• 0

Mede eigenaar worden van een bedrijf in een bedrijf

Hoi, alvast bedankt dat je dit even wil lezen.

 

Ik wil graag mede eigenaar worden van een bedrijf.

dit bedrijf is 4 jaar geleden vanuit een bv gestart, en is een webwinkel.

omdat de webwinkel bij een andere bv (die van hem is) zijn producten koopt met de nodige opslag, en weer verkoopt aan de consument. is het een gezond bedrijfje inmiddels.

geen schulden alleen inkoop x....en verkoop x maal 2.2.

de eigenaar van de bv wil het internet bedrijf samen doen met mij. maar ik heb een full time baan en zal dus naar de kvk moeten gaan om iets te regelen.

eenmanszaak of bv ? ik heb veel gelezen, de dga zijn salaris kan ik zeker niet halen!

dus ik denk dat ik voor de eenmanszaak voorlopig moet gaan.

 

nu is mijn vraag, ik ga naar de kvk, en heet morgen bedrijf y, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik 50 procent aandeelhouder wordt van het internet bedrijf. dat als hij onder de bus loopt, ik het bedrijf rechtsgeldig door kan laten gaan.

 

stel, hij maakt er een behoorlijke rommel van..(wat natuurlijk nooit gebeurd maar stel) betekend dit dat de schuldeisers dan ook mijn huis ophalen? en visa versa?

 

ik hoop dat jullie mij een passend advies kunnen geven, want ik weet het echt niet meer.

 

alvast bedankt voor de moeite.

 

ps de winst is dus minimaal het gaat dus niet om belasting technische zaken (yet) ;)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag ger en urs

 

Als de bestaande onderneming een BV is en jij wilt daarin meedelen dan kun je twee dingen doen:

1. of mede-aandeelhouder worden

2. of een VOF oprichten tussen jou privé en de BV.

 

Optie 1 betekent dat je bij voorkeur ook zelf een holding BV opricht die op haar beurt de aandelen in de gezamenlijke BV verwerft.

Optie 2 is simpeler en goedkoper: naar de KvK en een VOF oprichten met jij en de BV als vennoten.

 

Het is echter geen abc-tje. Advies zou ik zeker inkopen om te zorgen dat je de juiste keuze maakt (de verkeerde keuze kost je een veelvoud meer aan belasting). Voor dit forum is een advies te lastig, tenzij je open kaart kunt spelen over de cijfers van de BV en jou privé.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Dank je voor de reactie.

 

optie 1 betekend dus dat ik veel moet regelen mbt belasting, kvk, jaarverslag, ed.

optie 2 heb ik al eens besproken, maar de compaan is daar niet echt happy mee, waarom weet ik ook niet,, waarschijnlijk door de eventuele risico's die prive kunnen ontstaan.

 

de cijfers zijn niet heel spannend, omzet bruto is 50k prive heb ik een goed betaalde baan.

uiteindelijk doel is om de goed betaalde baan zelf als ondernemer te hebben. ik kan veel meer omzet scoren, maar dan wil ik wel dat het eerst geregeld is qua verdeling van het bedrijf.

 

ikzelf dacht aan een eenmanszaak, en bij de notaris 50 procent aandelen op mijn naam te laten zetten. blijkbaar is dit dus niet het abctje;)

 

Groet,

 

Ger

Link naar reactie
  • 0

Aandelen houden doe je (doorgaans) niet in een eenmanszaak. Als de onderneming in de BV zit, ben je (mede)eigenaar van de BV en als bestuurder in loondienst.

 

Wat betreft de VOF denk ik dat de risico's eerder andersom zijn: jij gaat in privé risico lopen, terwijl de risico's voor zijn BV (als vennoot) niet veel groter zullen worden dan ze nu zijn, mits de juiste afspraken op de juiste manier worden vastgelegd.

 

Wat verstandig is om te doen, is natuurlijk niet te zeggen zonder inzicht in de exacte situatie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.