• 0

gevraagd: algemene voorwaarden voor website met gratis tips voor consumenten

Beste,

 

Ik wil een website maken waar consumenten allerlei tips voor in en rond het huis vanaf kunnen halen. Bespaartips zeg maar.

 

In verband met mijn aansprakelijkheid heb ik betrouwbare en degelijke algemene voorwaarden nodig. Dit ook ivm mijn prive aansprakelijkheid (ik ben ZZP er).

 

Ik heb bijvoorbeeld een idee bedacht om houtkachels te verbeteren. Vanwege brandweervoorschriften dient er op alle bovenverdiepingen een brandvertragende koof om de rookgassen afvoerbuis geplaatst te worden. Omdat er nog veel warmte in de afvoerbuis zit, heb ik op de bovenverdieping 2 gaten in de koof gemaakt. 1 gat boven de vloer en 1 gat onder het plafond. Hierdoor ontstaat er in dit deel van de koof een luchtstroom die warmte uit de afvoerbuis haalt en daarmee de bovenverdieping opwarmt. Deze gaten zullen door een slimmigheidje bij brand automatisch sluiten. Centraal Beheer waar mijn inboedelverzekering loop heeft geen probleem met dit praktische concept. Het systeem werkt goed.

 

Ik wil echter niet de dupe zijn van een consument die dit idee onkundig installeert en daardoor brandschade oploopt. Hij zal mij aansprakelijk kunnen stellen. Uiteraard krijgt de website bezoeker tips om risico's in te perken.

 

Het kan ook voorkomen dat een bezoeker van deze website een tip leest om wat op zijn dak te leggen. Op de site geef ik wel tips waar hij of zei dan op moet letten. Voordat hij de tip krijgt heeft hij dus al enige adviezen gekregen om risico's te beperken.

 

De site bestaat puur uit gratis tips. Later wil ik bezoekers mailen of ze profijt hebben van de tip en of ze een donatie willen doen.

 

Wie heeft voor mij algemene voorwaarden of tips die ik voor de hierboven kort beschreven site kan gebruiken. De KvK en andere organisaties hebben alleen standaard algemene voorwaarden.

 

Bedankt voor de hulp.

 

Erik van vliet

Practical Solution

06-30264550

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Erik,

 

De meest effectieve manier om je tegen aansprakelijkheid te beschermen is niet zozeer een zinnetje in de algemene voorwaarden, maar eerder de wijze waarop je de tips opschrijft.

Schrijf je de tips als een persoonlijke ervaring, dan ben je niet snel aansprakelijk. En dan mag de titel van zo'n tip best wervend zijn, als uit de inhoud van je beschrijving maar blijkt dat het een tip is en geen professioneel advies.

 

Voor je algemene voorwaarden kun je denken aan 2 toevoegingen op een standaard stuk:

 

- Vermeld dat de tip in een specifieke situatie is getest die mogelijk niet overeen komt met die van de lezer, wat gevolgen kan hebben voor het eindresultaat;

- Vermeld dat je voor de gratis tips op de website alle aansprakelijkheid nadrukkelijk uitsluit. Voor alle zekerheid kun je dit zinnetje ook in een voetnoot bij de tip opnemen.

 

Volgens mij kun je zo met een gerust gevoel je site starten.

 

Groet,

Anne

 

 

 

 

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Ha Anne,

 

Bedankt voor je nuttige tips. Weet je zeker dat ik me met jouw tips juridisch voldoende heb ingedekt? Dat zou heel mooi zijn. Ik moet er niet aan denken om zelf algemene voorwaarden op te stellen. Dat kan ik niet. Gezien het feit dat ik gratis tips verstrek wil je ook korte algemene voorwaarden aanhouden en de site goedkoop houden. Mensen die een tip willen lezen moet je niet tegenhouden met ellenlange algemene voorwaarden. Ik heb wel al wat algemene voorwaarden op internet gevonden maar die zijn lastig te gebruiken omdat deze sites een heel andere insteek hebben als de nog te bouwen site.

 

Je begrijpt mijn angst wel he. Ik kan persoonlijk aansprakelijk gesteld worden met mijn prive vermogen. Vermogen?

 

Heel erg bedankt voor je tips. Ben je trouwens juridisch onderlegd? Dan zou ik graag eens telefonisch met je van gedachten willen wisselen. Ook zou ik je dan willen vragen eens naar mijn site te kijken (als hij in de lucht is) of je juridische suggesties hebt. Over circa 2 maanden wil ik een website in de lucht hebben. Ik ben wat dat betreft een echte techneut en weet niet veel van juridische zaken. Je hulp is dan ook zeer welkom.

 

Bedankt en vriendelijke groeten,

 

Erik

Practical Solution

tel:06-30264550

info@practicalsolution.eu

 

 

Link naar reactie
  • 0

Algemene voorwaarden? Dat is toch zo'n lap tekst die onderdeel uitmaakt van een overeenkomst, mits op de juiste manier overhandigd? Probleem is dan dat het om een gratis site met gratis tips gaat - waar is dan de overeenkomt?

 

Bedoel je niet simpelweg een disclaimer onderaan de pagina? "Deze tips heb ik zelf toegepast, maar zijn niet onderzocht op brand-, inbraak-, of enige andere veiligheid. Gebruik van de tips geschied geheel op eigen risico. Raadpleeg uw adviseur in verband met de mogelijke risico's voordat u de op deze site weergegeven besparingsmogelijkheden toepast."

 

Of zoiets?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho,

 

Inderdaad bestaan de algemene voorwaarden meestal uit een enerome lap tekst. Aangezien mijn site gratis tips geeft en ik wil dat de algemene voorwaarden gelezen worden dient de tekst kort en compact te zijn. Bovendien dient deze tekst in voor iedereen leesbare taal geschreven te worden. Dat valt voor een technisch iemand niet mee.

 

Anne stelt in de vorige reactie ook een soort disclaimer voor.

 

Groeten,

 

Erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.