Jump to content
mrwash
Verberg

zwaar weer failisement of schuldsanering

vraag

Hallo,

 

Ik heb ongeveer 7 jaar een schoonmaakbedrijf en zit momenteel in behoorlijk zwaar weer, het betreft een eenmanszaak.

 

De schulden zijn vooral bij de belastingdienst, zon 35.000 en pensioenfonds 10.000 en overige schulden 5.000

 

Nu lopen we al een tijdje te modderen, al diverse keren een beslagname op omze huiselijke spullen gehad van de belastingdienst en daarna een regeling getroffen voor afbetalen. dat ging een tijdje goed, alleen is het ene gat gevuld dan komt er ergens anders wel weer een krater, ook zijn we eind 2010 aardig wat werk kwijtgeraakt, dus de regeling met de belastingdienst is al een paar maanden niet meer nagekomen. De andere schulden zijn wel gewoon betaald in aflossing,

Per 1 juni krijgen we er behoorlijk wat werk bij, dus zouden we weer kunnnen aflossen bij de belastingdienst, al is het wel zwaar, maar ik hou niet van opgeven.

 

Nu is het geval, eind januari heeft de belastingdienst opnieuw beslag gelegt op onze huishoudelijke goederen en auto. Openbare verkoop staat gepland op 23 maart, vorige week weer gebeld met de inspecteur van de belastingdienst, en er kon geen nieuwe regeling meer getroffen worden. Hij heeft er geen vertrouwen meer in, ook onze energie is inmiddels bijna op, om door te vechten.

 

De inspecteur raade mij aan om me eigen faillisement aan te vragen of schuld sanerin, daarmee voorkom je dat je spulletjes worden verkocht.

Ik zit er erg mee in de maag, we hebben een gezin van 3 kinderen en op al die ellende zit niemand te wachten, de oorzaken van de schulden liggen natuurlijk grotendeels bij ons zelf en zijn in de beginjaren begonnen door slecht ondernemerschap ( te makkelijk geld uitgegeven en geen goede administratie er op nahouden, het inkrimpen van de omzet de laatste 2 jaar maakt het drama compleet. we hebben inmiddels daarvan goed geleerd hoe het wel moet, allen blijft het verleden je achtervolgen, we hebben al diverse malen geprobeert om een lening bij de bank te verkrijgen om weer met een schone lei te starten, maar deze willen gewoon niet helpen.

Ook huren we een kantoorruimte € 1000 per maand all-inn en huren onze eigen 1 gezinswoning 950 all-inn

 

We hebben ook een andere woning gezien om te huren , 1500 all-inn , nis dat natuurlijk niet echt handig , maar in dit huis is ruimte genoeg om ook de zaak te runnen , dus het kantoor kan stop gezet worden en houden we meer geld over.Alleen nu we op hete kolen staan , wat is wijsheid.. Stel we worden fallietverklaard, of ik vraag me eigenfailliesement aan of schuldsanering, wat gebeurd er dan als wij fijn in een iets te duur huis zitten?

Ik kan overigens de debiteuren van de onderneming onderbrengen bij een vriend / colega en zonodig in dienst gaan bij hem.

 

Ik zie door de bomen het bos niet meer, wat moeten we doen?

 

1. failisement aanvragen of schuldsanering

2. huis gewoon huren en vandaar uit weer verder ondernemen via de vriend en schulden aflossen

 

Ter info, ik wil natuurlijk gewoon mijn schulden betalen, als we meer tijd krijgen lukt dat zeker met oog op de toekom

st.

We hebben ook een debiteuren uitstand van circa 20.000 op moment.

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

OK, ik probeer even wat:

 

Als je nu eens de debiteuren meeneemt naar samenwerkingsverband bij de vriend / collega en je doekt de kantoorruimte ook op, want stel, de vriend / collega heeft wellicht wel ruimte die je kunt delen? En je gaat als de wiedeweerga achter de debiteuren aan? Zijn dat wat suggesties?

 

Succès en groet,

 

Hans

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo Mrwash,

 

Wat een ellendige situatie waar je in zit! Ik kan goed begrijpen dat het voelt alsof het water je aan de lippen staat - dat staat het namelijk ook... Maar ik lees in jouw verhaal nog strijdbaarheid en dat is altijd een goed uitgangspunt!

Als ik jouw verhaal goed lees heb je dus feitelijk te maken met een probleem van (€ 50.000,00 schulden - € 20.000,00 vorderingen =) € 30.000,00. Dat is veel geld, maar niet onoverzienbaar!

 

In mijn ogen zou je twee dingen moeten doen:

 

1. actief debiteurenbeheer (hoe is het betalingsgedrag van jouw klanten en kun je ze daar nog verder in ontwikkelen?);

2. Probeer als de wiedeweerga iets te regelen bij de in het kader van de regeling Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen(BBZ).

 

Nu is het al laat in het proces, dus k kan je alleen maar aanraden om hierin geode begeleiding te zoeken. Hierop het forum zijn een aantal deelnemers (Danny?) die hier heel erg in thuis zijn en die je denk ik goed kunnen helpen. Een dringen advies, ga heir maandag meteen achter aan! Uit eerdere posts van Danny begrijp ik dat er mogelijkheden zijn, maar die moet je wel willen aangrijpen!

 

Als je dit op de rit hebt kun je eens verder kijken naar andere mogelijkheden om te bezuinigen zonder dat je het zwaard van Damocles boven je hoofd hebt hangen. Dit moet zeker gebeuren, maar de eerste zorg is voorkomen dat de boel geveild wordt - je wilt echt niet meemaken dat je boedel voor een grijpstuiver naar een opkoper over gaat...

 

Succes!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Hans daar heb je gelijk in , die debiteuren gaan we achteraan, maar het probleem is dat er nu een openbareverkoop gepland staat over 2 weken, ik kan nog proberen te smeken bij de belastinginspecteur om het aub uit te stellen.Maar denk niet dat dat lukt, de huisraad levert natuurlijk geen drol op, , ik kan iemand daarop laten bieden. Maar wat gebeurt daarna?

vraagt dan de belastingdienst zelf een faillisement aan, of debiteuren beslag? wat staat ons te wachten.

De vriend heeft zelf geen bedrijfsruimte, werkt vanuit huis en heeft een niet zoveel klanten en doet vooral wat onderaanneem werk van ons.

Wij hebben inmiddels al een optie genomen op het huis, het heeft de ideale situatie om te werken en wonen.

 

OK, ik probeer even wat:

 

Als je nu eens de debiteuren meeneemt naar samenwerkingsverband bij de vriend / collega en je doekt de kantoorruimte ook op, want stel, de vriend / collega heeft wellicht wel ruimte die je kunt delen? En je gaat als de wiedeweerga achter de debiteuren aan? Zijn dat wat suggesties?

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Stap 1 :

 

Morgen mij even bellen voor de gegevens van de Belastingdienst. Kan ik voor je bellen of er eventueel met het traject hier op HL en een eventuele BBZ aanvraag uitstel gegeven kan worden voor de verkoop.

 

Stap 2:

 

Je kan hier op HL voor alle aspecten die hulp behoeven op HL terecht. Vele experts willen met je meedenken. Probeer zo open en eerlijk mogelijk te zijn,kom regelmatig terug,antwoord op vragen zoveel je kan en je zal zien dat je hulp krijgt die normaal niet te betalen is...

 

Stap 3:

Aanvragen BBZ. Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen(oa een lening) voor bedrijven die NA bijstandsverlening levensvatbaar zijn.

 

 

Groet.

 

Danny

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bij een faillissement is de belastingdienst altijd preferent (staat vooraan als schuldeiser), dus mijns inziens de partij om een goed plan voor te leggen, waarmee je de problemen kordaat aanpakt. Als in je plan de debiteuren al een deel van de lading dekt, de portefeuille weer groei laat zien en je laat zien hoe je actief in de kosten snijdt, kun je wellicht nog een ultieme poging wagen. Maar zoals Dennis aangaf: aan de slag ermee, ga zometeen al met de vriend om tafel om de optie goed te overleggen! Niet gemakkelijk, deze situatie, maar houd zelf zolang mogelijk de regie. Geloof me, je wilt - als het toch mis gaat - jezelf later in de spiegel aan willen kijken en zeggen: "Het is mislukt, maar ik heb er echt álles aan gedaan!"

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Stap 1 :

 

Morgen mij even bellen voor de gegevens van de Belastingdienst. Kan ik voor je bellen of er eventueel met het traject hier op HL en een eventuele BBZ aanvraag uitstel gegeven kan worden voor de verkoop.

 

 

Kijk, dat bedoelde ik! HL is een geweldig forum en we staan allemaal klaar voor je. Maar net als Hans zeg ik: je moet er wel gebruik van maken. Grijp deze kans met beide handen aan en bel Danny morgen - hij kan je echt helpen. Te vaak lees ik hier verhalen van mensen die het toch niet aandurfden om deze stappen te nemen - dat begrijp ik goed maar voeg je alsjeblieft niet bij hen!

Eigenlijk is het heel eenvoudig: je weet nu wat je hebt (ze komen langs om de boel te verkopen) en dit kost hoe dan ook geld. Met Danny de weg van HL heb je een kans om dit te voorkomen, ik zeg niet dat het lukt maar je kunt het in ieder geval proberen. Het ergste wat je kan gebeuren is dat de situatie niet wijzigt, het beste wat je kan gebeuren is dat je een kans krijgt om te herstarten. Ik zou het wel weten!

 

Succes!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Ik lees net even alle berichten door, super veel respons , echt top !!! dat sterkt me al enorm. Ik wil altijd doorvechten tot het bittere eind zeg maar, maar wat is verstandig? Het ergste vind ik onze kinderen die hiermee belast worden. Als de openbare verkoop een feit zou worden, we hebben ons daarop al een beetje op voorbereid en wat geld aan de kant gezet om iemand anders erop te laten bieden voor ons, mochten we het echt kwijtraken dan moet dat maar. Het is maar materiaal is onze instelling, het belangrijkste is om door te leven en te ondernemen, dan komt het wel weer goed.

Mijn vraag is dan ook bijdeze, wat doet een belastingdienst nadat ze een openbare verkoop hebben gehouden en natuurlijk niet genoeg baten hebben om te schulden in te lossen.

We hebben veel nagedacht over BBZ, de aanvraagformulieren liggen op mijn bureau maar , is stomweg niks meegedaan nog.

 

@ Danny, ik ga zeker morgen even contact met je opnemen, Bedankt voor jullie snelle respons ,ik wil hier zo graag uitkomen al weet ik dat ik misschien wel te lang gemoddert hebt.

 

Stap 1 :

 

Morgen mij even bellen voor de gegevens van de Belastingdienst. Kan ik voor je bellen of er eventueel met het traject hier op HL en een eventuele BBZ aanvraag uitstel gegeven kan worden voor de verkoop.

 

 

Kijk, dat bedoelde ik! HL is een geweldig forum en we staan allemaal klaar voor je. Maar net als Hans zeg ik: je moet er wel gebruik van maken. Grijp deze kans met beide handen aan en bel Danny morgen - hij kan je echt helpen. Te vaak lees ik hier verhalen van mensen die het toch niet aandurfden om deze stappen te nemen - dat begrijp ik goed maar voeg je alsjeblieft niet bij hen!

Eigenlijk is het heel eenvoudig: je weet nu wat je hebt (ze komen langs om de boel te verkopen) en dit kost hoe dan ook geld. Met Danny de weg van HL heb je een kans om dit te voorkomen, ik zeg niet dat het lukt maar je kunt het in ieder geval proberen. Het ergste wat je kan gebeuren is dat de situatie niet wijzigt, het beste wat je kan gebeuren is dat je een kans krijgt om te herstarten. Ik zou het wel weten!

 

Succes!

Link to post
Share on other sites
  • 2
  • Rate this answer

Mijn vraag is dan ook bij deze, wat doet een belastingdienst nadat ze een openbare verkoop hebben gehouden en natuurlijk niet genoeg baten hebben om te schulden in te lossen.

 

 

Wat ze gaan doen kan niemand je met zekerheid zeggen, het ligt helemaal aan de houding van de Ontvanger. De Belastingdienst kan natuurlijk faillissement aanvragen maar heeft ook andere mogelijkheden om tot invordering over te gaan. Ik vermoed dat ze eerst even op het geld gaan zitten (deurwaarder heeft geïnd, opdracht gaat terug naar de ontvanger en komt daar weer onderop de stapel) dus dat je wel even met rust gelaten wordt.

 

Maar veel belangrijker: ga niet teveel energie in deze mogelijkheid stoppen maar stop alles wat je hebt in het voorkomen van veilen! Je hebt nu de ingang gekregen, vraag morgen aan Danny wat je zou moeten doen. Het geld dat je apart hebt gezet om de boedel op te kunnen kopen kun je IMHO beter in adequate begeleiding investeren ;)

 

 

We hebben veel nagedacht over BBZ, de aanvraagformulieren liggen op mijn bureau maar , is stomweg niks meegedaan nog.

 

 

Tja, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Danny is hier ook al over begonnen. Als je je neus stoot bij officiële banken is de BBZ de oplossing. Wederom: goede begeleiding kan veel meer zekerheid geven!

 

 

@ Danny, ik ga zeker morgen even contact met je opnemen, Bedankt voor jullie snelle respons ,ik wil hier zo graag uitkomen al weet ik dat ik misschien wel te lang gemoddert hebt.

 

 

Dat misschien kun je wel weglaten ;) Maar pak de kans die je voor jezelf gecreëerd hebt door deze stappen te nemen met beide kansen aan. En houd ons op de hoogte hoe je vordert in het proces!

 

Succes!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zie dat er goede adviezen worden gegeven.

 

Er van uitgaande dat de belasting je meer tijd gaat geven. vraag ik me af of je die kantoorruimte echt nodig hebt?

 

Kun je niet een andere opslag huren, bijvoorbeeld een garagebox? Kantoorwerkzaamheden kun je dan vanaf huis doen.

 

Bespaart je zeker € 10.000,-- per jaar.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Het is mooi dat je door wil vechten maar of het verstandig is moet uit een berekening blijken. Als je meer kunt verdienen in loondienst waarom zou je dan voor minder in eigen dienst blijven werken? Daar wordt niemand wijzer van en je familie al helemaal niet. Niet leuk om te horen, maar iemand had al veel eerder moeten ingrijpen.

 

Wat staat je te wachten bij een openbare uitverkoop van je spullen? Lage opbrengst, schulden die open blijven staan na aftrek van de opbrengst blijven gewoon in stand, ook na een faillissement. En waardevolle spullen snel ergens stallen en dergelijke.... dat heet bedrieglijke bankbreuk en kan tot nog meer problemen leiden.

 

Hoe zeker is die nieuwe opdracht? Indien contant te maken dan kun je met de belastingdienst onderhandelen om de gehele opbrengst bij voorbaat te verpanden. Werk je dus voor de belastingdienst voorlopig. In de tussentijd die bijzondere bijstand aanvragen, daar is die voor (als het levensvatbaar is).

 

In het schuldtraject zijn grofweg 3 wegen te bewandelen: 1 minnelijke schikking (afkoop totale schulden in 1 keer), 2 schuldsanering natuurlijke personen (3 jaarstraject) en 3 een faillissement.

 

Bij 1 heb je direct een % van het totale bedrag nodig om mee te onderhandelen. Bij 2 ben ja afhankelijk van tijd (die je niet meer hebt) en bij 3 blijf je voor altijd achtervolgd worden totdat al je schulden zijn afbetaald (afhankelijk van huwelijkse situatie gaan schulden gewoon over op vrouw en kinderen).

 

Er zijn specialisten (ook voor MKB ondernemers in nood) die kunnen helpen. Niet langer wachten, hulp inroepen en onderhandelingen door een expert laten voeren. En alle schulden (dus ook de huur) meenemen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is mooi dat je door wil vechten maar of het verstandig is moet uit een berekening blijken. Als je meer kunt verdienen in loondienst waarom zou je dan voor minder in eigen dienst blijven werken? Daar wordt niemand wijzer van en je familie al helemaal niet. Niet leuk om te horen, maar iemand had al veel eerder moeten ingrijpen.

 

Wat staat je te wachten bij een openbare uitverkoop van je spullen? Lage opbrengst, schulden die open blijven staan na aftrek van de opbrengst blijven gewoon in stand, ook na een faillissement. En waardevolle spullen snel ergens stallen en dergelijke.... dat heet bedrieglijke bankbreuk en kan tot nog meer problemen leiden.

 

Hoe zeker is die nieuwe opdracht? Indien contant te maken dan kun je met de belastingdienst onderhandelen om de gehele opbrengst bij voorbaat te verpanden. Werk je dus voor de belastingdienst voorlopig. In de tussentijd die bijzondere bijstand aanvragen, daar is die voor (als het levensvatbaar is).

 

In het schuldtraject zijn grofweg 3 wegen te bewandelen: 1 minnelijke schikking (afkoop totale schulden in 1 keer), 2 schuldsanering natuurlijke personen (3 jaarstraject) en 3 een faillissement.

 

Bij 1 heb je direct een % van het totale bedrag nodig om mee te onderhandelen. Bij 2 ben ja afhankelijk van tijd (die je niet meer hebt) en bij 3 blijf je voor altijd achtervolgd worden totdat al je schulden zijn afbetaald (afhankelijk van huwelijkse situatie gaan schulden gewoon over op vrouw en kinderen).

 

Er zijn specialisten (ook voor MKB ondernemers in nood) die kunnen helpen. Niet langer wachten, hulp inroepen en onderhandelingen door een expert laten voeren. En alle schulden (dus ook de huur) meenemen.

 

de nieuwe opdracht is 100% zeker en staat voor het eerste jaar vast en wordt bij tevredenheid steeds weer verlengt met een jaar , omzet ongeveer 70.000 het berijf is zeker wel levensvatbaar , totale omzet met het nieuwe werk erbij komt uit op ongeveer 200.000 we hebben vooral vaste inkomsten. Dus allemaal best stabiel , afgelopen jaar alleen een aardige klap te verduren gekregen in 1 maand tijd zeggen 4 leuke klanten op , terugval van 45.000 omzet en dat terwijl we goed op weg waren om opgelopen schuld weg te werken.,oa regeling met de belastingdienst , waar niet meer aan betaald kon worden, personeel gaat nou enmaal voor vind ik. Alleen we lopen nu al veel te lang achter de feiten aan. Proffesionele hulp heb ik jammer genoeg nooit gezocht, dat is iedergeval een goede les geweest.

 

Huurschulden zijn er niet , de schulden bij crediteuren zijn te verwaarslozen op het pensioenfonds na,deze schuld is ontstaan na een foutje van de boekhouder, moest in 1 keer voor een paar jaar betalen. het personeel was nooit aangegeven bij het pensioen fonds en ik wist dus van niks.

 

Spullen wegzetten heeft geen enkele zin idd, als het echt op een verkoop aankomt wat ik persoonlijk belachelijk vind , dit omdat het maar een druppel op een gloeiende plaat opleverd , het doet vooral persoonlijk veel pijn maar het blijven spullen. Die zijn weer te vervangen! Ik blijf liever ondernemen als het even kan, maar moet er ook niet kapot aan gaan natuurlijk.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zie dat er goede adviezen worden gegeven.

 

Er van uitgaande dat de belasting je meer tijd gaat geven. vraag ik me af of je die kantoorruimte echt nodig hebt?

 

Kun je niet een andere opslag huren, bijvoorbeeld een garagebox? Kantoorwerkzaamheden kun je dan vanaf huis doen.

 

Bespaart je zeker € 10.000,-- per jaar.

 

Ik betwijfel eerlijk gezegt of ik nog meer tijd kan krijgen , ik heb de belasting vrijdag nog aan de lijn gehad en deze was vrij duidelijk, ik heb me kans gehad kwam het op neer, het duurt ze gewoon te lang.

Ik huur op dit moment al een garage box + kantoortje met een beetje opslag ruimte. Ons huidige huis is echt te klein om van daaruit te ondernemen, aangezien er ook mensen die voor me werken over de vloer komen, dat werkt niet in mijn huidige woning met de kinderen. In het begin hebben we dat zo gedaan. paar jongens smorgens over de vloer, kids die het bed uit komen.

 

Ik heb nu wel een optie om een wat grotere woning te huren met aangebouwde ruimte waar we 2 bureau's kunnen neerzetten en wat stoeltjes,dit bespaart zoiezo € 5.000 op de huidige situatie en we wonen iets prettiger ,alleen ben ik bang als we dit doen en we gaan failliet of een traject in dat straks de bewindvoerder zegt dat we in een te duur huis wonen en dus het contact ontbind. Ik heb gelezen dat ze dat kunnen doen, weet iemand hier wat meer van?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is mooi dat je door wil vechten maar of het verstandig is moet uit een berekening blijken. Als je meer kunt verdienen in loondienst waarom zou je dan voor minder in eigen dienst blijven werken? Daar wordt niemand wijzer van en je familie al helemaal niet. Niet leuk om te horen, maar iemand had al veel eerder moeten ingrijpen.

 

Wat staat je te wachten bij een openbare uitverkoop van je spullen? Lage opbrengst, schulden die open blijven staan na aftrek van de opbrengst blijven gewoon in stand, ook na een faillissement. En waardevolle spullen snel ergens stallen en dergelijke.... dat heet bedrieglijke bankbreuk en kan tot nog meer problemen leiden.

 

Hoe zeker is die nieuwe opdracht? Indien contant te maken dan kun je met de belastingdienst onderhandelen om de gehele opbrengst bij voorbaat te verpanden. Werk je dus voor de belastingdienst voorlopig. In de tussentijd die bijzondere bijstand aanvragen, daar is die voor (als het levensvatbaar is).

 

In het schuldtraject zijn grofweg 3 wegen te bewandelen: 1 minnelijke schikking (afkoop totale schulden in 1 keer), 2 schuldsanering natuurlijke personen (3 jaarstraject) en 3 een faillissement.

 

Bij 1 heb je direct een % van het totale bedrag nodig om mee te onderhandelen. Bij 2 ben ja afhankelijk van tijd (die je niet meer hebt) en bij 3 blijf je voor altijd achtervolgd worden totdat al je schulden zijn afbetaald (afhankelijk van huwelijkse situatie gaan schulden gewoon over op vrouw en kinderen).

 

Er zijn specialisten (ook voor MKB ondernemers in nood) die kunnen helpen. Niet langer wachten, hulp inroepen en onderhandelingen door een expert laten voeren. En alle schulden (dus ook de huur) meenemen.

 

de nieuwe opdracht is 100% zeker en staat voor het eerste jaar vast en wordt bij tevredenheid steeds weer verlengt met een jaar , omzet ongeveer 70.000 het berijf is zeker wel levensvatbaar , totale omzet met het nieuwe werk erbij komt uit op ongeveer 200.000 we hebben vooral vaste inkomsten. Dus allemaal best stabiel , afgelopen jaar alleen een aardige klap te verduren gekregen in 1 maand tijd zeggen 4 leuke klanten op , terugval van 45.000 omzet en dat terwijl we goed op weg waren om opgelopen schuld weg te werken.,oa regeling met de belastingdienst , waar niet meer aan betaald kon worden, personeel gaat nou enmaal voor vind ik. Alleen we lopen nu al veel te lang achter de feiten aan. Proffesionele hulp heb ik jammer genoeg nooit gezocht, dat is iedergeval een goede les geweest.

 

Huurschulden zijn er niet , de schulden bij crediteuren zijn te verwaarslozen op het pensioenfonds na,deze schuld is ontstaan na een foutje van de boekhouder, moest in 1 keer voor een paar jaar betalen. het personeel was nooit aangegeven bij het pensioen fonds en ik wist dus van niks.

 

Spullen wegzetten heeft geen enkele zin idd, als het echt op een verkoop aankomt wat ik persoonlijk belachelijk vind , dit omdat het maar een druppel op een gloeiende plaat opleverd , het doet vooral persoonlijk veel pijn maar het blijven spullen. Die zijn weer te vervangen! Ik blijf liever ondernemen als het even kan, maar moet er ook niet kapot aan gaan natuurlijk.

Een huurcontract, ook al heb je geen achterstand in betalen, is een schuld tenzij je binnen 1 maand kan opzeggen. Meestal loopt deze nog minimaal 1 jaar door. Dus bij een faillissement zal de huidige verhuurder een concurerende vordering indienen. Het is dus een 'last' die je contant kunt maken.

Betalingsregelingen met de belastingdienst moet je nakomen en niet het personeel voor laten gaan, daar zijn regelingen voor die je bij de uitkeringsinstantie kunt aanvragen. Je personeel komt er vaak beter vanaf dan jij als ondernemer.

Als die contracten hard zijn, dan zie ik niet in dat er geen regeling kan worden getroffen. Ik zou dus snel een adviseur in de arm nemen. Weet je niet waar je moet beginnen en kan niemand hier helpen dan meteen naar de KvK en vragen naar een specialist, die zijn er en die kunnen op basis van ervaring snel schakelen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

... de nieuwe opdracht is 100% zeker en staat voor het eerste jaar vast en wordt bij tevredenheid steeds weer verlengd met een jaar ...

 

... afgelopen jaar alleen een aardige klap te verduren gekregen in 1 maand tijd zeggen 4 leuke klanten op ...

Situaties als deze kosten veel tijd en aandacht voor interne zaken en dan kan het soms lastig zijn om tegelijkertijd ook de nodige zorg aan je klanten te besteden.

 

Heb je goed op je netvlies staan waarom die 4 klanten hebben opgezegd en of daar oorzaken voor waren die bij je huidige contractklanten ook kunnen (gaan) spelen? Zo ja, heb je daar maatregelen voor genomen? Wanneer lopen alle contracten af en heb je voldoende contact met die klanten om een verlenging zeker te stellen?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik betwijfel eerlijk gezegt of ik nog meer tijd kan krijgen , ik heb de belasting vrijdag nog aan de lijn gehad en deze was vrij duidelijk, ik heb me kans gehad kwam het op neer, het duurt ze gewoon te lang.

 

 

Dit begrijp ik heel goed. Maar er is een wezenlijk verschil als je nu de juiste stappen neemt: de Belastingdienst heeft geen contact meer met jou maar met een professional die als specialisatie het begeleiden van ondernemers in dergelijke trajecten heeft. Zoals ik eerder heb aangegeven: doe je niets dan weet je wat er gaat gebeuren, grijp je de reddingsboei dan heb je kans dat je weer binnenboord gehaald worden.

Ik begrijp heel goed dat de Ontvanger van mening is dat het allemaal veel te lang duurt. Dat is zijn werk. Maar het inschakelen van hulp is een wezenlijke stap in een proces die de hele situatie kan veranderen, een stap die je tot nu toe nog niet gezet hebt. De Belastingdienst is er niet op uit om jou onderuit te halen, het enige wat zij wil is haar deel. De Ontvanger begrijpt natuurlijk ook dat bij een BBZ-regeling die kans op zijn deel veel groter is dan bij een faillissement, of in ieder geval dat die kans veel eerder komt.

Bel gewoon met Danny en laat hem het je uitleggen. Het is zijn vak ;D

 

 

Ik huur op dit moment al een garage box + kantoortje met een beetje opslag ruimte.

 

 

En dáár betaal je EUR 12.000,00 per jaar voor... of je schetst een wel heel krap beeld van je bedrijfsruimte of je betaalt veel te veel...

 

 

Ik heb nu wel een optie om een wat grotere woning te huren met aangebouwde ruimte waar we 2 bureau's kunnen neerzetten en wat stoeltjes,dit bespaart zoiezo € 5.000 op de huidige situatie en we wonen iets prettiger ,alleen ben ik bang als we dit doen en we gaan failliet of een traject in dat straks de bewindvoerder zegt dat we in een te duur huis wonen en dus het contact ontbind. Ik heb gelezen dat ze dat kunnen doen, weet iemand hier wat meer van?

 

 

Ja, dat is een reëel risico. Het is gewoon niet uit te leggen dat je in de schuldsanering zit en toch EUR 1.500,00 aan woonlasten uitgeeft. Dat is zelfs al de vraag bij je huidige huurlasten. Maar, en ik weet dat het makkelijk praten is zo aan de wal, probeer je te concentreren op wat je nu moet doen! Zet je prioriteiten in de goede volgorde. Als allereerste moet je zorgen dat je de Belastingdienst tevreden stelt. De volgende stappen (debiteurenbeheer en het opstarten van een BBZ-traject) zullen heel erg veel energie van je vragen, zeker als je dat naast je bedrijf moet doen. Ik zou nooit op dat moment ook nog eens gaan nadenken over verhuizen, laat staan daadwerkelijk gaan verhuizen.

 

Veel succes en wijsheid! Enne, gewoon even bellen ;)


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Inmiddels Contact gehad met Danny, goed gesprek gehad

 

we wachten in spanning af :)

 

 

Mijn complimenten, dit was een goede en moedige stap!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hartelijk bedankt voor de goede aanbeveling Dennis,

 

Net weer contact gehad met Danny, 1 heel belangrijk punt is al bereikt !!! er wordt extra uitstel verleend door de belastingdienst :) Top Top !!!

 

Kan je vertellen mijn vrouw kon haar tranen niet bedwingen door het afgliijden van de spanning en ik ook. We zijn iedergeval weer een stap verder.:)

 

Nu echt aanpakken geblazen en geen koppen in het zand slaan natuurlijk.

 

Inmiddels Contact gehad met Danny, goed gesprek gehad

 

we wachten in spanning af :)

 

 

Mijn complimenten, dit was een goede en moedige stap!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hartelijk bedankt voor de goede aanbeveling Dennis,

 

Net weer contact gehad met Danny, 1 heel belangrijk punt is al bereikt !!! er wordt extra uitstel verleend door de belastingdienst :) Top Top !!!

 

Kan je vertellen mijn vrouw kon haar tranen niet bedwingen door het afgliijden van de spanning en ik ook. We zijn iedergeval weer een stap verder.:)

 

Nu echt aanpakken geblazen en geen koppen in het zand slaan natuurlijk.

 

 

Fantastisch, zulke berichten geven de burger moed!

 

Ik ben blij dat je inziet dat je er nog lang niet bent. Als je de emotie te boven bent, ik kan mij best voorstellen dat dit even duurt, is het zaak om een stappenplan te maken. Een plan waarin je in kleine en overzienbare stapjes naar je doel gaat werken. Dit betekent niet dat de executie van het plan lang moet duren: in een korte tijd kun je ook heel veel kleine stapjes zetten. Maar door het formaat van de stappen kun je het overzicht behouden. En vraag vooral om hulp als je die nodig hebt - je hoeft dit niet alleen samen met jouw vrouw te doen, je hebt een heel forum achter je staan!

 

Heb je vervolgstappen afgesproken met Danny? Ik wil zeker niet alle last op zijn schouders leggen maar hij is wel een expert op het gebied van BBZ en ik zou hem in dat traject niet willen missen ;D Je geeft verder aan dat je een boekhouder hebt - dat is prima! Maar wat doet deze eigenlijk voor jou? Gooi je een keer per jaar de stukken over de schutting en boekt hij de boel in of stuurt hij jou ook aan?

Het lijkt mij zeer zinnig om eens een keer met een zekere afstand naar jouw cijfers te kijken (zowel op het niveau van de bedrijfsvoering als naar jouw loon- en personeelsadministratie). Wie weet valt daar nog het nodige te verbeteren en te halen. Als je zo ver bent zou ik dat graag een keer voor je doen, misschien met andere mensen van HL?

 

Ik heb het vaker tegen je gezegd: er is hier heel veel expertise, maak er gebruik van! Je bent de goede weg ingeslagen, blijf op koers!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Net weer contact gehad met Danny, 1 heel belangrijk punt is al bereikt !!! er wordt extra uitstel verleend door de belastingdienst :) Top Top !!!

 

Op dit nieuws was ik aan het wachten, refresh al de hele morgen dit topic! Succes!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Hartelijk bedankt voor de goede aanbeveling Dennis,

 

Net weer contact gehad met Danny, 1 heel belangrijk punt is al bereikt !!! er wordt extra uitstel verleend door de belastingdienst :) Top Top !!!

 

Kan je vertellen mijn vrouw kon haar tranen niet bedwingen door het afgliijden van de spanning en ik ook. We zijn iedergeval weer een stap verder.:)

 

Nu echt aanpakken geblazen en geen koppen in het zand slaan natuurlijk.

 

Inmiddels Contact gehad met Danny, goed gesprek gehad

 

we wachten in spanning af :)

 

 

Mijn complimenten, dit was een goede en moedige stap!

 

Inderdaad vanochtend goed gesprek met de belasting gehad. Ik wilde nog even wachten tot ik de schriftelijke bevestiging had maar die is er ook inmiddels. De openbare verkoop is van de baan!! En het is ook nog is lekker weer.Ik ga mezelf op een ijsje trakteren!

 

BBZ gaat nu als het goed is ook lopen. Ik probeer mrwash hierin te helpen,wellicht kan hij wat andere problemen,ideeen of hulpvragen hier ventileren zodat we is kunnen kijken of we er een miljoenen bedrijf ( :) ) van kunnen maken...

 

 

Groet

 

Danny

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Inderdaad vanochtend goed gesprek met de belasting gehad. Ik wilde nog even wachten tot ik de schriftelijke bevestiging had maar die is er ook inmiddels. De openbare verkoop is van de baan!! En het is ook nog is lekker weer.Ik ga mezelf op een ijsje trakteren!

 

BBZ gaat nu als het goed is ook lopen. Ik probeer mrwash hierin te helpen,wellicht kan hij wat andere problemen,ideeen of hulpvragen hier ventileren zodat we is kunnen kijken of we er een miljoenen bedrijf ( :) ) van kunnen maken...

 

 

Groet

 

Danny

 

Ik was in mijn uitlating/ spatting iets te voorbarig idd , ik moest het goede nieuws gelijk kwijt, gelukkig is het bevestigd.

 

Ik blijf zeggen bedankt bedankt, dit is een fijn begin van de nieuwe week. :)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Het lijkt mij zeer zinnig om eens een keer met een zekere afstand naar jouw cijfers te kijken (zowel op het niveau van de bedrijfsvoering als naar jouw loon- en personeelsadministratie). Wie weet valt daar nog het nodige te verbeteren en te halen. Als je zo ver bent zou ik dat graag een keer voor je doen, misschien met andere mensen van HL?

 

Ik heb het vaker tegen je gezegd: er is hier heel veel expertise, maak er gebruik van! Je bent de goede weg ingeslagen, blijf op koers!

 

inmiddels heb ik al aardig wat ervaring in de branche, laat me even via pm weten waar je woont. wellicht kan ik een keer met je sparren over de bedrijfsvoering.

 

En samen met Danny of Dennis komt er zelfs misschien wat moois uit voort.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste forum leden,

 

Waar zal ik eens beginnen nou het is inmiddels avond en hebt de boel even flink laten bezinken na het positieve nieuws van vanochtend.

Ik wil jullie graag op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen van ons bedrijf en dus ook de aanvraag BBZ die we nu dus wel snel gaan indienen.

 

Ik heb jullie berichten allemaal nog eens doorgelezen en idd een overzichtelijk stappenplan maken zoals Dennis al vermelde is zeker geen overbodige luxe. Ik ben zelf van nature nogal een van alles in me hoofd stampen figuurtje dat moet ik afleren.:)

Ik realiseer me ook dat dit wel de laatste kans is om nu echt goede orde op zaken te stellen en deze natuurlijk ook aangrijp.

 

Eerste zaak en tevens stap 1 is nu een goed overzichtelijk stappenplan, vanmiddag ben ik al begonnen met meerdere openstaande debiteuren te benaderen en gesprekjes aangegaan en gezegt dat het absoluute noodzaak is dat er snel betaald moet worden en daarmee ook duidelijk gemaakt dat we in de nesten zitten. Wat mij verbaasde waren toch wel de begripvolle reacties, had ik niet verwacht. Nu even afwachten of ze daadwerkelijk hun schulden aan mij voldoen natuurlijk.

Stap 2 is mijn vrouw mee begonnen, de aanvraag BBZ. Die lag er al van een paar maanden geleden, maar nog niet geheel compleet. Dus dat heb ik als stap 2 genummerd.

 

Kan iemand mij nog verder op weg helpen met de vervolgstappen?

 

 

Groet Mr Wash alias Danny

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het lijkt mij zeer zinnig om eens een keer met een zekere afstand naar jouw cijfers te kijken (zowel op het niveau van de bedrijfsvoering als naar jouw loon- en personeelsadministratie). Wie weet valt daar nog het nodige te verbeteren en te halen. Als je zo ver bent zou ik dat graag een keer voor je doen, misschien met andere mensen van HL?

 

Ik heb het vaker tegen je gezegd: er is hier heel veel expertise, maak er gebruik van! Je bent de goede weg ingeslagen, blijf op koers!

 

inmiddels heb ik al aardig wat ervaring in de branche, laat me even via pm weten waar je woont. wellicht kan ik een keer met je sparren over de bedrijfsvoering.

 

En samen met Danny of Dennis komt er zelfs misschien wat moois uit voort.

 

 

 

Sjonge ik sta echt versteld wat een hulp ik aangeboden krijg van jullie allemaal,dit had ik niet verwacht er gaat een wereld voor me open thx :) ik wil ze het liefst allemaal tegelijk aanpakken uiterraard, maar heb me laten adviseren om eerst een stappenplan uit te voeren, zodat het overzichtelijk blijft. Maar ik kom hier zeker op terug, wil graag leren van andere ondernemers.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 169 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept