• 0

Dien ik er per se een "bedrijf" van te maken?

Momenteel maak ik zo nu en dan een website voor vrienden, kennissen en overige via-via. Als student zijnde heb ik daarmee een aardige bijverdienste van gemiddeld 75 a 100 euro per maand.

 

De betaling gaat via de aloude handje contantje manier. De belasting en de KVK komen niet aan de pas.

 

Om nu wat meer geld in het laatje te brengen ben ik van plan om voor mijzelf een website te beginnen waarop ik mijn diensten/producten propageer (om zodoende meer klanten te verkrijgen en daarmee hoger inkomsten).

 

De hamvraag is:

 

Nu ik mijzelf naar buiten laat treden als webdesigner, kan ik dan nog steeds voortborduren op mijn oude manier van zaken doen, handje contantje/stort het geld maar op rekeningnummer xxx, of dien ik mezelf in te schrijven bij de KVK en daarmee ook belasting te betalen over hetgeen dat ik verdien? (dus al met al als bedrijf overkom)

 

De verwarring bij mij is ontstaan nadat een bankadviseur (!) mij erop wees dat je als burger zijnde niet bij iedere vorm van inkomsten, waarbij je een product of een dienst hebt geleverd, per se als bedrijf naar buiten hoeft te treden en/of belasting daarover te betalen (of ik heb het verkeerd begrepen).

 

Aansluitend op de vorige alinea, ik heb een studiegenoot die als hobby DJ is en daarmee een aardig bijverdienste heeft, zijn geld krijgt ie dan op locatie, en geen haar op zijn hoofd dat aan KVK of BTW/belasting denkt.

 

Is dat zijn onnozelheid of klopt hetgeen wat de bankadviseur vertelt? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Aurelius,

 

Onnozelheid is een groot woord, je zou onnozel zijn geweest als je deze vraag niet hier gesteld had.

 

Punt is dat het gewoon feitelijk onjuist is wat je hier beweert. Ga er voor het gemak maar van uit dat je Iedere euro die jij genereert door jouw prestaties dient aan te geven als inkomsten voor de inkomstenbelasting. Dit geldt natuurlijk ook voor jouw vriend de DJ. Dat je dit tot nu toe niet gedaan hebt is feitelijk onjuist, maar maakt in jouw situatie financieel niet zo heel veel uit. Over een extra inkomen van EUR 1.200,00 per jaar hoef je namelijk geen inkomstenbelasting te betalen (als dit jouw enige inkomsten zijn, stufi is vrijgesteld).

Een ander punt is of je voor deze prestaties BTW moet gaan rekenen. Binnen het vrienden- en kennissencircuit zie ik jouw activiteiten als hobby (dus niet bedrijfsmatig) en hoef je er geen BTW over te rekenen. Ga je jezelf presenteren als een bedrijf (wat je met een website doet) dan wordt je ondernemer voor de OB en dien je dus BTW te gaan rekenen.

 

Mijn advies: laat je eens voorlichten (desnoods bij de KvK, dat is in ieder geval gratis).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Aurelius,

 

ik heb een aantal jaren geleden voor de zelfde keuze gestaan als jou.

Als ik je een tip mag geven, meld je dan aan bij de Belastingdienst als particulier ondernemer. Hiervoor hoef je ze slechts even te bellen. Je krijgt dan een BTW-nummer (die niets anders is als je BSN met .B01 erachter) zodat je dus ook officieel facturen kunt sturen. Inschrijven bij de KvK is niet nodig.

Zo kun je zelf bepalen wie je handje-contantje laat betalen en wie je een factuur stuurt.

Wel moet je elk jaar aangifte doen, maar zoals Dennis al zei als het totaalbedrag onder de grens is wordt je niet aangeslagen.

Een Klantenservice voor zzp-ers? Bereikbaarheid hoeft niet duur te zijn.

www.delenisvoordeliger.nl

www.multicontactservices.nl

Link naar reactie
  • 1

De verwarring bij mij is ontstaan nadat een bankadviseur (!) mij erop wees dat je als burger zijnde niet bij iedere vorm van inkomsten, waarbij je een product of een dienst hebt geleverd, per se als bedrijf naar buiten hoeft te treden en/of belasting daarover te betalen (of ik heb het verkeerd begrepen).

 

Ik vermoed dat de bankmedewerker bedoelde dat je de inkomsten dient op te geven onder "overige inkomsten" wanneer je je IB-formulier jaarlijks invult, je zult hier dan een klein beetje belasting over betalen mits je geen andere inkomsten hebt (stufi is géén inkomsten).

Link naar reactie
  • 0

Als ik je een tip mag geven, meld je dan aan bij de Belastingdienst als particulier ondernemer. Hiervoor hoef je ze slechts even te bellen. Je krijgt dan een BTW-nummer (die niets anders is als je BSN met .B01 erachter) zodat je dus ook officieel facturen kunt sturen. Inschrijven bij de KvK is niet nodig.

 

 

Je wordt dan beschouwd als OB-ondernemer. Je moet dan wel BTW gaan rekenen over je prestaties, iets wat je niet hoeft als de werkzaamheden hobbymatig zijn. Je moet dan ook aangifte OB gaan doen. Het OB-ondernemer worden staat los van het inschrijven in de KvK. Overigens is de handelsregisterwet aangepast en moet je je tegenwoordig al heel snel inschrijven bij de Kamer van Koophandel, ook iets voor Martijn om daar eens nauwkeurig naar te kijken!

Overigens mag je altijd officieel facturen sturen, ook als je geen OB-ondernemer bent of niet ingeschreven staat bij de KvK. Dit geldt voor ieder particulier. Hiervoor hoef je dus niet naar de Belastingdienst toe ;D

 

 

Zo kun je zelf bepalen wie je handje-contantje laat betalen en wie je een factuur stuurt.

 

 

Particulieren hoef je geen factuur te sturen, maar als je BTW-ondernemer bent moet je toch echt wel de omzet opgeven en de geheven BTW afdragen. En alle inkomsten dienen gewoon opgegeven te worden bij de aangifte IB. Ik weet niet of Martyn het zo bedoelt of niet, maar hij suggereert hier een beetje mee dat je met je inkomsten kunt rommelen - dat kan dus niet!

 

Hobbymatig = niemand BTW in rekening brengen en niets afdragen

OB-ondernemer = iedereen BTW in rekening brengen en altijd afdragen

 

Denk hier niet te makkelijk over!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik heb jullie reacties goed doorgelezen en in de tussentijd heb ik zelf ook wat onderzoek gedaan.

 

Ik begin me serieus af te vragen of ik wel daadwerkelijk onder het kopje "onderneming" val.

 

 

Ik lever weliswaar goederen/diensten en vraag hier ook een vergoeding voor, maar het is maar zéér de vraag of dit als "regelmatig" wordt gezien. Als ik dadelijk de website opgericht heb, dan wil ik gemiddeld één klant per maand (voorheen eens in de drie à vier maanden) afhandelen en zal ik ongeveer 8 uur per week bezig zijn met een website (2 avonden per week à 4 uur na school/avondeten). Ik hoop op een vast tarief van 300 euro per website, dus per maand.

 

Het is moeilijk voor te stellen dat je met deze statistieken dan (mogelijk) als bedrijf wordt gezien en derhalve jezelf dient in te schrijven bij de KVK (hoezeer ik dat laatste eigenlijk stiekem ook wel zou willen, klinkt toch wel 'stoer' als je op je website een KVK nummer kunt vermelden ;)).

 

Gezien de rompslomp zou ik *eigenlijk* alles toch binnen de hobbysfeer willen behouden, weliswaar met een website om de boel te etaleren. Ben echter dan weer bang dat ik mogelijk klanten misloop omdat het voor hen toch niet geheel vertrouwt oogt als ik op mijn website geen kvk-nummer kan vermelden, of btw-nummers (behalve als ik de tip van Martyn73 volg).

 

Pff, lastig! >;(

Link naar reactie
  • 0

Tjemig, ik lees net dat wanneer je je inschrijft bij de KvK, dat je dan ook direct (verplicht) wordt ingeschreven in het Handelsregister... met als bijgevolg (indien je vanuit huis werkt) je privé gegevens eigenlijk op straat liggen :(

 

Ik kan me voorstellen, dat een klant aan de hand van een kvk-nummer-check zo kan nagaan of hij of zij toevallig niet met een malafide bedrijf te maken heeft, maar aan de andere kant... ik word dan ook wel aardig op mijn privacy ingerekend indien ik vanuit huis werk.

 

Je zult het maar op de stok krijgen met een klant, die vervolgens je NAW gegevens achterhaalt middels het kvk-nummer en dan plots voor je huisdeur staat. Als het nou je zakelijk adres was... àla... maar je privé-adres...

 

Vroeger deed ik nogal laconiek t.a.v. zulke zaken, maar na een aantal colleges over privacy op internet (en gevolgen daarvan) neem ik het stukken nauwer.

 

Valt dat niet tot op zekere hoogte af te schermen? Misschien moet ik de KvK maar laten voor wat het is...

Link naar reactie
  • 0

Even iets anders: 75 a 100 euro pm voor websites bouwen? Heb je maar 1 site per jaar of vraag je 2 euro per uur ofzo?

 

Ik bedoel ga niet voor een habbekrats werken om onder de belastingplicht uit te komen. Je kunt toch rustig een gewoon uurtarief vragen en daarover belasting afdragen. Uiteindelijk hou je toch wel meer over.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

 

Particulieren hoef je geen factuur te sturen, maar als je BTW-ondernemer bent moet je toch echt wel de omzet opgeven en de geheven BTW afdragen. En alle inkomsten dienen gewoon opgegeven te worden bij de aangifte IB. Ik weet niet of Martyn het zo bedoelt of niet, maar hij suggereert hier een beetje mee dat je met je inkomsten kunt rommelen - dat kan dus niet!

 

Ik bedoelde inderdaad dat je particulieren geen factuur hoeft te sturen, maar mocht er een keer een bedrijf gebruik van je diensten willen maken, heb je een mogelijkheid ze er een te sturen. Die geef je vervolgens op als omzet.

Een Klantenservice voor zzp-ers? Bereikbaarheid hoeft niet duur te zijn.

www.delenisvoordeliger.nl

www.multicontactservices.nl

Link naar reactie
  • 0

Even iets anders: 75 a 100 euro pm voor websites bouwen? Heb je maar 1 site per jaar of vraag je 2 euro per uur ofzo?

 

Ik bedoel ga niet voor een habbekrats werken om onder de belastingplicht uit te komen. Je kunt toch rustig een gewoon uurtarief vragen en daarover belasting afdragen. Uiteindelijk hou je toch wel meer over.

 

Ik bouwde eens in de 3 a 4 maanden een website waar ik dan bijvoorbeeld 300 euro voor vroeg, vandaar die gemiddelde per maand. Dat bedrag wil ik onderhand dus opschroeven door zelf een website te lanceren waarop ik mijn diensten/producten etaleer.

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies: laat je eens voorlichten (desnoods bij de KvK, dat is in ieder geval gratis).

 

Dat heb ik al gedaan Dennis... kreeg na 5 minuten echter het idee dat men me koste wat kost ingeschreven wilde hebben bij de kvk :P Vandaar deze topic.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde inderdaad dat je particulieren geen factuur hoeft te sturen, maar mocht er een keer een bedrijf gebruik van je diensten willen maken, heb je een mogelijkheid ze er een te sturen. Die geef je vervolgens op als omzet.

 

 

En daar was ik juist bang voor...

Ook als je een particulier geen factuur stuurt dien je de omzet op te geven. Jouw hele omzet, of je nu een factuur stuurt of niet, is belast met BTW. En je hele winst is belast voor de IB. Geef je deze omzet en deze BTW niet aan dan pleeg je gewoon fraude...

Ik neem aan dat je te goeder trouw handelt en dit niet je bedoeling is. Maar uit je omschrijven kan een lezer begrijpen dat je hier mag kiezen of je de omzet opgeeft. Die keuze is er niet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Tjemig, ik lees net dat wanneer je je inschrijft bij de KvK, dat je dan ook direct (verplicht) wordt ingeschreven in het Handelsregister... met als bijgevolg (indien je vanuit huis werkt) je privé gegevens eigenlijk op straat liggen :(

 

Ik kan me voorstellen, dat een klant aan de hand van een kvk-nummer-check zo kan nagaan of hij of zij toevallig niet met een malafide bedrijf te maken heeft, maar aan de andere kant... ik word dan ook wel aardig op mijn privacy ingerekend indien ik vanuit huis werk.

 

Je zult het maar op de stok krijgen met een klant, die vervolgens je NAW gegevens achterhaalt middels het kvk-nummer en dan plots voor je huisdeur staat. Als het nou je zakelijk adres was... àla... maar je privé-adres...

 

Vroeger deed ik nogal laconiek t.a.v. zulke zaken, maar na een aantal colleges over privacy op internet (en gevolgen daarvan) neem ik het stukken nauwer.

 

Valt dat niet tot op zekere hoogte af te schermen? Misschien moet ik de KvK maar laten voor wat het is...

 

Heeft iemand hier nog een feitelijke reactie op? (die enige reacties die ik elders lees zijn van de inhoud: oh hoe stom het wel niet is als een klant dan met een malafide bedrijf te maken krjigt... men gaat ervan uit dat ieder malafide bedrijf diens adresgegevens verbergt)

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand hier nog een feitelijke reactie op? (die enige reacties die ik elders lees zijn van de inhoud: oh hoe stom het wel niet is als een klant dan met een malafide bedrijf te maken krjigt... men gaat ervan uit dat ieder malafide bedrijf diens adresgegevens verbergt)

 

Ik heb nooit mijn prive adres op mijn site gehad, alleen email en mobiel nummer. Dit heeft nooit voor problemen gezorgd.

Als zich dan een situatie voordoet dat je wel je adres moet vermelden aan iemand, ken je deze al wat beter.

Ik zou me daar niet zo druk om maken.

 

Zet gewoon lekker je portfolio online met een contactformulier erbij. Wie weet heb je er in de toekomst nog wat aan. Mijn portfolio van toen ik ontwerper was staat ook nog steeds op mijn prive site en zo heel af en toe reageren mensen er nog op ;)

Een Klantenservice voor zzp-ers? Bereikbaarheid hoeft niet duur te zijn.

www.delenisvoordeliger.nl

www.multicontactservices.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Aurelius,

 

Inschrijving bij de KvK = inschrijven in het handelsregister. Ze zijn nu eenmaal de uitvoerder van de Handelsregisterwet. Overigens is één van de belangrijkste doelstellingen van deze wet het bevorderen 'van de rechtszekerheid in het economisch verkeer' (Art. 2 lid a Handelsregisterwet). De reactie die jij in het algemeen terugleest (bonafide en malafide ondernemers etc.) is dus geheel in lijn met de doelstelling van de Handelsregiserwet en in die zin zeer zinnig advies.

 

Als je je inschrijft als eenmanszaak (kost rond de € 25,00 per jaar dus zo'n aderlating is het niet om te voldoen aan de wettelijke eisen) is het mogelijk om je privé adres af te schermen. Probleem is dat jouw zakelijke adres hetzelfde is als jouw privé adres. Afschermen van het privé adres is dus zinloos, tenzij je ergens een kantoorruimte kan huren. Overigens betekent dit dus dat de klant die langs komt gewoon op jouw zakelijke adres aan komt...

 

Het bevreemdt mij een beetje dat je nu al begint over 'het aan de stok krijgen met een klant'. Als ondernemer is het juist een uitdaging om je klanten tevreden te stellen en te zorgen dat ze bij jet terug komen. Nog mooier, er voor te zorgen dat jouw klanten nieuwe klanten aan dragen. Buiten dat, als jij gaat factureren dienen jouw gegevens ook op de factuur te staan. Het standpunt is: als je een bonafide ondernemer bent dan mag eenieder bij jou langs komen, als jij een malafide ondernemer bent heb je niets te zoeken in het handelsregister.

 

Ik lever weliswaar goederen/diensten en vraag hier ook een vergoeding voor, maar het is maar zéér de vraag of dit als "regelmatig" wordt gezien. Als ik dadelijk de website opgericht heb, dan wil ik gemiddeld één klant per maand (voorheen eens in de drie à vier maanden) afhandelen en zal ik ongeveer 8 uur per week bezig zijn met een website (2 avonden per week à 4 uur na school/avondeten). Ik hoop op een vast tarief van 300 euro per website, dus per maand.

 

Eén klant per maand, ca. 8 uur per week (2 avonden van 4 uur), vast tarief € 300,00 - tja, als jij dit niet regelmatig noemt wil ik graag weten wat jij dan onder regelmaat verstaat...

 

Volgens mij voldoe je aan alle eisen die gesteld worden om je verplicht in het Handelsregister in te schrijven. Uit jouw reacties lees ik dat dit ook bevestigd is door de KvK. Tja, dan sta je alleen voor de keuze of je je inkomsten wilt opkrikken door een onderneming te worden (zou ik zeker doen in jouw geval!) of dat je je diensten incidenteel aan vrienden en familie blijft leveren. De suggesties van Martijn voldoen niet (meer). Of jij je daar iets van aantrekt is natuurlijk aan jou. Hier op HL adviseren wij eigenlijk alleen maar binnen de kaders van de wet- en regelgeving.

 

Succes met de afweging!

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.