• 0

Kruisposten / kruisposten liquide middelen (Exact Online)

Bij exact online heb je keuze uit 2 standaard grootboekrekeningen 'Kruisposten'

 

2000-kruisposten-(vooruitbetalingen/balans/debet)

en

1290-Kruisposten liquide middelen-(algemeen/balans/credit)

 

Nu moet ik uit kas, pinbetalingen dmv kruisposten boeken naar bank. Welke kruispost moet ik dan hebben?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

2000 kruisposten is daar wel de standaard rekening voor.

Ik gebruik zelf geen exact online, en weet niet precies waarvoor rekening 1290 dan is. Het zou best een standaard tussenrekening kunnen zijn.

 

In ieder geval moet de boeking vanuit kas op dezelfde rekening als de boeking vanuit bank, dan loopt het netjes glad.

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Ik zou 1290 gebruiken. Je gebruikt dezelfde rekening dan ook in het bankboek voor het boeken van de ontvangsten van de pinbetalingen, dan loopt het mooi glad.

www.pulskens.nl overheerlijk vers ambachtelijk Brabants worstenbrood voor ondernemers en particulieren!

Link naar reactie
  • 0

2000 staat gespecificeerd als debet en 1290 als credit. Vraag me niet waarom Exact Online dit doet. Verder maakt het natuurlijk niet uit welk rekeningnummer je als kruispost gebruikt he, uiteindelijk lopen die gewoon glad. Ik denk dat 2000 toch wel redelijk standaard is voor kruisposten.

Link naar reactie
  • 1

Grappig die pavlov reactie van mijn collega boekhouders. het is meestal rekening 2000 dus gebruik maar rekening 2000..

 

Terwijl de goede account je bij wijze van spreken toejuicht qua naamgeving.. ok toegegeven ik gebruik ook exact online dus ik kan het hele rekening schema bekijken maar de bijgevoegde info..

 

1290 Kruisposten liquide middelen

 

Deze 1290 word namelijk in de Saldibalans getoond/gerapporteerd onder de liquide middelen wat ook juist is want pin betalingen zijn ook liquide middelen

 

De andere rekening 2000 kruisposten word gerapporteerd onder vooruitbetalingen/overige activa en is dus bedoelt om bijvoorbeeld vooruitbetaalde verzekeringspremie te stallen om ze aan de goede periode of jaar toe te rekenen.

Toegegeven de rekening had ook gewoon vooruitbetaalde bedragen kunnen heten.

 

Dat is dus de achtergrond bij de 2 rekeningen kruisposten

 

Kortom als je rekening 2000 gebruikt zullen de pinbetalingen op je saldi balans bij de overige activa verschijnen. Terwijl rekening 1290 netjes als liquide middelen word gerapporteed en dat is wat je wil met nog niet gestorte pinbetalingen denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met min of meer dezelfde vraag. Het gaat om een mutatie van kas naar bank.

 

Als ik de (credit) boeking vanuit mijn dagboek bank doe, en ik doe de boeking via grootboekrekening 1290. Moet ik dan ook vanuit dagboek kas de (debet) boeking doen op grootboekrekening 1290?

 

Ik gebruik momenteel Exact Online.

 

Ik kom via de helpdek (online) van Exact Online niet echt verder. Alvast bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
  • 0

Als ik de (credit) boeking vanuit mijn dagboek bank doe, en ik doe de boeking via grootboekrekening 1290. Moet ik dan ook vanuit dagboek kas de (debet) boeking doen op grootboekrekening 1290?

 

Uiteraard, want daarmee eindigt je kruispostgrootboekrekening 1290 op 0, zoals het hoort. De opmerking over waar het op de balans komt geldt alleen voor de tijdelijke situatie dat de kruispost nog 'onderweg' is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 318 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.