• 0

texten overnemen van andere ( internationale) websites

Beste lezers,

 

Voor een nog te bouwen website die zich o.a. zal richten op technologische gadgets, mobiele telefoons ed. wil ik artikelen hieromtrent vermelden. Nu begrijp ik dat ik zonder toestemming heel kort een bestaande artikel van een andere Ned. website kan overnemen met vermelding van de bron en evt. het vermelden van een hyperlink. Maar wat als ik een artikel van een buitenlandse website in zijn geheel overneem en door Google laat vertalen? Natuurlijk moet het alsnog worden aangepast qua grammatica, maar dat terzijde. Is dit toegestaan zonder hyperlink en vermelding van een bron? zo nee, enige tips hoe te handelen?

 

mvg,

 

Y.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Maar wat als ik een artikel van een buitenlandse website in zijn geheel overneem en door Google laat vertalen? Natuurlijk moet het alsnog worden aangepast qua grammatica, maar dat terzijde. Is dit toegestaan zonder hyperlink en vermelding van een bron? zo nee, enige tips hoe te handelen?

Nee dat is ook plagiaat! De vertaalrechten liggen ook bij de auteur en is derhalve niet toegestaan om de teksten te kopiëren en te vertalen om vervolgens zonder toestemming op een website te plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Veel sites hebben een disclaimer op hun website, waar dit soort dingen wel in staan.

 

De regel is (het auteursrecht) dat je mag citeren en parafraseren, maar je kan niet kopiëren tenzij dat uidtrukkelijk wordt toegestaan. Er bestaat zoiets als de nieuwsexceptie, een uitzondering op die regel waardoor het overnemen van feitelijk nieuws is toegestaan.

 

Doe gewoon een beetje moeite en neem interessante berichten over in je eigen bewoording. Dat mag.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.