• 0

Boete bij vervroegd aflossen lening

Ik heb een (zakelijke) lening met vaste rente die nog loopt tot eind 2013.

Als ik deze vervroegd wil aflossen dan moet ik hier een boete voor betalen.

Ik heb inmiddels naar de bank gebeld, maar door "drukte" heb ik nu na 2 weken nog geen antwoord.

Vandaar dat ik mijn vraag hier maar even stel:

Is de WCK wet in dit geval ook van toepassing?

Dus:

tot 1/5 van de looptijd max. 5% boete

tot 2/3 van de looptijd max. 3% boete

tot 3/5 van de looptijd max. 2% boete

 

Of is dit enkel het geval als het geen zakelijk krediet betreft?

Iemand hier ervaring mee?

Alvast ontzettend bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Was Google stuk of zo? ::) De eerste WCK link geeft direct het antwoord:

 

Artikel 4

1.Deze wet geldt voorts niet voor krediettransacties:

 

a. waarbij het effectieve kredietvergoedingspercentage op jaarbasis, berekend op door Onze Minister aan te geven wijze, op het tijdstip van aangaan van de transactie niet meer bedraagt dan de wettelijke rente, zoals vastgesteld bij de algemene maatregel van bestuur, bedoeld in artikel 120, eerste lid van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, mits geen openbaar aanbod wordt gedaan tot het deelnemen aan die transacties;

b. betreffende zaken, die naar hun aard uitsluitend in de uitoefening van een bedrijf of van een zelfstandig uitgeoefend beroep plegen te worden gebruikt of verbruikt;

 

c. waaraan als kredietnemer deelneemt een ondernemer, die de betrokken zaken in de uitoefening van een bedrijf wederverkoopt;

 

d. waaraan als kredietnemer deelneemt een ondernemer of zelfstandige beroepsbeoefenaar en met betrekking waartoe in een door de kredietnemer ondertekende verklaring staat vermeld, dat het krediet wordt verleend ten behoeve van de uitoefening van diens bedrijf of beroep;

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Bedankt voor je reactie!

Geen idee wat ik fout heb ingevuld bij Google want kreeg dit resultaat niet, nu wel :-[

Dan zal ik vast verkeerde zoektermen hebben ingevoerd , excuses!

 

Ok, dat is dus duidelijk, deze wet geldt niet voor ondernemers.

Weet je toevallig of er ook richtlijnen zijn voor ondernemers? Of kunnen banken vragen wat ze willen?

 

Bedankt voor de hulp!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Weet je toevallig of er ook richtlijnen zijn voor ondernemers? Of kunnen banken vragen wat ze willen?

Er zijn geen wettelijke beschermende richtlijnen voor ondernemers. Banken kunnen in principe vragen wat ze willen - idem voor de zekerheden - maar jij bent er b het afsluiten uiteraard zelf bij om deze voorwaarden al dan niet te accepteren

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Bij vervroegd aflossen van een geldlening met vaste rente wordt door bank een boeterente in rekening gebracht die gebaseerd is op hun juridische documentatie bij de afgesloten lening. Omschrijving van berekeningsmethode is schimmig en er is vaak geld te verdienen door de eerste berekening niet te accepteren en zelf een calculatie te (laten) maken. Complexe materie, maar het is mij al enkele malen gelukt.

 

Sterkte!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.