• 0

Is hier vraag naar?

Ik ben hier nog maar net geregistreerd, 1e topic, dus laat ik beginnen met mijzelf voor te stellen. Mijn naam is Sander, 20 jaar en student Bedijfseconomie aan de Hogeschool van Amsterdam. Op dit moment ben ik nog student, maar binnenkort hoop ik mijzelf voor te mogen stellen als ondernemer.

 

Al geruime tijd loop ik rond met het idee om een eigen bedrijf te starten. Dan rest alleen nog de vraag waarin en hoe??

Laatst kwam bij mij het idee om een bedrijf te starten à la www.funda.nl, echter niet gericht op particulieren en woonhuizen, maar op ondernemers en bedrijfspanden. Het idee is dus simpel: Een website met een landelijke database, waarop ondernemers kunnen zoeken naar bedrijfspanden en waarop bedrijfsmakelaars hun aanbod kunnen plaatsen. Makelaars betalen per advertentie een vergoeding. Op deze manier en uit advertenties zou ik mijn inkomsten halen.

Al snel kwam ik erachter dat op www.nvm.nl een soortgelijke variant bestaat. Ook veel bedrijfsmakelaars presenteren hun aanbod online, echter niet d.m.v. een landelijke database.

 

Nu mijn vraag: Is er vraag naar een dergelijke website, of is het zonde van de tijd/moeite? Uiteraard valt er op zo'n website meer aan te bieden dan alleen bedrijfspanden, denk hierbij aan online offertes van banken etc, verzekeringen, bedrijfsovername advies, ga zo maar door.

 

Graag jullie mening/ideeën!

 

Groeten,

 

Sander

Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu mijn vraag: Is er vraag naar een dergelijke website, of is het zonde van de tijd/moeite?

 

Als je nu pas ontdekt hebt dat de NVM ook bedrijfspanden aanbiedt, dan moet je veeeeeeeeel meer tijd en moeite steken in het zoeken naar ideeën. Uiteraard heeft iemand al lang bedacht dat er wellicht behoefte is aan een landelijke database met bedrijfspanden, en er is vast een reden waarom die nog niet bestaat. Doe dus meer marktonderzoek, en beperkt je daarbij niet tot internet. Als student heb je bovendien het voordeel dat je bedrijven en instellingen kan bellen met vragen voor je studie...

 

Weet je zeker dat dit geen studie-opdracht is?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Probeer ook even een goed beeld te krijgen van de hoeveelheid werk die voor zo'n website nodig is. Ik ben namelijk bang dat je het onderhouds werk wat onderschat. Om populair te worden met een dergelijke portal moet je zorgen dat die altijd up to date is. Zoek eens uit over hoeveel panden je praat, hoeveel worden en verkocht/verhuurd per week? Dat soort info.

 

Hierdoor kan je een beeld vormen van de kosten voor de portal, denk je deze er uit te gaan halen met de inkomsten die je verwacht? Doe een uitgebreid markt onderzoek en kijk of je het winstgevend zou kunnen krijgen...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er genoeg van dit soort websites zijn.

Ook landelijke. (www.dtz.nl)

Daarbij zijn bijna alle (bedrijfs)makelaars voorzien van goede websites met zoekfunctie. En ze zijn vrij makkelijk te vinden via portals en zoekmachines.

 

Maarrrrrrrrrr.... Als je echt overtuigd bent van je plan, zou ik in ieder geval een ondernemingsplan schrijven. Daarna kun je altijd nog bedenken of je het wil gaan proberen. Op zich hoeft de investering niet groot te zijn (als je zelf de applicatie bouwt tenminste).

 

Dus ik denk dat je met een landelijke database voor bedrijfspanden geen nieuwe markt hebt gevonden.

Probeer iets extra's te verzinnen, waardoor je je onderscheidt van de concurrentie.

Misschien nog een ideetje. Een internationale database waar bedrijven kunnen zoeken naar bedrijfsruimte in het buitenland? ( Ik weet niet of er al zoiets bestaat).

 

Link naar reactie
  • 0
Is er vraag naar een dergelijke website, of is het zonde van de tijd/moeite?

 

ik vind het idee goed. ik zou niet weten welke site ik zou moeten hebben als ik bedrijfsruimte zoek in bijvoorbeeld arnhem. het kan best zijn dat er wel al sites zijn, maar dan zijn die niet goed gepromoot of hebben niet de schijn van onpartijdigheid. een goed idee hoeft niet perse een nieuw idee te zijn! maar of het idee ook levensvatbaar is moet je inderdaad beter uitzoeken, [edit]praat eerst met mensen uit het vak, desnoods per telefoon. en ga daarna een ondernemersplan schrijven[/edit]. als aanvulling op je idee: bouw niet je eigen database op met bedrijfsruimtes, maar zet een soort van meta-zoekmachine op.

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste allemaal alvast bedankt voor jullie reacties! Leuk om een forum mee te maken waar de reacties sneller dan 5 dagen later komen!

 

Om terug te komen op de antwoorden;

Uiteraard realiseerde ik mij toen ik op het idee kwam dat ik niet de eerste zou zijn. Dit hoeft inderdaad ook niet, er zijn genoeg succesvolle sites die niet als eerste ergens mee kwamen, maar toch succes hebben door net iets anders te bieden dan concurrenten, of door een betere service/lagere prijs, etc.

Het up-to-date houden van de database hoef ik niet geheel zelf voor mijn rekening te nemen door braaf nieuwe aanmeldingen erin te plaatsen. Makelaars en aanbieders zouden bijv. dmv een eigen password in kunnen loggen en zelf hun aanbod plaatsen. Mocht een pand van eigenaar ruilen, dan kan hij verwijderd worden. Voor het verwijderen zou wel een goed beleid moeten bestaan, zodat er geen "oude" panden in voor komen.

Ik heb er ook aan gedacht om panden in meerdere landen aan te bieden, alleen dit idee lijkt mij lastiger te realiseren. Ook zul je je marketing dan moeten richten op grotere bedrijven met evt al bestaande vestigingen in het buitenland, of op bedrijven waarvoor het interessant zou kunnen zijn om een buitenlandse vestiging te hebben. Of dit haalbaar is valt uiteraard te onderzoeken.

Tot slot geef ik jullie uiteraard allemaal gelijk in het feit dat het idee meer research vraagt, en dat er nog een hoop te bedenken valt. Het staat ook nog in de kinderschoenen. Ik wil alleen ook graag even peilen of er uberhaupt behoefte is aan zo'n site. Ik ben een plan aan het smeden op welke manier ik dit effectief zou kunnen onderzoeken.

 

iig alvast bedankt! en reacties blijven uiteraard welkom!

 

Groetjes,

Sander

Sander

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

De post die jij plaatst doet me precies denken aan hoe ik 5 jaar geleden begonnen ben. Ik kreeg het idee om portalen te realiseren om zo verschillende categoriën te ontsluiten. In 1999 geregistreerd bij de kvk onder de naam Internet Category Services om vervolgens de eerste algemene domeinen te claimen (categorie.nl, eetgelegenheden.nl, antiquairs-online.nl, lerenrijden.nl etc)

 

Ik kwam er echter al snel achter dat je een portaal niet opbouwt met alleen maar mooie ideeën over de marketing en de techniek erachter. Mooie spreadsheets had ik gemaakt waarin ik had becijferd hoeveel winst ik ging maken met banners (toen werd dat helemaal gehypt) en betalingen van de deelnemende bedrijven.

 

Niets van dit alles hielp echter, het belangrijkste is kennis van de markt en kennissen in de markt. Je moet mensen/partijen kennen om content te krijgen, met content kan de rest volgen. Uit jouw post merk ik dat je, net zoals ik 5 jaar geleden, niet beschikt over deze beide elementen. Tel daarbij de professionele ontwikkeling die de commercie op internet in die 5 jaar heeft gemaakt en ik dicht je weinig kans toe.

 

Klinkt misschien vervelend, maar dit is een voorbeeld uit de praktijk. Natuurlijk betekent dit niet dat ik je van het idee af wil helpen, nee ik wil je alleen wijzen op een belangrijke factor.

 

In mijn geval heb ik aan die periode iets leuks overgehouden. Het systeem dat we toen heel simpel hadden ontwikkeld om de deelnemers aan de portalen te kunnen laten zien hoe vaak hun presentatie was bekeken, is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig systeem dat we nu full time verkopen. Blijf dus ideeën hebben!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.