming, dus deze willen wij zo laag mogelijk houden.

 

Alvast bedankt voor de informatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Debbie

 

Het omzetten van een eenmanszaak naar een BV kan op verschillende manieren. De goedkoopste zou zijn om de BV's op te richten met 18.000 kapitaal en daarna de EMZ te staken en voort te zetten in de BV. Dit is alleen aan te raden als in de eenmanszaak geen belastbare stakingswinst zit (denk goodwill). Dit kost echter toch al snel 2.000 euro incl. notaris advies op fiscaal en juridisch gebied.

 

Moet de EMZ zonder belastingheffing de BV (evt. met terugwerkende kracht) in dan kan dit geruisloos of ruisend gebeuren. Daar komt dan een accountant bij. Schat een dergelijk traject in op tussen 4.000 en 6.000 euro.

 

Oftewel: tussen 2.000 en 6.000 euro. Wees er wel op bedacht dat een goed adviseur alle opties bespreekt en duidelijk aangeeft waarom hij een van de drie adviseert. En blijf verre van adviseurs die roepen dat het maar 1500 euro kost en dat ze zo klaar zijn. Dit is echt maatwerk wat niet 123 geregeld is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als het gaat om 1 EMZ die moet worden omgezet in 1 BV, schat ik de kosten op 1.500 a 3.700. Gaat het om 2 BV's dan sluit ik me aan bij de schattingen van Joost.

 

Misschien biedt een adviseur die alles hoe dan ook voor slechts 1.500 a 2.500 al wil doen ook wel kwaliteit, maar die zal jou dan ongetwijfeld ook als klant willen hebben voor het jaarwerk e.d. Hoeft helemaal geen slechte keus te zijn.

 

Waar je ook voor kiest, kies voor kwaliteit, dus voor een fiscalist die is aangesloten bij een grote beroepsorganisatie voor echte fiscalisten (RB of NOB) en kies voor een adviesorganisatie voor wie je geen onbeduidend klantje bent. Anders betaal je geheid te veel en krijg je daar meestal maar verdomd weinig service voor terug.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

In navolging op deze vraag zit ik met het volgende:

 

Mijn Vader en ik hebben beide een eenmanszaak (klus en onderhoudsbedrijf). Per 1 juli willen we deze gaan samenvoegen tot 1 BV (holding structuur). Waar ik echter het meest mee in mijn maag zit is het verplichte salaris van €41.000 p.j.

 

In mijn optiek stagneert groei als ik verplicht €41.000 per jaar moet uitbetalen ipv bijvoorbeeld €30.000 waarvan ik in eerste instantie rond kan komen. Door het geld en winst in de onderneming te herinvesteren wil ik groeien, prive gewin komt dan over een aantal jaar vanzelf.

 

is dit op een of andere manier anders in te vullen door bij jezelf uit te lenen aan de BV en op factuur basis te werken?

 

Alvast bedankt,

 

Dave Jessen

Link naar reactie
  • 0

Kosten?

Voor het overzetten heb je ook een notaris nodig. En diverse papieren.

Meestal krijg je een minimum van 3 BV's als je tenminste ook een bedrijfspand hebt. De splitsing is goed voor de verkoop, maar kost in totaal al snel ruim € 10.000. Voor minder lukt het niet (waarvan 6.000 tot 7.000 accountant).

http://www.smartketing.nl biedt praktische marketing voor zelfstandige ondernemers, vooral vrouwelijke ondernemers. Elke week een nieuwe tip op mijn blog: http://slimmemarketing.wordpress.com.
Link naar reactie
  • 0

Ehm...als je nog geen 2.000 netto uit het bedrijf kunt halen, waarom wil je dan overstappen naar een BV?

Dan is een eenmanszaak veel goedkoper qua accountantskosten (gemiddeld 5.000 tot 6.000 voor 3 BV's op jaarbasis).

 

M.a.w.: wat is het hoofdmotief?

http://www.smartketing.nl biedt praktische marketing voor zelfstandige ondernemers, vooral vrouwelijke ondernemers. Elke week een nieuwe tip op mijn blog: http://slimmemarketing.wordpress.com.
Link naar reactie
  • 0

Tijd voor een andere accountant...

 

ik heb er meerdere gevraagd om een offerte en als je de notariskosten, kvk, fiscaal advies en accountantskosten neemt, kom je uit rond de 10.000 euro. Dat is inclusief het halverwege opmaken van een jaarrekening om daarna in te brengen in de BV.

Normaal kost een jaarrekening ook tussen de 1.000 (kleine ondernemers) en 2.000 euro.

 

Ik heb het dan wel over het omzetten van een eenmanszaak naar een holding met daaronder een vastgoed BV en een werkmaatschappij.

Fiscaal advies is ook niet altijd goedkoop, vooral voor het juist omzetten van gespaarde gelden naar een goede nieuwe financieringstructuur.

Dus het zal vast goedkoper kunnen, maar ik betwijfel of notarissen, fiscalisten en accountants veel afwijken van hun normale tarieven. Zou ik zelf niet doen ;)

http://www.smartketing.nl biedt praktische marketing voor zelfstandige ondernemers, vooral vrouwelijke ondernemers. Elke week een nieuwe tip op mijn blog: http://slimmemarketing.wordpress.com.
Link naar reactie
  • 0

veelal zal niet snel sprake zijn van een extra BV voor het OG. De minderheid van de eenmanszaken hebben een pand in eigendom.

maar ik betwijfel of notarissen, fiscalisten en accountants veel afwijken van hun normale tarieven.

 

En dan nog: het is maar net waar je een offerte opvraagt ;). Je hebt echt geen top 20 kantoor nodig om een dergelijk traject goed te kunnen laten uitvoeren.

 

Notarissen kunnen 450 reken voor een BV en 450 voor de inbrengakte, maar ook gewoon 1.200 per stuk. Fiscalisten werken bij de top 20 voor tarieven tussen 200 en 400 per uur, maar vaak ben je als MKB-er prima thuis bij en fiscalist van ongeveer 150 per uur. Daarom opperde ik ook een plaatje van ongeveer 6.000 (incl. notaris, accountant en fiscalist) voor de situatie waarin TS verkeert.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.