• 0

Factuur- en afleveradres verschillend bij intercommunautaire levering

Mijn bedrijf levert producten aan andere bedrijven binnen de EU. Het BTW-nummer van de klant is gecheckt en in orde. De klant wil de levering echter op een ander adres ontvangen dan het factuuradres, mogelijk op een privé-adres. Mogen de producten nu tegen 0% BTW (intercommunautaire levering) gefactureerd worden?

 

Ik kan de regels hierover niet vinden. Volgens een medewerker van de Belastingtelefoon kan in dit geval gewoon tegen 0% gefactureerd worden, als er maar een geldig BTW-nummer op de rekening staat.

 

Is dat echt zo? Ik wil het graag geloven maar heb zo mijn twijfels. Wat moet ik precies controleren? Snapt deze medewerker van de Belastingdienst het zelf niet of maakt het inderdaad niet uit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

IMHO heeft de medewerker van de Belastingtelefoon voor deze keer gelijk. De factuur gaat naar de bedrijfsvestiging, deze wordt ingeboekt en er wordt bij de eigen Belastingdienst aangifte gedaan over deze transactie. Dat de goederen naar een ander adres verzonden worden staat hier los van. Ook of deze goederen door de koper uit zijn onderneming getrokken worden is niet relevant. Hij zal dat zelf bij zijn eigen Belastingdienst moeten regelen.

Het enige wat voor jou relevant is:

 

- klopt het BTW-nummer;

- heb ik een factuuradres;

- doe ik aangifte ICP (je moet wel aangeven dat je aan het buitenland met BTW verlegd geleverd hebt).

 

Ter vergelijking, als de klant jou een postbus zou doorgeven zou je het toch ook probleemloos verzenden?

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Dennis: Duidelijk, bedankt voor je snelle antwoord. Wat als het omgekeerde het geval is? Dus factuuradres is zomaar een adres, eventueel een privé-adres, en het afleveradres is een bedrijf met geldig BTW-nummer. Als ik het goed begrijp zeg je in je antwoord dat het factuuradres altijd bindend is?

 

@Starterscoach: In dit geval gaat het om een factuuradres en afleveradres in hetzelfde EU-land. Maar ik zou graag de achterliggende logica begrijpen. Dus wanneer wél en wanneer géén intercommunautaire levering mogelijk is. Is dit afhankelijk van het factuur- of van het afleveradres? Of maakt het niet zo veel uit, als er maar één van de adressen voldoet?

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van hoe je je bedrijf voert kan er een risico zijn.

 

Wij doen zaken met veel kleine klanten en hebben er om die reden voor gekozen om de klanten van buiten NL vooruit te laten betalen, dan hoeven we niet veel tijd te investeren in kennis over de betrouwbaarheid van een klant.

 

Stel echter het volgende: een klant uit DE bestelt, geeft aan intracommunautair te willen worden beleverd, geeft een BTW nummer met bijbehorend adres en geeft een afwijkend verzendadres. De klant betaalt het bedrag (zonder BTW), wij leveren op het afwijkende adres en achteraf blijkt het een particuliere klant te zijn die gewoon een willekeurig BTW nummer van het internet heeft geplukt. Dan zullen we toch BTW moeten afdragen en hebben we dus eigenlijk een korting van 19% gegeven.

 

Toegegeven, het zal niet dagelijks voorkomen, maar het is denk ik wel verstandig om dit risico in te schatten.

Link naar reactie
  • 0

En voor de constructie die Giraf noemt heeft de Belastingdienst de volgende geweldige service: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/btw_nummers_controleren/btw_nummers_controleren.html#P5_0

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dan ben ik misschien niet duidelijk geweest, misschien een voorbeeld:

 

Konrad Schlecker woont aan de Uhlandstrasse 144 in Berlijn, hij bestelt bij ons Nederlandse bedrijf en geeft aan dat hij bestelt namens Gensult GmbH te Bremen aan de Hermann Köhl Strasse 7 en dat hij BTW nummer DE256605994 heeft. Een telefoontje naar de belastingdienst geeft aan dat het snor zit, er is inderdaad een Gensult GmbH te Bremen en dat is het BTW nummer. Ik check het nog online: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ en ja, het klopt weer.

 

Schlecker betaalt (zonder BTW) en laat het naar Berlijn sturen. Echter, hij heeft niets te maken met Gensult GmbH, maar dat kan de belastingdienst niet voor mij controleren, die kan alleen aangeven dat een bedrijf een bepaald BTW nummer heeft. Ergo, ik heb niet geleverd aan een bedrijf, maar aan een particulier en moet dus alsnog BTW afdragen.

 

De oplossing is natuurlijk het bedrijf in kwestie wel goed te controleren, even bellen, website opzoeken en een mailtje sturen. We doen echter ook zaken met bijvoorbeeld Slowakije en Slovenië, dan kost het soms wel even tijd om eea goed te controleren.

Link naar reactie
  • 0

Ah, ik begrijp 'm. Maar, als ik het goed begrijp wordt in dit geval de factuur gewoon betaald, of niet? Het is dus niet waarschijnlijk dat jij er achter zult komen dat hier eigenlijk gefraudeerd wordt. Het lijkt mij dat als jij netjes factureert en de factuur wordt netjes betaald dat er dan niet van jou verwacht kan worden dat je nog verder onderzoek gaat doen naar de eigenlijkheid van de situatie. Mocht de factuur niet betaald worden, wat natuurlijk ook mogelijk is, dan lijkt het mij dat je in dezelfde situatie zit als er in Nederland iets besteld wordt op naam van een ander.

Is dit een situatie die je aan den lijve hebt ondervonden? Wat ik mij kan voorstellen is dat je dan gewoon de BTW alsnog in rekening brengt. Weigert de klant dit te betalen dan zijn er voldoende partijen internationaal actief om de BTW alsnog voor jou te innen.

 

Ik ben zeer benieuwd naar jouw reactie!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Konrad Schlecker woont aan de Uhlandstrasse 144 in Berlijn, hij bestelt bij ons Nederlandse bedrijf en geeft aan dat hij bestelt namens Gensult GmbH te Bremen aan de Hermann Köhl Strasse 7 en dat hij BTW nummer DE256605994 heeft. Een telefoontje naar de belastingdienst geeft aan dat het snor zit, er is inderdaad een Gensult GmbH te Bremen en dat is het BTW nummer. Ik check het nog online: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ en ja, het klopt weer.

 

Schlecker betaalt (zonder BTW) en laat het naar Berlijn sturen. Echter, hij heeft niets te maken met Gensult GmbH, maar dat kan de belastingdienst niet voor mij controleren, die kan alleen aangeven dat een bedrijf een bepaald BTW nummer heeft.

Als je een factuur maakt voor Gensult moet die ook betalen. Zoals ik het nu lees krijg je centen van KS. Hierdoor kun je weten/mag je aannemen dat er iets niet klopt. Bij een paar bestellinkjes per jaar zou ik me daar in het geheel niet druk over maken maar als dit een structureel karakter heeft cq als je er zelf ook aan bedraagt (kauf ohne Mwst.) dan loop je het risico een keer aan de beurt te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk inderdaad dat je er niet direct last mee gaat krijgen, tenzij je een audit van de belastingdienst krijgt en men er achter komt dat het niet klopt. Ten eerste zullen ze dan alsnog de BTW heffen, en controleren of andere IC transacties correct zijn wat een boel tijd en geld kan gaan kosten.

 

Gelukkig hebben wij er in de praktijk (nog) niet mee te maken gehad, voor zover mij bekend. Als het BTW nummer en de naam of het adres niet overeenkomen vraag ik altijd waarom en meestal heeft de klant een bevredigende verklaring, dan is het simpel op te lossen.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je een factuur maakt voor Gensult moet die ook betalen. Zoals ik het nu lees krijg je centen van KS. Hierdoor kun je weten/mag je aannemen dat er iets niet klopt.

 

Even een bladzijde betalingen gecontroleerd, pakweg 30% van de betalingen die we ontvangen zijn op naam niet direct te herleiden naar een bepaalde order. Toegegeven, daar zitten veel particulieren bij (Mevrouw de Boer bestelt en haar echtgenoot Jansen betaalt), maar ook bedrijven en instellingen. O.a. als er veel burocratie in een bedrijf is wil men nog wel eens prive voorschieten, het gaat bij ons meestal om bescheiden bedragen. Gelukkig zijn de meeste klanten zo vriendelijk om een bestelnummer op te geven.

 

Maar mijn punt: nee, ik denk niet dat ik mag aannemen dat er iets niet klopt, het is niet ongebruikelijk als de naam van de betaler afwijkt.

 

Let wel: we zijn een bedrijf met veel kleine bestellingen, dus relatief weinig aandacht voor de betaling en weinig risico per transactie. Als je weinig grote klanten hebt ga je er natuurlijk heel anders mee om en zoek je van te voren uit of alles goed zit.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk inderdaad dat je er niet direct last mee gaat krijgen, tenzij je een audit van de belastingdienst krijgt en men er achter komt dat het niet klopt. Ten eerste zullen ze dan alsnog de BTW heffen, en controleren of andere IC transacties correct zijn wat een boel tijd en geld kan gaan kosten.

 

Gelukkig hebben wij er in de praktijk (nog) niet mee te maken gehad, voor zover mij bekend. Als het BTW nummer en de naam of het adres niet overeenkomen vraag ik altijd waarom en meestal heeft de klant een bevredigende verklaring, dan is het simpel op te lossen.

 

Het gebeurt mij wel vaker dat een factuur betaald wordt van een andere rekening met een andere tenaamstelling. Dit is dan meestal van de priverekening van de houder van de eenmanszaak of van de DGA. Heeft dan meestal te maken met een liquiditeitstekort op de bedrijfsrekening. Ik hoef mij er dan ook geen zorgen over te maken hoe de klant dit gaat verrekenen. Andersom gebeurt trouwens ook regelmatig - prive factuur die zakelijk voldaan wordt. Waarom zou je je daar bij buitenlandse klanten wel zorgen over maken?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Stel echter het volgende: een klant uit DE bestelt, geeft aan intracommunautair te willen worden beleverd, geeft een BTW nummer met bijbehorend adres en geeft een afwijkend verzendadres. De klant betaalt het bedrag (zonder BTW), wij leveren op het afwijkende adres en achteraf blijkt het een particuliere klant te zijn die gewoon een willekeurig BTW nummer van het internet heeft geplukt. Dan zullen we toch BTW moeten afdragen en hebben we dus eigenlijk een korting van 19% gegeven.

 

Giraf, dat is precies de reden van mijn vraag. Mijn gevoel zegt dat het misbruik in de hand werkt als je in zulke gevallen een intercommunautaire levering doet. Maar het mag dus blijkbaar wel.

Link naar reactie
  • 0

Even een bladzijde betalingen gecontroleerd, pakweg 30% van de betalingen die we ontvangen zijn op naam niet direct te herleiden naar een bepaalde order. Toegegeven, daar zitten veel particulieren bij (Mevrouw de Boer bestelt en haar echtgenoot Jansen betaalt), maar ook bedrijven en instellingen. O.a. als er veel burocratie in een bedrijf is wil men nog wel eens prive voorschieten, het gaat bij ons meestal om bescheiden bedragen. Gelukkig zijn de meeste klanten zo vriendelijk om een bestelnummer op te geven.

Ik mag toch aannemen dat het bij die 30% niet draait:

- een ICL-levering mèt

- een factuuradres wat afwijkt van een afleveradres èn

- waarbij de betaling door een andere naam gedaan wordt.

 

Bij een binnenlandse klant maakt het namelijk voor de BTW niet uit hoe je factureert en wie er betaald. Particulier of bedrijf, in beide gevallen factureer je inclusief BTW. Maar bij een ICL die eigenlijk aan een particulier wordt geleverd loopt de Nederlandse fiscus ten onrechte BTW mis. Ik hoop dat je bij grote bedragen dan je boekhouding goed in orde hebt.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij geeft de Belastindienst zelf antwoord op dit punt: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/export_naar_eu_landen/export_naar_eu_landen-09.html

 

Is uw klant ondernemer?

U moet kunnen aantonen dat u de goederen aan een ondernemer hebt verkocht. Dat toont u bijvoorbeeld aan met:

 

- de factuur;

- het betalingsbewijs;

- het btw-nummer van de klant.

 

Vraag uw afnemer om zijn btw-nummer. U kunt het nummer door ons laten controleren om er zeker van te zijn dat uw afnemer ondernemer is.

 

Er staat nergens dat je aan alle drie de punten dient te voldoen, er worden suggesties gegeven hoe ju kunt aantonen dat je aan een ondernemer hebt geleverd. Het kunnen overleggen van een factuur en een gecontroleerd BTW-nummer is volgens mij meer dan voldoende om je te vrijwaren.

 

Dit neemt niet weg dat je, als je het vermoeden hebt dat er gefraudeerd wordt, daar melding van zult moeten doen. Maar dat staat helemaal los van het voldoen aan de administratieve eisen die door de Belastingdienst gesteld worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Een simpele vraag: is het factuuradres en het afleveradres in hetzelfde EU-land?

 

Dus bij wijze van voorbeeld: de factuur gaat naar Antwerpen en de goederen vanuit Nederland naar Brussel.

 

@Starterscoach:

Wat als het faktuuradres en afleveradres niet in hetzelfde EU-land zijn?

 

Wij hebben nml het verzoek gekregen om een faktuur aan te maken met als afleveradres Polen, en een faktuuradres in Denemarken, zover geen probleem aangezien wij het BTWnummer van het faktuuradres hadden gebruikt, maar nu vraagt onze klant of we het BTW nummer van het afleveradres in Polen willen gebruiken.

 

Onze accountant zegt dat het niet kan, terwijl we ook diverse berichten lezen dat het wel kan zolang het maar binnen de EU is.

Link naar reactie
  • 0

Onze accountant zegt dat het niet kan, terwijl we ook diverse berichten lezen dat het wel kan zolang het maar binnen de EU is.

 

Dit begrijp ik niet. Waarom zou je niet kunnen factureren naar een afnemer in Polen die nota bene ook de goederen ontvangt?

 

Als het andersom zou zijn (factureren naar X-land, leveren naar Y-land), dan kan ik me de vraag voorstellen.

 

Je kan uiteraard niet de klant in Denemarken factureren (met zijn naam en adres als koper erop) en op dezelfde factuur vermelden dat zijn BTW-nummer een Pools BTW-nummer is.

Ik denk persoonlijk dat de klant bedoelt: Polen factureren (en niet Denemarken dus). De twee bedrijven zullen wel onder een concern vallen, neem ik aan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk persoonlijk dat de klant bedoelt: Polen factureren (en niet Denemarken dus). De twee bedrijven zullen wel onder een concern vallen, neem ik aan.

 

De firma heeft dezelfde naam. Hoofdkantoor in Denemarken en productie in Polen. Tot nu toe hadden we altijd de levering in Polen en faktuur in Denemarken (met Deens BTW nummer). Geen probleem hier.

Nu vraagt onze klant toch echt het volgende:

Levering in Polen en faktuur in Denemarken met Pools BTW nummer erop.

 

Volgens onze klant moet dit geen probleem zijn omdat dit binnen de EU is.

Link naar reactie
  • 0

Volgens onze klant moet dit geen probleem zijn omdat dit binnen de EU is.

 

Maar dat is het wel.

En dat heeft jullie accountant al gezegd (natuurlijk heeft hij dat gezegd, daar is hij/zij dan toch ook accountant voor!).

 

Een factuur bevat allerlei gegevens van de afnemer:

- Naam

- Adres

- BTW-nummer

 

Je kan toch niet de naam van de een en het adres van de ander en een BTW-nummer van weer iemand anders op je factuur zetten. Er is toch maar een koper.

 

Je kan wel de factuur sturen naar een postadres ergens (in dit geval dus Denemarken), waar deze verder afgehandeld wordt namens de koper (in Polen dan kennelijk).

Link naar reactie
  • 0

Toch nog niet helemaal overtuigd.. En ook onze accountant gaat nu twijfelen :)

 

Het bedrijf is hetzelfde bedrijf in Polen en Denemarken, alleen een andere vestiging.

Faktuur gaat naar Denemarken en goederen naar Polen, hier is opzich geen probleem mee.

 

Dit is ook nu nog steeds het geval, echter hun verzoek is Faktuur naar Denemarken(hieronder BTW nummer van de vestiging in Polen), en goederen naar Polen.

 

Dus er komt niet weer iemand anders op de faktuur, het blijft bij 1 bedrijf met meerdere vestigingen in diverse landen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hmm, ik denk dat er toch teveel problemen gezien worden.Ik weet van een internationaal bedrijf met een vestiging in Nederland dat onlangs administratief gereorganiseerd is. De facturen van de lokale glasboer (voor het leveren van kolven en dergelijke) moeten voortaan naar Bratislava verzonden worden, daar zit namelijk de centrale administratie. Maar de spullen gaan toch echt rechtstreeks naar de Nederlandse vestiging.

 

Ik vermoed dat er in dit geval ook zo iets aan de hand is. Poolse vestiging plaatst de order, factuur moet naar centrale administratie in Denemarken. Ik zie echt niet wat het probleem is. Gewoon factureren en aangeven dat geleverd wordt aan het Poolse BTW-nummer.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als je een (geldig) BTW nummer van de vestiging in Polen hebt en een afleveradres waar deze vestiging ingeschreven staat (controleren!) , dan is het volgens mij alleen een administratieve handeling om de factuur naar Denemarken te versturen. Stop een kopie factuur bij de levering en volgens mij ben je voldoende ingedekt.

 

Vanwaar de aanhoudende twijfel? Heb je de kredietwaardigheid van deze afnemer gecheckt of hoe luiden de betaalvoorwaarden? Wat geeft de klant verder als toelichting?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ik denk dat er toch teveel problemen gezien worden.Ik weet van een internationaal bedrijf met een vestiging in Nederland dat onlangs administratief gereorganiseerd is. De facturen van de lokale glasboer (voor het leveren van kolven en dergelijke) moeten voortaan naar Bratislava verzonden worden, daar zit namelijk de centrale administratie. Maar de spullen gaan toch echt rechtstreeks naar de Nederlandse vestiging.

 

Goed voorbeeld! Je past de BTW-regels toe die van toepassing zijn op de weg die de goederen volgen. Waar de factuur heen gaat, al willen ze die op de Noordpool ontvangen, maakt niets uit.

In bovenstaand voorbeeld van Dennis is er dus gewoon sprake van een binnenlandse levering in NL met BTW.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Goed voorbeeld! Je past de BTW-regels toe die van toepassing zijn op de weg die de goederen volgen. Waar de factuur heen gaat, al willen ze die op de Noordpool ontvangen, maakt niets uit.

In bovenstaand voorbeeld van Dennis is er dus gewoon sprake van een binnenlandse levering in NL met BTW.

 

Maar dit is helemaal niet wat TS zei (althans niet zoals ik het begreep). Hij gaf aan dat de klant in Denemarken een factuur (met als koper naam en adres in Denemarken) wilde zien, met daarop het BTW-nummer van het bedrijf in Polen (dat is de afleveradres).

 

En dat kan niet, daar blijf ik bij. De factuur bevat informatie over de afnemer:

- Naam

- Adres

- BTW-nummer

 

Dat moet van hetzelfde bedrijf zijn, anders is je factuur niet goed.

 

@dennan

Natuurlijk kan de factuur ook (niet verplichte) informatie over het afleveradres bevatten. Daar kan je ook het BTW-nummer van het Poolse bedrijf die de goederen ontvangt opzetten.

Maar dat is dan niet de koper - dat is de afnemer in Denemarken.

 

En je kan dus ook de factuur, als de koper wel het Poolse bedrijf is, de factuur (zoals eerder gezegd) naar Denemarken sturen (postadres) voor verdere afhandeling.

Maar dan is dus de koper het Poolse bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben nml het verzoek gekregen om een faktuur aan te maken met als afleveradres Polen, en een faktuuradres in Denemarken, zover geen probleem aangezien wij het BTWnummer van het faktuuradres hadden gebruikt, maar nu vraagt onze klant of we het BTW nummer van het afleveradres in Polen willen gebruiken.

 

Onze accountant zegt dat het niet kan, terwijl we ook diverse berichten lezen dat het wel kan zolang het maar binnen de EU is.

 

 

@Peter

Altijd lastig als je de casus niet compleet hebt, maar zoals ik het lees is er een internationaal bedrijf met meerdere vestigingen, in ieder geval een vestiging in Polen en een vestiging in Denemarken. Denemarken heeft blijkbaar het beheer over de centrale administratie.

Poolse vestiging koopt de goederen de dennan levert. Dit is dus een levering van Nederland naar Polen op een Pools BTW-nummer (BTW wordt verlegd naar Polen). De centrale administratie zit in Denemarken en daar moet de factuur heen. Maar het is wel het Poolse bedrijf dat de goederen koopt, dus op een Pools BTW-nummer.

Er vanuit gaande dat dit de situatie is lijkt mij helemaal niets aan de hand, en moet er vanuit Denemarken zelfs een verzoek komen dat het Poolse BTW-nummer toegepast wordt. Zij gaan immers in Polen aangeven dat er BTW naar hen verlegd is.

 

Ik snap de opmerking van de accountant dan ook helemaal niet. Als dit de situatie is dan is er zelfs verkeerd gefactureerd door dennan en dit moet gecorrigeerd worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de opmerking van de accountant dan ook helemaal niet. Als dit de situatie is dan is er zelfs verkeerd gefactureerd door dennan en dit moet gecorrigeerd worden.

 

Ha Dennis,

Volgens mij heeft TS (nog!) niet verkeerd gefactureerd. Daarom is hij/zij ook (dacht ik) op HL bezig - om dat te vermijden dus.

De topic betreft een verzoek van de eindklant. En die stelt (in de woorden van TS) iets merkwaardigs voor:

Naam en adres afnemer - Denemarken

BTW nummer afnemer - Polen

 

Kan niet, want dan is de factuur ondeugdelijk!

 

 

Altijd lastig als je de casus niet compleet hebt, maar zoals ik het lees is er een internationaal bedrijf met meerdere vestigingen, in ieder geval een vestiging in Polen en een vestiging in Denemarken. Denemarken heeft blijkbaar het beheer over de centrale administratie.

Poolse vestiging koopt de goederen de dennan levert. Dit is dus een levering van Nederland naar Polen op een Pools BTW-nummer (BTW wordt verlegd naar Polen). De centrale administratie zit in Denemarken en daar moet de factuur heen. Maar het is wel het Poolse bedrijf dat de goederen koopt, dus op een Pools BTW-nummer.

Er vanuit gaande dat dit de situatie is lijkt mij helemaal niets aan de hand, en moet er vanuit Denemarken zelfs een verzoek komen dat het Poolse BTW-nummer toegepast wordt. Zij gaan immers in Polen aangeven dat er BTW naar hen verlegd is.

 

In Denemarken en in Polen zitten verschillende bedrijven, met verschillende BTW-nummers. Ook maken zij onderdeel uit van dezelfde concern.

De factuur moet gericht worden aan de koper (de afnemer). Wie dat nou ook mag zijn.

Maar niet aan de naam+adres van de een en het BTW-nummer van de ander.

 

Uiteraard kan (heb ik eerder gezegd) de factuur gericht worden aan de een en verstuurd worden aan de ander (postadres).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.