• 0

Youngtimer zakelijk rijden, maar op Duits kenteken

Zowel ik, toch niet helemaal onbekend met belastingwetgeving ed, als mijn accountant komen er niet helemaal uit hoe het zit. Ik zou de belastingtelefoon kunnen bellen, maar de ervaring leert dat de antwoorden daar op dit soort specifieke vragen ook niet 100% betrouwbaar zijn. Dus probeer ik het hier.

 

De situatie

Ik wil graag een youngtimer zakelijk gaan rijden. Tot nu toe reed ik een auto die ook belastingvriendelijk zou zijn geweest, maar uit gemakszucht maar gewoon prive is gebleven. Op zich niks bijzonders. Echter, mijn bedrijf is een Nederlandse BV en ik ben woonachtig in DLD. Uiteraard is een dergelijke auto op Duits kenteken goedkoper en wil ik dat voordeel graag meepakken. Ook is mijn NL bv geregistreerd op een Duits adres, dus een NL op naam zetten is sowieso problematisch. Hoe kan ik toch een zakelijke auto rijden?

 

Optie 1:

Auto op mijn prive naam in DLD, aangezien duitsland geen auto wil registreren op een NL BV. Alleen is hij dan niet zakelijk, dus ik verwacht met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de belastingdienst dit niet accepteerd.

 

Optie 2:

Auto op NL kenteken. Dat is dan wel weer zonde van de BPM (nee, gaat niet om een oud kadettje maar een Mercedes S klasse oid) en de duurdere mrb.

 

Optie 3

Auto op naam van einzelfirma van mijn vrouw (restaurant) en van haar een faktuur krijgen voor het registreren van de auto. Maar hoe doe ik het dan met de betaling van de auto uit mijn bedrijfsvermogen? Dat geld zit niet in het bedrijf van mijn vrouw.

 

Optie 4

Einzelfirma in DLD starten en de auto op naam van die firma en vervolgens doorbelasten aan mijn bv. Zelfde probleem als opte 3, maar ik hoef er mijn vrouw niet mee te belasten en een Duits BTW nummer kan ik sowieso ook wel gebruiken.

 

Overigens heb ik een IT bedrijf en een auto bedrijf en zou hij idealiter ten laste van het IT bedrijf moeten komen. Wie weet hoe dit werken kan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Okee, de bijtelling is dus geen 910,- (dat is wat de bijtelling je uit ‘eigen zak’ kost aan verschuldigde belastingen), maar 1.750,- en de dagwaarde is 5.000,- (vooral omdat verder niemand deze benzineslurpende auto wil hebben!).

 

Als je dat staande kan houden, dan is het toch geweldig dat je in een knappe auto (ik neem tenminste aan dat het een knappe auto is, want de huidige versie ervan kost ca 150.000,- begreep ik) van de zaak kan rijden voor zo’n laag bedrag.

De kritische lezer zou zich wel af kunnen vragen waarom dit soort auto’s dan uit de gratie zijn. Zakelijk lijkt het een uitkomst.

 

Mijn punt is dat je niet zomaar een boekwaarde kan hanteren voor de berekening van de bijtelling. Het gaat echt om de waarde in het economisch verkeer. Hoe jij de auto afschrijft (jouw ‘voorzichtigheidsprincipe’ – afschrijven over 3 jaar) is dus hier niet zo relevant.

Maar nogmaals: het kan inderdaad best voordelig zijn om in een youngtimer van de zaak te rijden.

 

Link naar reactie
  • 0

Siemi, even terug naar jouw oorspronkelijke vraag: heb je mijn visie al telefonisch bij de fiscus gecontroleerd (een werknemer die alle kosten vergoed krijgt van zijn werkgever, krijgt bijtelling privé-gebruik auto)?

 

En wat vinden jullie, Joost, Ronaldinho, Odeon, Roel, HeRaFin en Sander en alle anderen die ik enigszins thuis acht in deze materie, van mijn stelling? Als we het eens zijn kan TS zijn briefje aan de fiscus met bijbehorende wachttijd achterwege laten.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

@Peter: Ik denk dat een restwaarde van 2600 euro realistisch is. Ik heb zelf een Mercedes youngtimer en de gebruikt-prijzen zijn dramatisch gedaald. Men wil liever een 1.1 liter reutelaar of zo'n accubak-op-wielen in plaats van een fijne auto. Die dan natuurlijk wel 1:7 rijdt. Daar heeft 'men' natuurlijk groot gelijk in.

 

 

Sorry Hans,

 

Ik had je post eerst niet gezien:

 

Maar de restwaarde (na de afschrijvingsperiode) is geen gegeven bij het bepalen van de bijtelling. Het gaat om de waarde in het economische verkeer. Wat men op marktplaats ervoor vraagt (en krijgt natuurlijk!) bij wijze van spreken.

 

Het kan best dat een Mercedes maar 2.600,- op brengt bij vrije verkoop. Dan is het goed, natuurlijk.

Mijn punt was/is gewoon dat je niet zomaar kan beweren dat een auto met een nieuwprijs van 150.000,- maar enkele duizenden waard is omdat deze ouder dan 15 jaar is geworden.

Als dat wel zo is, dan zal de auto (normaal gesproken) in een behoorlijk slechte staat zijn lijkt mij. Want als het een knappe auto is, dan moet deze toch veel meer waard zijn (op marktplaats).

 

Peter

 

p.s. Op de ‘oorspronkelijk vraag’ (wel/niet D-kenteken) heb ik geen commentaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Okee, de bijtelling is dus geen 910,-

 

De kritische lezer zou zich wel af kunnen vragen waarom dit soort auto’s dan uit de gratie zijn. Zakelijk lijkt het een uitkomst.

Sorry, ik had niet het begrip bijtelling moeten noemen :-[

 

En wat betreft de ongewildheid van dergelijke automobielen. Een grote beurt doet zo'n 2500 euro (ja, ik laat hem gewoon onderhouden, wat stilvallen kost al snel meer). Een nieuwe achterruit kost 2000 euro, zonder inzetten. Voor een ruilmotor mag er even 16.000 euro worden afgetikt. Een setje banden kost ook al even 1600 euro, want het moeten banden zijn die het gewicht van de auto aankunnen. En ga zo maar door. Een dergelijke auto is eigenlijk niet te betalen. Als er iets serieus stuk gaat, is het einde verhaal. Maar van de andere kant, een nieuwe middenklasser is duurder.

Maar goed, zo wordt hier langzamerhand een autoforum en daarvoor ga ik eigenlijk naar gespecialiseerde fora ;D

 

Ik heb vandaag nog geen belletje gehad en heb er zelf ook even niet achteraan kunnen gaan. Het geld moet wel verdient worden..... Ik ben wel heel benieuwd naar hoe de fiscus hier in zit.

Link naar reactie
  • 0

En wat vinden jullie, Joost, Ronaldinho, Odeon, Roel, HeRaFin en Sander en alle anderen die ik enigszins thuis acht in deze materie, van mijn stelling? Als we het eens zijn kan TS zijn briefje aan de fiscus met bijbehorende wachttijd achterwege laten.

 

Eens, maar dat had ik ook al geopperd...

Overigens kan een briefje geen kwaad, maar ik ben het met je eens dat het niet noodzakelijk is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me geen probleem als TS als inwoner van DLD op eigen naam in DLD een auto koopt en vervolgens wel alle kosten ten laste van zijn NL BV brengt (o.a. tanken met bankpas zaak). Want ook in dat geval wordt deze auto door de NL-fiscus gezien als één waarop de NL-regels inzake privé-gebruik auto van toepassing zijn. En de NL BTW op de aan de BV in rekening gebrachte en door haar betaalde operationele kosten is dan ook aftrekbaar.

 

Lijkt mij een prima oplossing. Je mist bij mijn weten dan wel de aftrek van de afschrijving op de auto (of kun je die ook vergoeden), maar dat zal gelet op de waarde marginaal zijn. En wellicht heb je nog een btw-voordeel bij verkoop, in die zin dat de marge-regeling als niet-handelaar wat lastig is toe te passen en verkoop door een particulier zonder btw gaat. Maar ik kan er naast zitten?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dankzij de zoekfunctie heb ik dit topic gevonden. Het is grotendeels ook van toepassing op mij; Ik ben als DGA van een Nederlandse BV woonachtig in Duitsland en wil een auto van de zaak in DLD aanschaffen. Ik zou deze auto dan op mijn eigen naam laten registreren. Het verschil met de situatie van TS is dat het niet om een youngtimer maar om een nieuwe auto zou gaan.

 

Na het lezen van onderstaande reactie...............

 

Het lijkt me geen probleem als TS als inwoner van DLD op eigen naam in DLD een auto koopt en vervolgens wel alle kosten ten laste van zijn NL BV brengt (o.a. tanken met bankpas zaak). Want ook in dat geval wordt deze auto door de NL-fiscus gezien als één waarop de NL-regels inzake privé-gebruik auto van toepassing zijn. En de NL BTW op de aan de BV in rekening gebrachte en door haar betaalde operationele kosten is dan ook aftrekbaar.

 

...........vroeg ik mij af of in mijn situatie de BTW bij aanschaf ook kan worden af getrokken?

 

Groet,

 

Arthur

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Ik denk dat je de auto via een intracommunicaire levering aan je bv moet aanschaffen, de Duitse dealer levert de auto zonder BTW, je kunt hem dan op Duits kenteken rijden en de kosten bij de BV opvoeren.als je de auto met BTW aanschaft zul je de MWST in Duitsland terug moeten vragen en dit kan wel een jaar duren.

 

Voor jouw is het het handigst als ze leveren zonder BTW.

 

Vr Gr. TR 6

 

Link naar reactie
  • 0

Voortbordurend op Arthurs vraag over de BTW, is de auto op Duits kenteken, die eigendom is van de in Nederland gevestigde BV ook op te voeren voor Milieu investeringsaftrek (MIA)?

Natuurlijk alleen in het geval dat de auto op de Milieulijst staat van zuinige auto's.

Of kan dat alleen als hij op een Nederlands kenteken staat? Bij AgentschapNL weten ze het niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Voortbordurend op Arthurs vraag over de BTW, is de auto op Duits kenteken, die eigendom is van de in Nederland gevestigde BV ook op te voeren voor Milieu investeringsaftrek (MIA)?

Natuurlijk alleen in het geval dat de auto op de Milieulijst staat van zuinige auto's.

Of kan dat alleen als hij op een Nederlands kenteken staat? Bij AgentschapNL weten ze het niet.

 

Op de milieulijst komt enkel de term personenauto voor. Volgens de wet BPM is dat niet per se een auto op NL-kenteken. Er kan namelijk BPM geheven worden op wel en niet geregistreerde auto's.

 

Voorbehoud: ik heb de wet er nog niet volledig op nageplozen, maar het lijkt wel mogelijk te zijn om MIA te claimen.

Tip: kijk eens na de aanvraag: wordt daarin het kenteken van de auto gevraagd?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij niet omdat er geen BTW-ondernemer is die eigenaar wordt van het voertuig.

 

Nu ben ik in verwarring, want hiervoor las ik toch dat er wel BTW verrekend kan worden als de auto consequent zakelijk wordt beschouwd?

Ik ga uit van de volgende situatie:

- Nederlandse BV, in Nederland gevestigd, koopt nieuwe auto in Duitsland

- BV ontvangt faktuur met 0% BTW want EU-levering (BTW verlegd)

- BV betaalt faktuur, kortom BV wordt eigenaar

- Auto komt op de balans van de BV

- De vaste berijder (=houder) woont in Duitsland, en onderneemt in Nederland

- De auto krijgt Duitse kentekenplaten van de berijder, want hij is woonachtig in Duitsland

 

Is nu wel of niet BTW verrekenbaar (c.q. 0% BTW) ?

Of kan bovenstaande helemaal niet?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tip: kijk eens na de aanvraag: wordt daarin het kenteken van de auto gevraagd?

Dankjewel. Nee, in de aanvraag wordt niet naar een kenteken gevraagd. Kan meestal ook niet, want je moet de aanvraag doen binnen 3 maanden na het bestellen van de auto. Die is meestal niet binnen 3 maanden geleverd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.