Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Siemi

Youngtimer zakelijk rijden, maar op Duits kenteken

Recommended Posts

Dan zou de dagwaarde dus 2.600,- euro zijn. Een auto die ooit (met de huidige prijspeil) 150.000,- euro gekost heeft en nu 2.600,- waard is, lijkt mij toch op z’n zachts gezegd “goed gebruikt”.

Nou, het geluk wil dat dergelijke auto's volledig uit de gratie zijn. Iets met benzineverbruik en hoge benzine prijzen of zo. Aangezien dat ook bij een eventuele verkoop weer problemen oplevert, schrijf ik hem toch in mijn berekening in 3 jaar volledig af. Ik hang het voorzichtigheidsprincipe aan :-).

 

De bijtelling heb ik als volgt berekend: 5000 euro waarde (voor meer krijg je een in liefhebbers staat en das zonde om er 35.000km per jaar mee te rijden) in gewoon goede staat. De bijtelling is 35%. Over dat bedrag betaal ik helaas 52% belasting. Daarmee kom ik uit op een prive kosten van 960 euro. Ik kijk dus naar wat het kost, niet naar wat ik moet bijtellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee, de bijtelling is dus geen 910,- (dat is wat de bijtelling je uit ‘eigen zak’ kost aan verschuldigde belastingen), maar 1.750,- en de dagwaarde is 5.000,- (vooral omdat verder niemand deze benzineslurpende auto wil hebben!).

 

Als je dat staande kan houden, dan is het toch geweldig dat je in een knappe auto (ik neem tenminste aan dat het een knappe auto is, want de huidige versie ervan kost ca 150.000,- begreep ik) van de zaak kan rijden voor zo’n laag bedrag.

De kritische lezer zou zich wel af kunnen vragen waarom dit soort auto’s dan uit de gratie zijn. Zakelijk lijkt het een uitkomst.

 

Mijn punt is dat je niet zomaar een boekwaarde kan hanteren voor de berekening van de bijtelling. Het gaat echt om de waarde in het economisch verkeer. Hoe jij de auto afschrijft (jouw ‘voorzichtigheidsprincipe’ – afschrijven over 3 jaar) is dus hier niet zo relevant.

Maar nogmaals: het kan inderdaad best voordelig zijn om in een youngtimer van de zaak te rijden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siemi, even terug naar jouw oorspronkelijke vraag: heb je mijn visie al telefonisch bij de fiscus gecontroleerd (een werknemer die alle kosten vergoed krijgt van zijn werkgever, krijgt bijtelling privé-gebruik auto)?

 

En wat vinden jullie, Joost, Ronaldinho, Odeon, Roel, HeRaFin en Sander en alle anderen die ik enigszins thuis acht in deze materie, van mijn stelling? Als we het eens zijn kan TS zijn briefje aan de fiscus met bijbehorende wachttijd achterwege laten.


Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Peter: Ik denk dat een restwaarde van 2600 euro realistisch is. Ik heb zelf een Mercedes youngtimer en de gebruikt-prijzen zijn dramatisch gedaald. Men wil liever een 1.1 liter reutelaar of zo'n accubak-op-wielen in plaats van een fijne auto. Die dan natuurlijk wel 1:7 rijdt. Daar heeft 'men' natuurlijk groot gelijk in.

 

 

Sorry Hans,

 

Ik had je post eerst niet gezien:

 

Maar de restwaarde (na de afschrijvingsperiode) is geen gegeven bij het bepalen van de bijtelling. Het gaat om de waarde in het economische verkeer. Wat men op marktplaats ervoor vraagt (en krijgt natuurlijk!) bij wijze van spreken.

 

Het kan best dat een Mercedes maar 2.600,- op brengt bij vrije verkoop. Dan is het goed, natuurlijk.

Mijn punt was/is gewoon dat je niet zomaar kan beweren dat een auto met een nieuwprijs van 150.000,- maar enkele duizenden waard is omdat deze ouder dan 15 jaar is geworden.

Als dat wel zo is, dan zal de auto (normaal gesproken) in een behoorlijk slechte staat zijn lijkt mij. Want als het een knappe auto is, dan moet deze toch veel meer waard zijn (op marktplaats).

 

Peter

 

p.s. Op de ‘oorspronkelijk vraag’ (wel/niet D-kenteken) heb ik geen commentaar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee, de bijtelling is dus geen 910,-

 

De kritische lezer zou zich wel af kunnen vragen waarom dit soort auto’s dan uit de gratie zijn. Zakelijk lijkt het een uitkomst.

Sorry, ik had niet het begrip bijtelling moeten noemen :-[

 

En wat betreft de ongewildheid van dergelijke automobielen. Een grote beurt doet zo'n 2500 euro (ja, ik laat hem gewoon onderhouden, wat stilvallen kost al snel meer). Een nieuwe achterruit kost 2000 euro, zonder inzetten. Voor een ruilmotor mag er even 16.000 euro worden afgetikt. Een setje banden kost ook al even 1600 euro, want het moeten banden zijn die het gewicht van de auto aankunnen. En ga zo maar door. Een dergelijke auto is eigenlijk niet te betalen. Als er iets serieus stuk gaat, is het einde verhaal. Maar van de andere kant, een nieuwe middenklasser is duurder.

Maar goed, zo wordt hier langzamerhand een autoforum en daarvoor ga ik eigenlijk naar gespecialiseerde fora ;D

 

Ik heb vandaag nog geen belletje gehad en heb er zelf ook even niet achteraan kunnen gaan. Het geld moet wel verdient worden..... Ik ben wel heel benieuwd naar hoe de fiscus hier in zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat vinden jullie, Joost, Ronaldinho, Odeon, Roel, HeRaFin en Sander en alle anderen die ik enigszins thuis acht in deze materie, van mijn stelling? Als we het eens zijn kan TS zijn briefje aan de fiscus met bijbehorende wachttijd achterwege laten.

 

Eens, maar dat had ik ook al geopperd...

Overigens kan een briefje geen kwaad, maar ik ben het met je eens dat het niet noodzakelijk is.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me geen probleem als TS als inwoner van DLD op eigen naam in DLD een auto koopt en vervolgens wel alle kosten ten laste van zijn NL BV brengt (o.a. tanken met bankpas zaak). Want ook in dat geval wordt deze auto door de NL-fiscus gezien als één waarop de NL-regels inzake privé-gebruik auto van toepassing zijn. En de NL BTW op de aan de BV in rekening gebrachte en door haar betaalde operationele kosten is dan ook aftrekbaar.

 

Lijkt mij een prima oplossing. Je mist bij mijn weten dan wel de aftrek van de afschrijving op de auto (of kun je die ook vergoeden), maar dat zal gelet op de waarde marginaal zijn. En wellicht heb je nog een btw-voordeel bij verkoop, in die zin dat de marge-regeling als niet-handelaar wat lastig is toe te passen en verkoop door een particulier zonder btw gaat. Maar ik kan er naast zitten?


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankzij de zoekfunctie heb ik dit topic gevonden. Het is grotendeels ook van toepassing op mij; Ik ben als DGA van een Nederlandse BV woonachtig in Duitsland en wil een auto van de zaak in DLD aanschaffen. Ik zou deze auto dan op mijn eigen naam laten registreren. Het verschil met de situatie van TS is dat het niet om een youngtimer maar om een nieuwe auto zou gaan.

 

Na het lezen van onderstaande reactie...............

 

Het lijkt me geen probleem als TS als inwoner van DLD op eigen naam in DLD een auto koopt en vervolgens wel alle kosten ten laste van zijn NL BV brengt (o.a. tanken met bankpas zaak). Want ook in dat geval wordt deze auto door de NL-fiscus gezien als één waarop de NL-regels inzake privé-gebruik auto van toepassing zijn. En de NL BTW op de aan de BV in rekening gebrachte en door haar betaalde operationele kosten is dan ook aftrekbaar.

 

...........vroeg ik mij af of in mijn situatie de BTW bij aanschaf ook kan worden af getrokken?

 

Groet,

 

Arthur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

Ik denk dat je de auto via een intracommunicaire levering aan je bv moet aanschaffen, de Duitse dealer levert de auto zonder BTW, je kunt hem dan op Duits kenteken rijden en de kosten bij de BV opvoeren.als je de auto met BTW aanschaft zul je de MWST in Duitsland terug moeten vragen en dit kan wel een jaar duren.

 

Voor jouw is het het handigst als ze leveren zonder BTW.

 

Vr Gr. TR 6

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor je reactie. Ik vroeg me vooral ook af of het in mijn situatie mag, bij aanschaf de btw aftrekken (of niet betalen in het intracommunicaire geval) terwijl de auto niet geregitreerd zal worden op naam van de BV.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voortbordurend op Arthurs vraag over de BTW, is de auto op Duits kenteken, die eigendom is van de in Nederland gevestigde BV ook op te voeren voor Milieu investeringsaftrek (MIA)?

Natuurlijk alleen in het geval dat de auto op de Milieulijst staat van zuinige auto's.

Of kan dat alleen als hij op een Nederlands kenteken staat? Bij AgentschapNL weten ze het niet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor je reactie. Ik vroeg me vooral ook af of het in mijn situatie mag, bij aanschaf de btw aftrekken (of niet betalen in het intracommunicaire geval) terwijl de auto niet geregitreerd zal worden op naam van de BV.

 

Lijkt mij niet omdat er geen BTW-ondernemer is die eigenaar wordt van het voertuig.


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voortbordurend op Arthurs vraag over de BTW, is de auto op Duits kenteken, die eigendom is van de in Nederland gevestigde BV ook op te voeren voor Milieu investeringsaftrek (MIA)?

Natuurlijk alleen in het geval dat de auto op de Milieulijst staat van zuinige auto's.

Of kan dat alleen als hij op een Nederlands kenteken staat? Bij AgentschapNL weten ze het niet.

 

Op de milieulijst komt enkel de term personenauto voor. Volgens de wet BPM is dat niet per se een auto op NL-kenteken. Er kan namelijk BPM geheven worden op wel en niet geregistreerde auto's.

 

Voorbehoud: ik heb de wet er nog niet volledig op nageplozen, maar het lijkt wel mogelijk te zijn om MIA te claimen.

Tip: kijk eens na de aanvraag: wordt daarin het kenteken van de auto gevraagd?

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij niet omdat er geen BTW-ondernemer is die eigenaar wordt van het voertuig.

 

Nu ben ik in verwarring, want hiervoor las ik toch dat er wel BTW verrekend kan worden als de auto consequent zakelijk wordt beschouwd?

Ik ga uit van de volgende situatie:

- Nederlandse BV, in Nederland gevestigd, koopt nieuwe auto in Duitsland

- BV ontvangt faktuur met 0% BTW want EU-levering (BTW verlegd)

- BV betaalt faktuur, kortom BV wordt eigenaar

- Auto komt op de balans van de BV

- De vaste berijder (=houder) woont in Duitsland, en onderneemt in Nederland

- De auto krijgt Duitse kentekenplaten van de berijder, want hij is woonachtig in Duitsland

 

Is nu wel of niet BTW verrekenbaar (c.q. 0% BTW) ?

Of kan bovenstaande helemaal niet?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tip: kijk eens na de aanvraag: wordt daarin het kenteken van de auto gevraagd?

Dankjewel. Nee, in de aanvraag wordt niet naar een kenteken gevraagd. Kan meestal ook niet, want je moet de aanvraag doen binnen 3 maanden na het bestellen van de auto. Die is meestal niet binnen 3 maanden geleverd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of het praktisch uitvoerbaar is weet ik niet. Grootste probleem IMHO is dat de BV de BTW-plichtige entiteit is en dat de auto volgens het kenteken toebehoort aan de DGA. En die DGA is geen ondernemer voor de BTW.


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 19 leden online en 401 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept