• 0

voorraad ene webwinkel verkopen in de andere

goedemiddag,

 

Ik ben na jaren van lezen nu maar ingeschreven hier op deze topsite.

 

Ik heb voorheen een webshop gehad waar ik i.v.m. Priveredenen mee ben gestopt. Nu heb ik daar nog voorraad van liggen die ik wil gebruiken als startkapitaal voor mijn nieuwe bedrijf. Het is niet veel maar genoeg om de opbrengst opnieuw te investeren. Maar hoe moet ik boekhoudtechnisch gezien die voorraad overzetten in de boeken van de nieuwe firma.

Kvk en btw is nog het zelfde alleen de h.o.d.n. veranderd Graag tips...

Moker Trading Hoogvliet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als alleen je h.o.d.n. veranderd dan blijf je (belasting)technisch gezien hetzelfde bedrijf, alleen een andere naam dus.

Dit betekent dat je door moet gaan op de boekhouding die je al had, en daarmee is dus de voorraad van je vorige webwinkel ook de voorraad van je nieuwe webwinkel. Je laatste eindbalans is dus je nieuwe beginbalans.

Link naar reactie
  • 0

Als alleen je h.o.d.n. veranderd dan blijf je (belasting)technisch gezien hetzelfde bedrijf, alleen een andere naam dus.

Dit betekent dat je door moet gaan op de boekhouding die je al had, en daarmee is dus de voorraad van je vorige webwinkel ook de voorraad van je nieuwe webwinkel. Je laatste eindbalans is dus je nieuwe beginbalans.

 

Ok dat is duidelijk.

 

Dank je wel

Moker Trading Hoogvliet

Link naar reactie
  • 0

Wanneer was 'voorheen', hoe heb je de staking destijds naar de belastingdienst gecommuniceerd en hoe heb je dat verder afgewikkeld met betrekking tot de omzetbelasting en de inkomstenbelasting?

 

De IB en OB zijn twee verschillende belastingen, met ieder hun eigen uitwerking. Met name de OB is hier nogal van belang, zeker wanneer er eerst een staking (onttrekking naar privé, met btw-correctie) heeft plaatsgevonden en er nu sprake is van een inbreng (zonder btw) in een nieuwe onderneming.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er in mijn reactie vanuit gegaan dat de onderneming (met de eerste webwinkel) nooit gestaakt is. Ik neem aan dat anders minimaal het BTW nummer zou zijn aangepast van B01 naar B02, of zit ik daar fout? Tevens zou een staking toch ook betekenen dat men zich moet uitschrijven bij het handelsregister (en dus een nieuw KvK nummer als je een nieuwe onderneming opstart)?

 

Het is natuurlijk wel zo dat als de ondermeming dus nooit beëindigt is maar er zit wel een langere periode tussen met nul activiteit dat dit ook uit de boekhouding moet blijken.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Bedankt voor alle reacties.

 

De vorige webwinkel is inderdaad nooit weggeweest maar door geen promotie te maken en noem maar op heb ik in die tijd enkele bestellingen gehad maar ik ben er nooit actief meer mee bezig geweest. De oude webwinkel is inmiddels wel gesloten maar bestaat nog wel. En heb elke 3 maanden netjes aangifte gedaan.

Moker Trading Hoogvliet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.