• 0

Te snelle groei... Wegens laatbetalers kredietbehoefte, maar de bank wil niet

Hallo,

 

Ik ben mei 2010 mijn schildersbedrijf begonnen, ondanks de slechte tijd is het me gelukt om een goed start te maken. Het gaat nu zelfs te snel aangezien ik 1-2 zzp-ers moet gaan aannemen om het werk klaar te krijgen.

 

Dit is allemaal mooi het enige nadeel is dat ik financieel nog niet sterk genoeg ben om eventuele te late betalingen op te vangen.

 

Ik heb vandaag met de bank gebeld die geven me al niet veel kans om een klein krediet te krijgen ondanks mijn goed gevulde order map.

 

Zijn er andere manieren om een klein krediet van rond de €5000 aan te vragen?

 

Mvgr

Roy

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Roy

 

goed te horen dat het zo lekker gaat voor je ;)

 

Bij welke bank ben je geweest? Ik zou ook nog even bij andere banken informeren. Ze doen niet allemaal zo moeilijk en zo te horen ben je best kredietwaardig.

Een Klantenservice voor zzp-ers? Bereikbaarheid hoeft niet duur te zijn.

www.delenisvoordeliger.nl

www.multicontactservices.nl

Link naar reactie
  • 0

Snelste, handigste en goedkoopste methode:

 

klanten een deel vooruit laten betalen bij inplannen van de opdracht.

 

Alternatief 2: je klant een kleine betalingskorting geven als hij alles vooruit betaald. (bijvoorbeeld 2%)

 

Je kunt of rente betalen aan je bank of je geeft je klant een korting. Dan geef ik die marge net zo lief aan mijn klant!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben mei 2010 mijn schildersbedrijf begonnen, ondanks de slechte tijd is het me gelukt om een goed start te maken. Het gaat nu zelfs te snel aangezien ik 1-2 zzp-ers moet gaan aannemen om het werk klaar te krijgen.

 

Dit is allemaal mooi het enige nadeel is dat ik financieel nog niet sterk genoeg ben om eventuele te late betalingen op te vangen.

 

Ik heb vandaag met de bank gebeld die geven me al niet veel kans om een klein krediet te krijgen ondanks mijn goed gevulde order map.

 

Zijn er andere manieren om een klein krediet van rond de €5000 aan te vragen?

 

Mvgr

Roy

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Over welke vorm van krediet heb je met de bank gepsproken?

 

Heb je het ook gehad over een Rekening Courant? Bij uitstek geschikt om dit soort situaties op te vangen.

 

Er bestaat ook nog een ander optie waardoor je wellicht helemaal geen kredietvorm nodig hebt. Het is bij inhuur van ZZP'ers niet ongebruikelijk om de uitbetaling afhankelijk te stellen van de betaling door de opdrachtgever. Door dit met je ingehuurde ZZP'ers af te spreken leg je een deel van het ondernemersrisico bij hen neer.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

ik heb het inderdaad over een rekening courant, om wat te kunnen opvangen.

 

He tis inderdaad een optie om mijn klanten een gedeelte te laten betalen met een eventuele korting. Gehele vooruitbetaling zal moeilijk worden aangezien mensen natuurijk iets achter de hand willen houden indien ze niet tevreden zouden zijn.

 

De optie om de zzp-er te betalen na betaling van mijn opdracht is zeker ook een goede optie

Link naar reactie
  • 1

Beste Roy,

 

Ik ken dit probleem heel erg goed.

Ik zou zeggen, lees het door mij gestarte topic "lastige financiering", maar in dezelfde tijd heb je ook weer een klus afgeschilderd. ;)

 

Banktechnisch moet je ook niet te veel tijd gaan investeren.

Punt is dat banken niet financieren op prognoses alleen. Er wordt toch gekeken naar je geschiedenis en als starter heb je die niet. Andere voorwaarde is dan eigen vermogen. In de vorm van liquiditeit heb je die dus ook niet, anders had je hier niet je vraag neergelegd. Heb je wel een goede eigen vernogen positie, door bijvoorbeeld een eigen bus en (veel) andere eigen duurzame middelen/materialen? Dan is het goed toch een ondernemersplan te maken, die voorwaarde is absoluut. Je regelt dit dus niet met een telefoontje. Ook niet bij Qredits.

 

Kortste klap is toch hard werken en ruimer plannen. Kijk of je collega ZZP'ers er zo lang mogelijk buiten kunt laten.

Hoe meer je zelf verdient, hoe eerder je van dit probleem af bent.

 

En ja, vooruit laten (deels) betalen is daarnaast de beste oplossing die er is. 30 tot 50% is helemaal niet vreemd.

Verder lees ik dat je last hebt van (te) late betalingen. Daar moet je direct wat aan doen.

Bij particulieren moet je echt afrekenen bij finale aflevering. Schaf een mobiel PIN- apparaat aan. Particulieren willen nog al eens tijd "kopen" door aan te geven dat ze niet contact willen afrekenen. "Kunnen we het niet gewoon overmaken?"

Een PIN lost dit op, staat bovendien ook erg profi. Verwijs al in je offerte naar deze wijze van betalen.

 

Bij bedrijven moet je in de offerte al opnemen dat je max 7 dagen krediet kunt verstrekken (bij B to B moet je wat). En bij 8 dagen dan ook gelijk herinneren. Even bellen werkt het best. Bij 10 dagen nog geen geld, dan weer bellen en schriftelijk herinneren.

 

Succes!

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Berend,

 

bedankt voor je reaktie, het is inderdaad een idee om bij oplevering de klant meteen te laten pinnen.

 

Ik heb inmiddels de 5000 euro bij elkaar via familie. ik weet alleen niet of dit nu direct op mijn rekening kan worden gestort en of ik iets moet doen voor de boekhouding en /of belasting. ik heb hier een nieuwe topic voor gestart.

 

Grt

Roy

Link naar reactie
  • 0

Voor goede plannen en goede ondernemers kan er altijd serieus gekeken worden naar een mogelijke financiering, ongeacht de omvang. Een aanvraag is dus zeker niet kansloos. Overigens is wanbetaling van opdrachtgevers een belangrijke reden voor ondernemers om zelf in de problemen te komen. Een strak en helder debiteurenbeleid is dan ook noodzaak om met je onderneming te overleven. Ook hieromtrent kan de bank je adviseren. Op die manier hoef jij niet de financiering aan te vragen (en te betalen) die je afnemers niet kunnen krijgen!

Veel succes,

 

Marketing Manager Online

Rabobank Nederland

Link naar reactie
  • 0

Voor goede plannen en goede ondernemers kan er altijd serieus gekeken worden naar een mogelijke financiering, ongeacht de omvang. Een aanvraag is dus zeker niet kansloos.

Tsja Roy, onze Hans van "mijn" Rabobank (ik ben lid ;) ) geeft hier in 2 zinnetjes haarfijn aan hoe de vlag erbij hangt in bankenland. Vanuit de bank gedacht ook begrijpelijk. Aan een krediet/RC van een paar duizend euro valt simpelweg geen stuiver te verdienen en dan lopen ze ook nog een risico dat ze de centen nooit meer terugzien.

 

Het is wel een hele ommezwaai als je het vergelijkt met de Bizneraanpak (ook Rabo). Als je in 2009 je naam en BSN-nummer in de daarvoor bestemde vakjes kon typen en de alarmbellen gingen niet loeien, kreeg je een kredietruimte van € 5.000,00.

 

Om je betalingsrisico klein te houden adviseer ik je een mobiel pin-apparaat in je bus te leggen (deze tip komt uit een recent topic). Samen met de klant een rondje langs het schilderwerk. Alles goed? Ja > even pinnen. Bij mijn garage werkt het ook zo.

 

Overigens, de door jou gekozen oplossing (lenen bij de familie) weerspiegelt ook de coöperatieve gedachte ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.