• 0

Offerte of factuur?

Voor mijn bedrijf ben ik bezig om een inschrijvingssysteem voor cursussen te maken. Deze worden aangeboden aan zowel particulieren als bedrijven. Wat ik wil doen is klanten via de website hun cursisten laten aanmelden. Nu zit ik echter met een "probleem" waar ik tegenaan loop:

 

Indien ik automatisch een factuur zou genereren en de opdrachtgever besluit er alsnog geen gebruik van te maken staat er een factuur die nooit betaald zal worden. De facturen nummeren automatisch door, en op die manier is de boekhouding wel erg omslachtig als ik allemaal facturen heb met bedrag 0. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Noem ik het een offerte met een apart nummer en verstrek ik de factuur achteraf, of noem ik het toch een factuur en moet ik "ongebruikte" factuurnummers voor lief nemen, of is er een andere manier om dit netjes te doen?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor de snelle reactie.

 

Het is via internet, dus de kans op loze aanmeldingen is waarschijnlijk wat groter. En op zich vind ik dat niet zo erg, deelnemers worden pas definitief ingeschreven na betaling. Echter, hoe ik het document met de specificatie van de kosten ga noemen is de vraag. Noem ik het een factuur en moet ik dus doornummeren, of iets anders (en stuur ik de factuur achteraf, uiteraard).

Link naar reactie
  • 0

Gewoon offerte noemen en ook gewoon doornummeren, anders ga je ze echt niet meer kunnen terug vinden.

 

Bedrijven zullen trouwens eerst een factuur willen voor ze hem betalen, dus daar zul je een ander bevestigingssysteem voor moeten bedenken, zoals een email bevestiging of via de fax .

Link naar reactie
  • 0

Ik werk met een faktureringsprogramma(snelstart) waar ik offertes, bevestingen, pakbonnen, werkbonnen en fakturen mee kan maken. Deze hebben allen een eigen nummering. Die zijn intern allen aan elkaar gekoppeld, dus al maak je honderd offertes waarvan er maar twee uitgevoerd worden, komt alles op zijn pootjes terecht. Alle soorten kunnen als pdf via internet worden verzonden naar de klanten.

Link naar reactie
  • 0

Indien ik het een pro-forma factuur zou noemen, hoef ik dit niet persé in de administratie te verwerken, toch? (daar gaat het namelijk om). En zou een opdrachtgever genoegen nemen met een proforma factuur om de betaling uit te voeren, waarna ze de normale factuur toegestuurd krijgen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.