• 0

Mooie kans om aandelen te verkrijgen bij een opdrachtgever...

Dag allemaal,

 

Ik ben zojuist bij een klant geweest, deze heeft mij nodig als ICT-er bij een bepaald project en de 'dagelijkse werkzaamheden' zoals het oplossen van computerproblemen, storingen etc. Nu heb ik een tarief genoemd en gezien het aantal uren dat er waarschijnlijk nodig (voor dit project, daar gaat dit topic over) zijn is dit een vrij hoog tarief (hij vind het wat hoog, ik zelf vind het ook erg hoog gezien het aantal benodigde uren) Het zou makkelijk kunnen zijn dat er 50-100 uur nodig is in totaal (voor ontwikkeling product, daarna nog meer werkzaamheden).

 

Nu heb ik een voorstel gedaan (omdat ik vertrouwen heb in het project) om bijvoorbeeld via een andere beloningsconstructie voor hem die klus te klaren. Mijn voorstel is om bijvoorbeeld tegen een lager tarief te werken en dan bijv. wat aandelen te krijgen van het bedrijf. Ik heb vertrouwen in het bedrijf en de kans dat ik geld misloop (als het niks wordt) is geen probleem voor me.

 

Het tarief wat ik wil hanteren is EUR50.- hij dacht meer dan EUR35 per uur en EUR40-45 zou het dus kunnen worden. Prima dus.

 

 

Maar nu wil ik dus best voor laten we zeggen een lager tarief werken (EUR15 of EUR20) en dan bijvoorbeeld xx% van de aandelen te krijgen in ruil. Maar ik wil natuurlijk zeker weten dat het wel iets oplevert...

 

 

Ter informatie

- Het wordt een nieuw opgerichte BV

- De man/vrouw in kwestie hebben een bedrijf dat al 16 jaar goed loopt, en hebben de benodigde contacten en relaties om van dit project een succes te maken

- De marketingman werkt volgens een dergelijke constructie en kan volgens de opdrachtgever tot 30% van de aandelen vergaren.

- Inkoop product EUR1500, verkoop product EUR3500 ongeveer. Ik verwacht dat er minstens 50 worden verkocht.

- Geld is niet zo'n probleem, ik ben nog studerend en dit is voor mij 'er bij'. Dus dat ik tegen een lager tarief werk, en de kans heb om veel geld te verdienen mocht het succes worden wil ik best hebben.

 

 

Maar nu heb ik dus een aantal vragen:

- Wat is een goed percentage van de aandelen, dit is natuurlijk lastig te zeggen maar ik steek er vrij weel werk in, maar het is een relatief eenvoudig en simpel product. 5%? 10%? 20%? En in combinatie met een uurtarief?

- Mijn ouders adviseren om bijv. eerst 25 uur tegen het volle tarief (EUR40-45) te doen en daarna nog een keer om tafel te gaan zitten om een constructie te bedenken. Wel is het zo dat het product binnen nu en 1 maand al zal worden verkocht en het zou natuurlijk kunnen dat ik dan die constructie daarna kan vergeten...

- Hoe werkt dat precies met aandelen, als ik 10% van de aandelen heb en het bedrijf maakt € 100.000 winst in het eerste jaar, betekend dit automatisch € 10.000 voor mij of ligt dit aan de dividend uitkering? Het kan dus zijn dat je dus 0 krijgt?

- De opdrachtgever steekt natuurlijk € 18.000 in de nieuw op te richten BV. Als ik dan 10% krijg moet ik dan € 1800 betalen oid?

- Nadat het product is 'verkocht' en geleverd aan de klant kunnen er natuurlijk storingen optreden, hiervoor doe ik dan ook dienst of dit kan ik laten doen door externen. Dit zal ik regelen. Ook de assemblage van de systemen zal in mijn beheer en verantwoordelijkheid liggen.

 

En het is denk ik ook verstandig om een keer naar een financieel adviseer of accountant te gaan om het e.e.a. vast te leggen op papier, niet waar?

 

Hopelijk kan iemand me wat advies geven..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag radeoxx

 

Ga eerst eens op snuffelstage. Je kent het bedrijf een beetje, je hebt er vertrouwen in, maar je hebt waarschijnlijk geen idee van het reilen en zeilen binnen de toko. Hoe doen man en vrouw het? Hoe geven ze leiding? Wat weten ze van de financiën van de onderneming? Wat geven ze daarvan aan jou? Welke verplichtingen heeft de onderneming aan derden? Ga zo maar door.

 

Aandeelhouder worden is niet altijd een goede vorm van beloning. Je ouders hebben wijze raad gegeven. Aftasten en tegen vol tarief. Als het bevalt dan kun je aandeelhouderschap overwegen, maar nooit zonder gedegen vooronderzoek.

 

Lees maar eens ter waarschuwing: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/217

 

Daarna kun je het gaan hebben over percentages, uurprijs en manier van aandelen verwerving.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag radeoxx

 

Ga eerst eens op snuffelstage. Je kent het bedrijf een beetje, je hebt er vertrouwen in, maar je hebt waarschijnlijk geen idee van het reilen en zeilen binnen de toko. Hoe doen man en vrouw het? Hoe geven ze leiding? Wat weten ze van de financiën van de onderneming? Wat geven ze daarvan aan jou? Welke verplichtingen heeft de onderneming aan derden? Ga zo maar door.

 

Aandeelhouder worden is niet altijd een goede vorm van beloning. Je ouders hebben wijze raad gegeven. Aftasten en tegen vol tarief. Als het bevalt dan kun je aandeelhouderschap overwegen, maar nooit zonder gedegen vooronderzoek.

 

Lees maar eens ter waarschuwing: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/217

 

Daarna kun je het gaan hebben over percentages, uurprijs en manier van aandelen verwerving.

 

groet

Joost

 

Joost,

 

Dit is een helder advies. Ik heb je column doorgelezen en dit bevestigd dit alleen maar. Ik wil graag nog even de andere reacties afwachten voor tips maar ga sowieso eerst even op snuffelstage tegen vol tarief. Kan ik hierbij het beste een termijn afspreken (tot productverkoop bijv.) of een aantal uren?

 

 

En nog een bonusvraag: het maximale tarief er uit slepen? (€ 43,00 denk ik) of het aanbieden voor € 39,00 (speciaal tarief dan..) omdat ik ook veel uren kan maken. Of moet ik dit zelf bepalen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.