• 0

startersvoordeel belastingteruggave??

Beste Higherlevelaars,

 

Wellicht een fabeltje, maar toch maar even controleren.

Ik heb gisteren (in de kroeg weliswaar) een gesprek opgevangen waarin men het had over het ondernemerschap in zijn algemeenheid.

Een van de heren kwam met het (voor mij) opmerkelijke nieuws dat er een startersvoordeelregeleing bestaat, welke inhoud dat als je 1 jaar bezig bent, je van de voorgaande 3 jaar je betaalde inkomstenbelasting terug krijgt.

Ik vond dit zo opmerkelijk, dat ik toch even heb getracht het waarheidsgehalte van deze uitspraak te achterhalen, maar dit is mij helaas niet gelukt.

Vandaar dit bericht.

 

Klopt dit, of is het een fabeltje?

 

Ben benieuwd.

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Capello,

 

Toch een aanvulling op datgene wat 2thepoint aangaf.

 

Als startende ondernemer van een eenmanszaak, is het goed mogelijk, dat je bedrijfswinst in het eerste jaar nogal laag uitvalt.

Indien je in aanmerking komt voor Zelfstandigen/Startersaftrek dan is het zelfs mogelijk, dat er fiscaal gezien sprake is van negatief inkomen.

 

Er bestaat in dit jaar de mogelijkheid om het zogenaamde'carryback systeem' op de inkomstenbelasting toe te passen.

Je krijgt dus door deze terugwenteling te maken met een(gedeeltelijke) belastingteruggave van de door jouw in de voorgaande 3 jaren betaalde belasting.

 

Onder bepaalde voorwaarden behoort ook ' vooruitwentelen' tot de mogelijkheden.

 

Groet,

Larry

Link naar reactie
  • 0

Het is een kwestie van 2 dingen nogal door elkaar gooien.

 

Het verhaal met '3 jaar' komt denk ik voort uit de mogelijkheid die soms bestaat het inkomen over 3 jaren te middelen voor de belasting. Dat kan voordelig zijn als er grote verschillen in inkomen zijn in de genoemde jaren. Als je na middeling in 2 jaar meer hebt betaald dan je over de 3 jaar zou moeten betalen (bijv verlies in het 3e jaar), dan is er kans op teruggaaf van het teveel betaalde.

 

De startersaftrek is een soort 'extra' zelfstandigenaftrek, die je gedurende 3 jaar kunt gebruiken. De 3 jaar waarin je dit doet, moeten ook nog vallen in de eerste 5 jaar dat je ondernemer bent.

 

Het is dus mogelijk om het 1e jaar af te zien van die startersaftrek, teneinde het voordeel te verplaatsen naar bijv het 2e, 3e en 4e jaar.

Link naar reactie
  • 0

Goedeavond,

Toevallig zit ik in het zelfde parket als hierboven beschreven.

Startende ondernemer in 2006, grootverdiener in 2005 en 2004.

Zelf denk ik dus aan inkomstenmiddeling daar de eenmanszaak in 2006 verlies zal leiden. Zijn de mogelijkheden nog actueel en moet ik ergens de uitstel van startersaftrek aanvragen?

Mvg,

Roer om...

Link naar reactie
  • 0

Startende ondernemer in 2006, grootverdiener in 2005 en 2004.

Zelf denk ik dus aan inkomstenmiddeling daar de eenmanszaak in 2006 verlies zal leiden. Zijn de mogelijkheden nog actueel en moet ik ergens de uitstel van startersaftrek aanvragen?

 

De hier besproken is het middelen van inkomens over 3 jaren.

 

Aan de hand van 3 definitieve aanslagen over 3 jaren kun je vervolgens deze 3 jaren gaan middelen.

 

Voor het middelen van je "verliesjaar 2006" zal je dus eerst aangifte moeten doen over dit jaar en nadat de definitieve aanslag in je bezit is kun je gaan middelen en dat vervolgens indienen bij de belastingdienst.

 

Wat je bedoelt met "moet ik ergens de uitstel van startersaftrek vragen" is me niet geheel duidelijk.

 

Succes!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

Het is een kwestie van 2 dingen nogal door elkaar gooien.

 

Het verhaal met '3 jaar' komt denk ik voort uit de mogelijkheid die soms bestaat het inkomen over 3 jaren te middelen voor de belasting. Dat kan voordelig zijn als er grote verschillen in inkomen zijn in de genoemde jaren. Als je na middeling in 2 jaar meer hebt betaald dan je over de 3 jaar zou moeten betalen (bijv verlies in het 3e jaar), dan is er kans op teruggaaf van het teveel betaalde.

 

De startersaftrek is een soort 'extra' zelfstandigenaftrek, die je gedurende 3 jaar kunt gebruiken. De 3 jaar waarin je dit doet, moeten ook nog vallen in de eerste 5 jaar dat je ondernemer bent.

 

Het is dus mogelijk om het 1e jaar af te zien van die startersaftrek, teneinde het voordeel te verplaatsen naar bijv het 2e, 3e en 4e jaar.

 

Het aanvragen uitstel is het verhaal van het eerste jaar afzien van de startersaftrek.

 

groeten,

Roer om

Link naar reactie
  • 0

Startersaftrek is geen keuze en kun je dus ook niet uitstellen - behalve door geen ondernemer te zijn, bijvoorbeeld door minder dan 1225 uur in het jaar aan de onderneming te besteden.

 

Drie jaar terug kan bij verliezen via carry back (verliesverrekening), bij sterk wisselende inkomsten in box 1 (werk en woning) (ongeacht de reden, kan bij studenten die fulltime gaan werken, ontslag, slecht/uitstekend jaar in de onderneming, etc.) kun je de inkomens van 3 opeenvolgende jaren middelen. Een jaar mag wel maar 1 keer in een middeling worden betrokken, dus soms is het handig om even een jaartje af te wachten en te berekenen wat de gunstigste periode is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Hierbij een aanvulling op de eerdere reacties.

 

Starters hebben de 1e 3 jaar de mogelijkheid om willekeurig af te schrijven op gedane investeringen. Door deze investeringen in 1 keer af te schrijven tot nihil wordt er fiscaal vaak een verlies gerealiseerd wat dan met de positieve inkomens uit de voorafgaande 3 jaren (vaak nog uit de loondienstperiode) verrekend kan worden met een belastingteruggave tot gevolg. Bij grote investeringen in bijvoorbeeld onroerend goed of een machinepark, kan dit dan ook leiden tot grote teruggaven. De daaropvolgende jaren krijg je echter wel het deksel op de neus, want dan "ben je door je afschrijvingen heen" en moet er bij positieve resultaten belasting betaald worden. Voor starters is dit soms wel een welkome geldinjectie om weer nieuwe investeringen te doen.

 

Dus echt sprake van kroegpraat is er m.i. niet, wel dienen bij een dergelijke actie wel alle voor en tegens goed op een rijtje gezet te worden.

 

In de praktijk zie ik nog wel eens dat bij dergelijke adviezen alleen gewezen wordt op de grote teruggaven, en niet op de mogelijke extra belasting de komende jaren.

 

Het is m'n 1e reactie, ik hoop dat alles wat duidelijk geformuleerd is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.