• 0

Zal ik meer of minder dan 500km gaan rijden? (Bestelauto op zaak of privé)

Beste forumleden,

 

Ik heb urenlang mijn best gedaan, maar ik kom er helaas niet aan uit wat nu het beste is voor mijn situatie.

Hopelijk zijn jullie bereid om me te helpen, want anders kost het me weer 60euro bij mijn boekhouder.

Het gaat niet zo goed met de zaken, dus ik wil graag bezuinigen en tevens hiermee mijn kennis op doen.

 

 

Mijn situatie en probleemomschrijving:

De vraag waar ik mee zit is: zal ik meer of minder dan 500privékilometers gaan maken?

Van 1 januari 2011 tot nu toe heb ik een kilometerregistratie bijgehouden. Ik heb ca. 130privékilometers en 800zakelijke kilometers gemaakt.

Als het minder dan 500euro scheelt, dan wil ik er ook gewoon privé mee te rijden. Als het meer dan 1000euro scheelt, dan ga ik absoluut niet meer dan 500privékilometers maken. Een verschil tussen 500 en 1000euro is voor mij een twijfel geval.

 

Wat heb ik al gedaan?

De website http://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html heb ik al gebruikt.

Maar ik krijg twijfels omdat de website nauwelijks een verschil toont bij een invoer van 400 en 1000privékilometers.

 

 

Hopelijk zijn jullie bereid me verder op weg te helpen. Zo niet, toch bedankt voor het doornemen van deze case. Hieronder zijn voor de goedwillende forumleden de gegevens van deze case.

 

 

Gegevens:

16685   inkoopwaarde incl. BTW*

10   jaar, gelpande gebruiksduur

2000   euro, verwachte restwaarde

19500   euro, grondslag bijtelling auto**

25%   bijtellingspercentage

7500   Bruto jaarinkomen

1,50%   rente percentage

320   motorrijtuigenbelasting 2010

750   schatting onderhoudskosten

14   km/L brandstofverbruik

1,3   euro/L brandstofprijs

400-3.000 verwachte prive kilometers

6.000-10.000 verwachte zakelijke kilometers

0,19   kilometervergoeding

 

*Op september 2010 heb ik de bestelauto gekocht voor 16685euro, in 1keer betaald.

** Ik weet niet zeker of ik hier de juiste getal heb ingevoerd. Cataloguswaarde van de importeur heb ik niet. Ik heb hier de cataloguswaarde excl. BTW van mijn autoverzekeraar genoteerd. Is dit juist?

 

 

Gegevens aan de hand van autodna.nl (ingevuld op 1 januari 2011)      

      

Bedrijfswaarde:      € 15.104 (incl. BTW)

Nieuwprijs:       € 29.142,-

Fabrieksopties:      € 0,-

Totale nieuwprijs:   € 29.142,-

Wegenbelasting:      € 310 - 332

      

Merk:      Volkswagen

Type:      Caddy

Uitvoering:      2.0 TDI Maxi

KM-stand:      49.953

Bouwjaar / -maand:      2008 / 05

Aantal deuren:      4

Brandstof:      Diesel

Transmissie      Handgeschakeld

Gewicht:      1439 kg

Turbo:      Ja

Motorvermogen:      140 pk

Motorinhoud:      1968 CC

Aantal cilinders:      4-

Emissiecode:      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

19500   euro, grondslag bijtelling auto**

** Ik weet niet zeker of ik hier de juiste getal heb ingevoerd. Cataloguswaarde van de importeur heb ik niet. Ik heb hier de cataloguswaarde excl. BTW van mijn autoverzekeraar genoteerd. Is dit juist?

Nee. Grondslag voor bijtelling is de catalogusprijs inclusief BTW en BPM.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor jouw reactie!

 

Het is 130KM privé in 3 maanden. De 130KM privé is niet maatgevend voor het rest van de jaar. Ik kan zelf bepalen of ik stop met het privé rijden van de bestelauto.

 

Stel als de hoofdprijs minder dan 500euro is, dan ga ik per direct er ook privé mee rijden. Dan rij ik minimaal 3000km i.p.v. 280km. (Ik neem dan de familie auto die op benzine rijd).

Wordt de hoofdprijs meer dan 1000euro, dan

 

Mijn verbruik hangt dus erg af van de hoofdprijs die je noemt. Als ik de auto op privé zet, dan is het logisch dat ik ook meer zakelijke kilometers ga maken omdat ik daarvoor 19cent/km vergoeding krijg. In dat geval zal ik minimaal 10.000zakelijke km's gaan maken.

 

groet, kw2086

Link naar reactie
  • 0

19500   euro, grondslag bijtelling auto**

** Ik weet niet zeker of ik hier de juiste getal heb ingevoerd. Cataloguswaarde van de importeur heb ik niet. Ik heb hier de cataloguswaarde excl. BTW van mijn autoverzekeraar genoteerd. Is dit juist?

Nee. Grondslag voor bijtelling is de catalogusprijs inclusief BTW en BPM.

 

Bedankt voor reactie.

Waar vind ik de cataloguswaarde inclusief BTW en BPM? Is dit de 29142euro van autodna.nl?

Op een groen kaartje heb ik de Bruto bpm gevonden, namelijk 8346euro is. Heb ik hier wat aan?

Link naar reactie
  • 0

19500   euro, grondslag bijtelling auto**

** Ik weet niet zeker of ik hier de juiste getal heb ingevoerd. Cataloguswaarde van de importeur heb ik niet. Ik heb hier de cataloguswaarde excl. BTW van mijn autoverzekeraar genoteerd. Is dit juist?

Nee. Grondslag voor bijtelling is de catalogusprijs inclusief BTW en BPM.

 

Bedankt voor reactie.

Waar vind ik de cataloguswaarde inclusief BTW en BPM? Is dit de 29142euro van autodna.nl?

Op een groen kaartje heb ik de Bruto bpm gevonden, namelijk 8346euro is. Heb ik hier wat aan?

 

 

Een goede link voor jou: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_vervoer/lb22_vervoer-36.html

 

Wat mij verbaast is dat jij een bruto jaarinkomen opgeeft van EUR 7.500,00. Dit is niet bijster veel, bedoel je niet EUR 75.000,00? Als het bruto jaarinkomen (= winst uit onderneming voor zelfstandigenaftrek) EUR 7.500,00 bedraagt zal de belastingruk voor het rijden in een auto van de zaak niet bijster hoog zijn - sterker nog, die zul je niet merken als je voldoet aan het urencriterium ;)

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis, bedankt voor de opmerking.

 

Je leest het goed, 7500euro per jaar. Inkomen is inderdaad erg laag, maar ik hoef er dit jaar ook nog niet van te leven. Ik schat het urencriterium net niet te halen, maar ik het momenteel ook niet voldoende bijgehouden. Eerste prioriteit is mijn studie. Als ik 75.000euro zou verdienen, dan zou ik deze vraag zonder twijfel uitbesteden aan mijn boekhouder.

 

Terugkomend op uw tip om de website door te nemen, ben ik helaas nog niet veel wijzer geworden. StevenK heeft al verteld dat: Grondslag voor bijtelling is de catalogusprijs inclusief BTW en BPM. De vraag voor mij is hoe ik aan deze gegevens kom.

 

Volgens deze site kan ik dit berekenen aan de hand bruto BPM 8346euro(staat op groene kaart):

http://www.goeievraag.nl/vraag/mogelijk-cataloguswaarde-auto-achterhalen-alleen.29765

Formule voor diesel auto's: Netto catalogusprijs= BPM -328/0,452.

Berekening: Netto catalogusprijs = 8346 - 328 / 0,452 = 17739euro. Ik heb twijfels over de juistheid van deze uitkomst. Weet iemand of ik in mijn vermelde gegevens hiervoor de juiste gegevens heb staan voor: nettocatalogusprijs incl. btw & bpm.

 

Overigens denk ik we niet al te ver hierop moeten ingaan omdat het volgens mij weinig invloed heef mijn hoofdvraag.

Link naar reactie
  • 1

Volgens deze site kan ik dit berekenen aan de hand bruto BPM 8346euro(staat op groene kaart):

http://www.goeievraag.nl/vraag/mogelijk-cataloguswaarde-auto-achterhalen-alleen.29765

Formule voor diesel auto's: Netto catalogusprijs= BPM -328/0,452.

Berekening: Netto catalogusprijs = 8346 - 328 / 0,452 = 17739euro. Ik heb twijfels over de juistheid van deze uitkomst. Weet iemand of ik in mijn vermelde gegevens hiervoor de juiste gegevens heb staan voor: nettocatalogusprijs incl. btw & bpm.

 

 

Volgens mij klopt dat als een zwerende vinger ;D

 

netto prijs: € 17.739,00

19% BTW: - 3.370,00

BPM: - 8.346,00

 

Totaal € 29.455,00

 

De door jou gevonden nieuwwaarde op AutoDNA is € 29.142,00. Komt wel heel erg in de buurt van het hierboven genoemde totaal. Je kunt er dus vanuit gaan dat de grondslag vor de bijtelling ruim € 29.000,00 zal zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het is 130KM privé in 3 maanden. De 130KM privé is niet maatgevend voor het rest van de jaar. Ik kan zelf bepalen of ik stop met het privé rijden van de bestelauto.

 

 

 

Als je niet kunt aangeven wat je gaat rijden privé dan wordt het voor ons onmogelijk om aan te geven wat je het beste kunt doen. Immers staat of valt de keuze zakelijk/privé met het aantal kilometers dat je privé rijdt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het is 130KM privé in 3 maanden. De 130KM privé is niet maatgevend voor het rest van de jaar. Ik kan zelf bepalen of ik stop met het privé rijden van de bestelauto.

 

 

 

Als je niet kunt aangeven wat je gaat rijden privé dan wordt het voor ons onmogelijk om aan te geven wat je het beste kunt doen. Immers staat of valt de keuze zakelijk/privé met het aantal kilometers dat je privé rijdt.

 

groet

Joost

 

 

Als ik zo zou door blijven gaan, dan zal ik dit jaar: 450km privé en 9000km zakelijk gaan rijden.

Ik ben nieuwsgierig naar het effect als ik 550km privé en 9000km zakelijk zou gaan rijden.

 

Praktisch rij ik normaal zo'n 3000km privé en 9000km zakelijk. Het aantal privé km kan ik opvangen door in onze familieauto te rijden. Persoonlijk geeft dit veel ongemak omdat de auto niet altijd beschikbaar is. Daarnaast loopt de familieauto op benzine ipv Diesel, het verbruik van de familieauto is ook nog eens hoger: 8,6L/100km ipv 7,0L/100km.

 

Eigenlijk zou ik dus graag ook privé met de bestelauto willen rijden. Ik heb er graag 500euro voor over.

En als ik 19ct/km vergoeding krijg, dan hoef ik ook niet zuinig te doen met de zakelijke kilometers. Ik kan mijn service verhogen door vaker naar de klant te rijden. In dat geval schat ik het aantal zakelijk kilometers op 13.000 ipv 9000.

 

(een half uur later)

 

Volgens mij ben ik zelf tot een antwoord gekomen.

 

Bij berekenhet.nl ben ik tot conclusie gekomen dat het programma geen rekening houd met de 500km regel.

In het resultaat toont het verder geen verschil bij grondslag bijtelling 19.000euro of 29.000euro.

 

a) minder dan 500km privé rijden (0% bijtelling, 0,00ct kilometervergoeding)

Gebaseerd op:

Gegevens

Berekening voor    IB Ondernemer

Kostprijs auto    € 16.685

Geplande gebruiksduur    10 jaar

Verwachte restwaarde    € 2.000

Grondslag voor de bijtelling auto    € 29.000

Bijtellingspercentage    0% (geen CO2-uitstoot)

Bruto jaarinkomen    € 7.500

Rente voor lening/sparen    1,50 %

Motorrijtuigenbelasting en verzekering (per jaar)    € 320

Onderhoudskosten (per jaar)    € 750

Brandstofverbruik (in kilometers per liter)    14,0 km/l

Brandstofprijs    € 1,30

Privé kilometers (per jaar)    400 km

Zakelijke kilometers (per jaar)    9.000 km

Kilometervergoeding    € –

 

Resultaat a:

Het voordeel van een auto van de zaak is per jaar    € 1.337

 

Vergelijking jaarlijkse autokosten voor een IB Ondernemer

    Auto van de zaak         Auto in privé    

Kosten     bruto    netto          bruto    netto    

In privé         0             3.459    

In de zaak    3.168    2.123 +     0     0    +

Totaal        € 2.123            € 3.459    

 

b)

Hier heb ik hetzelfde ingevoerd als a), met de variaties: 25% bijtelling, 0,19ct kilometervergoeding.

Dit is een simulatie voor het geval dat ik meer dan 500km privé zou rijden.

 

Resultaat b:

Het voordeel van de auto in privé is per jaar    € 1.019

Vergelijking jaarlijkse autokosten voor een IB Ondernemer

    Auto van de zaak        Auto in privé    

Kosten     bruto    netto         bruto    netto    

In privé       1.208             1.749    

In de zaak     4.038    2.705    +     1.710    1.146    +

Totaal         € 3.914             € 2.895    

 

 

CONCLUSIE op mijn vraag:

Het scheelt 2895 - 2123 = 772euro als ik ermee ook privé zal rijden. Voor deze berekening heb ik gebruik gemaakt van het gratis softwareprogramma van berekenhet.nl.

 

 

Antwoord op mijn vraag:

Als mijn conclusie hierboven klopt, dan zit ik in een twijfel geval. Voor de 772euro krijg ik het volgende terug:

onbeperkte vrijheid om ermee zowel privé als zakelijk te gaan rijden. Het is verder een stimulans een meer zakelijke kilometers te gaan maken. Hiermee kan ik mijn service verhogen, dus ook meer inkomen creëren. De baten zijn zodanig aantrekkelijk voor me dat ik alsnog ermee privé wil gaan rijden. Vrijheid(niet op elk km te hoeven letten) is wat mij betreft het geld dubbel en dwars waard.

 

Mijn vraag nu:

Is de CONCLUSIE wel goed onderbouwd?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Je bent een IB plichtige ondernemer neem ik aan?

 

Ik mis nog de hamvraag: Ben je een BTW-plichtige ondernemer?

 

Heb je rekening gehouden met de volgende variabelen?

- Afschrijving van de auto (hoger in privé door niet aftrekken OB.)

- Bijtelling OB (12% over bijtelling)

- Mogelijke bijtelling op basis van werkelijke kosten ipv cataloguswaarde.

- Investeringsaftrek (we praten over een bestelauto zeg je?)

- Willekeurige afschrijving

 

etcetera

 

Maar: Op basis van het genoemde aantal kilometers kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de auto op de zaak activeren veel voordeel zal opleveren, zeker niet gezien het feit dat je geen (amper) inkomstenbelasting betaald vanwege het lage inkomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Nattetas,

Bedankt voor snelle reactie!

Jammer dat ik u niet eerder ben tegen gekomen. Van uw antwoord steek ik weer wat op. Zonder berekening tot een goede conclusie komen is voor mij ideaal.

 

Ja, ik ben een BTW plichtige ondernemer.

Nee, ik heb geen rekening gehouden met:

- Afschrijving van de auto (hoger in privé door niet aftrekken OB.)

- Bijtelling OB (12% over bijtelling)

- Mogelijke bijtelling op basis van werkelijke kosten ipv cataloguswaarde.

- Investeringsaftrek (we praten over een bestelauto zeg je?)

- Willekeurige afschrijving

Ik kan voor mezelf nog geen goed beeld schetsen wat het allemaal voor me gaat betekenen.

Zodra ik tijd heb, probeer ik me hierin wel te verdiepen.

Link naar reactie
  • 1

- Afschrijving van de auto (hoger in privé door niet aftrekken OB.)

- Bijtelling OB (12% over bijtelling)

 

 

Dit lijkt mij niet aan de orde. Als jij een auto hebt gekocht in september 2010 en daar de kostprijs (EUR 16.685) voor hebt afgerekend (deze prijs neem je ook mee in je berekening) neem ik aan dat het om een marge-auto gaat. De BTW is dan niet aftrekbaar en werkt dus kostprijsverhogend. Je hebt ook nergens aangegeven dat de BTW een factor zou zijn.

Bij een marge auto is ook maar 75% van de BTW aftrekbaar en is er helemaal geen correctie voor de OB (zie dit bestand, laatste bladzijde, met dank aan Joost ;D).

 

 

- Mogelijke bijtelling op basis van werkelijke kosten ipv cataloguswaarde.

 

 

Dit zou de kosten kunnen drukken, is een goede optie. Echter, als je werkelijke kosten bij gaat tellen zijn er dus nauwelijks voordelen bij zakelijk rijden (alle kosten worden privé en zijn dus niet aftrekbaar) en je ontzegt jezelf de belastingvrije kilometervergoeding van € 0,19 p/km.

 

 

- Investeringsaftrek (we praten over een bestelauto zeg je?)

- Willekeurige afschrijving

 

 

KIA heeft alleen betrekking op de aangifte IB 2010. Als de zaken, zoals jij aangeeft, niet goed gaan is de winst waarschijnlijk niet denderend. Dan het het voordeel van de KIA niet schokkend en kan zelfs slecht uitvallen als je binnen vijf jaar de auto zou verkopen (desinvesteringsbijtelling) en je zou dan wel mooie cijfers halen (bijtelling kost dan maximaal 52%).

Willekeurige afschrijving kan de winst en dus de IB drukken. Maar zoals je aangeeft draai je niet zo goed dus zal dit effect ook niet denderend zijn. Het kan zelfs verstandiger zijn om helemaal niet af te schrijven (of heel weinig) zodat de daadwerkelijke kosten (maximale bijtelling voor IB-ondernemer) laag uitvallen.

 

 

Ik kan voor mezelf nog geen goed beeld schetsen wat het allemaal voor me gaat betekenen.

Zodra ik tijd heb, probeer ik me hierin wel te verdiepen.

 

 

Dit is ook het hele lastige van jouw vraag. Er zijn heel veel factoren die de uitkomst van de rekensom kunnen veranderen. Jij zegt dat je bij jouw boekhouder weer € 60,00 verder zou zijn, ik denk (en weet eigenlijk) dat die persoon het voor dat geld ook niet zou kunnen. Het is gewoon een te complexe rekensom voor een tevredenstellend antwoord. Maar ik denk dat je genoeg informatie hebt om hier mee aan de slag te gaan en onderbouwd verder vragen te stellen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

Mijn eerste reactie was 'wauw'. Na een lange tijd zonder reactie gaf ik de hoop op een gewenst antwoord eigenlijk al op. Jouw moeite wordt sterk gewaardeerd!

 

Dit lijkt mij niet aan de orde. Als jij een auto hebt gekocht in september 2010 en daar de kostprijs (EUR 16.685) voor hebt afgerekend (deze prijs neem je ook mee in je berekening) neem ik aan dat het om een marge-auto gaat. De BTW is dan niet aftrekbaar en werkt dus kostprijsverhogend. Je hebt ook nergens aangegeven dat de BTW een factor zou zijn.

Bij een marge auto is ook maar 75% van de BTW aftrekbaar en is er helemaal geen correctie voor de OB (zie dit bestand, laatste bladzijde, met dank aan Joost ).

 

Het gaat toevallig wel om een BTW auto. Ik heb 2664euro (19%BTW) teruggevorderd.

 

Hoewel ik de rest van jouw tekst niet 100% begrijp, kan ik toch wel concluderen dat je me adviseert ermee ook gewoon privé te rijden. Dat is ook eigenlijk wat ik graag wil. Ook Nattetas lijkt hiermee in te stemmen.

 

Dat zijn dus 2 sterke adviezen: ga gerust meer dan 500km privé rijden.

Er zijn 0 adviezen waarop wijst dat ik het op de zaak moet zetten.

 

Hiermee lijkt het dat mijn doel is bereikt. Ik heb 60euro bespaart plus ik ben weer iets wijzer geworden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ho ho ho, je gaat nu toch iets te snel ;D

 

Ik heb je de ingrediënten gegeven waar je hopelijk mee verder kunt. Ik heb nergens gezegd dat het voordelig is om prive te rijden.

 

Je hebt een auto die je ruim EUR 14.000 gekost hebben (BTW laten we altijd buiten beschouwing als je OB-ondernemer bent).

 

Je gaat ervan uit dat deze auto na 10 jaar EUR 2.000,00 opbrengt. Nu kun je er voor kiezen om de auto in 10 jaar af te schrijven, afschrijving is dus EUR 1.200,00 per jaar. Verder komt daar minimaal bij: EUR 320,00 MRB, EUR 750,00 onderhoud, EUR 600,00 brandstof. De minimale bijtelling is dus EUR 2.870,00 (waar is de verzekering hierin). Laten we naar boven afronden: EUR 3.000,00. 25% bijtelling = EUR 750,00, tegen 42% IB = EUR 315,00. correctie BTW = EUR 90,00, minimale kosten bijtelling zijn dus EUR 405,00 - ruim binnen je marge.

 

Nu het maximale verbruik: afschrijving EUR 2.000,00 (zelfde als hierboven), EUR 320,00 MRB, EUR 750,00 onderhoud (meer rijden is meer onderhoud, maar goed...) brandstof EUR 1.210,00. Totale bijtelling = EUR 4.280,00, zeg EUR 4.500,00. 25% bijtelling = EUR 1.125,00, tegen 42% IB = EUR 472,50. correctie BTW = EUR 135,00, maximale kosten bijtelling zijn dus EUR 607,50 - ruim boven je marge.

 

Bovendien kun je je afvragen of het interessant is om een auto zakelijk te maken als je toch nooit over het daadwerkelijke gebruik heen komt. Er is dan alleen een klein BTW voordeel dat je ook bij een prive auto hebt. Genoeg stof om over na te denken...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.