• 0

Is omzet-IB (opgave) gelijk aan omzet-suppletie

In de “omzet” van de eindbalans (V&W) zitten de inkomsten van al mijn reguliere diensten € 100.000

Dit geeft een BTW totaal bedrag (19%) op “BTW af te dragen” = €19000,-

 

De boekwinst van verkochte bedrijfsmiddelen €1000 zet ik niet bij de omzet. De BTW (€ 190) komt wel bij het totaal.

De boekwinst in de IB opgave staat ook apart vermeld bij “buitengewone baten”.

 

De afschrijving van oninbare debiteur (eventueel eerder jaar) komt op een aparte verliespost en haal ik dus niet van de omzet af en de BTW plaats ik derhalve op “BTW te vorderen” (voorbelasting gaat in suppletie)

 

Op eindbalans(V&W): Omzet € 100.000 BTW af te dragen € 19190

Op de IB opgave: Omzet € 100.000 Buitengewone baten € 1000

Op de suppletie (1a: leveringen/diensten) moet ik € 101000,- noteren om de BTW van €19190 te plaatsen.

 

Is deze opzet niet gangbaar of maakt het niet uit dat de belastingdienst verschillende omzet waarden ziet?

Bij de suppletie zou ik wel de omzet op €100.000 kunnen zetten en de voorbelasting met € 190 verminderen. Maakt dus niets uit, maar wat wil men als waarheid? Bijvoorbaat zeer veel dank voor elk advies.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Brood,

 

De Omzet of beter "btw grondslag" is gewoon 101000 euro met 19190 te betalen btw. het feit dat jij een andere grootboekrekening gebruikt als de omzetrekening is niet relevant voor de belastingdienst. Het is wel jou verantwoordelijkheid dat je bij een controle de aansluiting tussen de btw grondslag en de omzet+bijkomende posten kunt maken. Dus als jij gewoon een goede specificatie in je eigen administratie stopt dat in deze aangifte de btw grondslag bestaat uit 100k van de omzet rekening en 1k van de rekening buitengewone lasten.

 

Je kunt niet zomaar de voorbelasting met 190 verlagen want je hebt iets verkocht en dat is af te dragen omzet. Voor het te betalen bedrag maakt het niets uit. Voor de formele juistheid van de aangifte wel.

 

Overigens plaats je ook nog een losse opmerking over de afschrijving van een oninbare debiteur, maar ook die hoort ook niet op de voorbelasting in de suppletie! Terugvragen van btw op oninbare vorderingen moet je apart doen zie deze pagina

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel,

Bedankt voor je reactie. Ik had voor mezelf deze opties genoteerd die ik zo zag liggen.

Je antwoord is weer duidelijk zo.

De oninbare factuur speelde net nu voor het eerst een rol. Gelukkig dat je erop kon reageren.

Gemakkelijk kunnen ze het weer niet maken >;( om van een factuur de btw terug te krijgen. Maar ik kan begrijpen dat dit gecontroleerd moet gebeuren.

Groet, Brood

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.