• 0

Boekjaar 2011, Factuur 2010

Hallo,

 

Ik heb in mijn boekhouding nog een aantal facturen van het boekjaar 2010. Omdat we in 2010 geen middelen meer hadden om deze facturen te betalen hebben we uitstel van betaling aangevraagd (en gekregen). Nu zijn de facturen allemaal betaald en wil ik de facturen gaan inboeken.

 

Ik heb inmiddels BTW-aangifte 4e kwartaal 2010 gedaan. Waar doe ik de facturen nu inboeken?

 

In boekjaar 2010 en wordt deze correctie dan automatisch meegenomen? In boekjaar 2011 met als boekdatum de datum van betaling? Of in boekjaar 2010 en moet ik een correctie opsturen naar de belastingdienst over het 4e kwartaal 2010?

 

Alvast dank voor uw reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien factuurdatum (aannemende dat je niet volgens kasstelsel boekhoudt) bepalend is moeten ze op 2010 terecht komen. Heb je dat boekjaar al afgesloten?

 

Qua OB kom je vermoedelijk op een suppletie uit. E.e.a staat op de site van de belastingdienst uitgelegd: btw aangifte corrigeren

 

Succes!

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Helemaal met Dick eens.

 

De facturen had je gewoon in 2010 moeten opnemen in je administratie (moet je nu nog doen!) en deze opnemen als crediteuren (wel gefactureerd, nog niet betaald). Betaling staat los van het feit wanneer je de facturen in je administratie moet opnemen. Vandaar dat Dick aangeeft dat de factuurdatum leidend is. Dus in het vervolg zou ik alle facturen meteen inboeken.

 

Concreet op jouw vraag:

 

- facturen moeten alsnog in 2010 ingeboekt worden;

- je moet een suppletieaangifte voor heel 2010 doen (de link van Dick is uitstekend en zegt alles);

- de facturen moeten in ieder geval verwerkt worden voor je aangifte IB 2010.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Toch wil ik even een kleine kanttekening maken.

 

Wordt de omzetbelasting op factuurstelsel of kasstelsel in 2010 gevoerd?

 

Bij de eerste, dan moeten de facturen alsnog geboekt worden en de BTW via een suppletie aangegeven worden zoals de andere hebben aangegeven.

 

Bij de tweede, dan boek je de factuur op het moment van betalen en hoef je de BTW van 2010 te corrigeren. Wel kan/mag/moet je de winst voor 2010 verlagen met de kosten ex BTW voor de aangifte IB.

 

Groeten,

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Toch wil ik even een kleine kanttekening maken.

 

Wordt de omzetbelasting op factuurstelsel of kasstelsel in 2010 gevoerd?

 

Dat is inderdaad de vraag. In mijn antwoord (zie ook aldaar) heb ik aangenomen dat er sprake is van het factuurstelsel. Aan TS om te bezien wat ze gebruikt... :P

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Het kasstelsel is een begrip voor de omzetbelasting. Ik kan niet uit jouw vraag begrijpen of je het over omzetbelasting of inkomstenbelasting (winstbepaling) hebt. Bij omzetbelasting geef je de omzet in januari aan als je kasstelsel gebruikt. Bij de inkomstenbelasting geef je de omzet aan in 2010 om je winst te bepalen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Inkomstenbelasting.

 

Als ik het goed begrijp werkt het dus zo bij een kasstelsel;

 

Omzet wat ik in januari 2011 ontving over diensten uit december 2010 betreft BTW; meenemen bij BTW aangifte 1e kwartaal 2011.

 

Omzet wat ik in januari 2011 ontving over diensten uit december 2010 betreft inkomstenbelasting; meenemen bij de aangifte I.B. 2010 ( winst)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je begrijpt het goed.

 

Succes ermee, want als je nu nog bezig bent met de omzetbelasting 2010, eerste kwartaal 2011 ben ik benieuwd naar hoe je administratie en fiscale zaken er voor staan, maar dat terzijde. ;)

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Inkomstenbelasting.

 

Als ik het goed begrijp werkt het dus zo bij een kasstelsel;

 

Omzet wat ik in januari 2011 ontving over diensten uit december 2010 betreft BTW; meenemen bij BTW aangifte 1e kwartaal 2011.

 

Omzet wat ik in januari 2011 ontving over diensten uit december 2010 betreft inkomstenbelasting; meenemen bij de aangifte I.B. 2010 ( winst)

 

FF voor mijn helderheid.

Verwerk je dit in je administratie op de volgende manier?

 

2010 ---> onderhanden werk (bedrag excl. btw)

@ omzet (bedrag excl. btw)

 

2011 ---> bank (bedrag incl. btw)

@ onderhanden werk

@ af te dragen btw

 

In mijn rekeningenschema is een V/W post "onderhanden mutaties" aanwezig.

Waar gebruik je deze voor?

 

Mijn vrouw is vorige week begonnen als kinder- en jeugdtherapeut. Wij hanteren het kasstelsel voor de btw, vandaar dat ik dit vraag.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

De methode die je opsomt, is een goede methode. Hoe je de rekening Onderhanden werk noemt, maakt niet zo veel uit. Je kan ook zeggen, nog te factureren omzet, nog te versturen facturen enzovoorts...

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.