• 0

zwaar weer failisement of schuldsanering

Hallo,

 

Ik heb ongeveer 7 jaar een schoonmaakbedrijf en zit momenteel in behoorlijk zwaar weer, het betreft een eenmanszaak.

 

De schulden zijn vooral bij de belastingdienst, zon 35.000 en pensioenfonds 10.000 en overige schulden 5.000

 

Nu lopen we al een tijdje te modderen, al diverse keren een beslagname op omze huiselijke spullen gehad van de belastingdienst en daarna een regeling getroffen voor afbetalen. dat ging een tijdje goed, alleen is het ene gat gevuld dan komt er ergens anders wel weer een krater, ook zijn we eind 2010 aardig wat werk kwijtgeraakt, dus de regeling met de belastingdienst is al een paar maanden niet meer nagekomen. De andere schulden zijn wel gewoon betaald in aflossing,

Per 1 juni krijgen we er behoorlijk wat werk bij, dus zouden we weer kunnnen aflossen bij de belastingdienst, al is het wel zwaar, maar ik hou niet van opgeven.

 

Nu is het geval, eind januari heeft de belastingdienst opnieuw beslag gelegt op onze huishoudelijke goederen en auto. Openbare verkoop staat gepland op 23 maart, vorige week weer gebeld met de inspecteur van de belastingdienst, en er kon geen nieuwe regeling meer getroffen worden. Hij heeft er geen vertrouwen meer in, ook onze energie is inmiddels bijna op, om door te vechten.

 

De inspecteur raade mij aan om me eigen faillisement aan te vragen of schuld sanerin, daarmee voorkom je dat je spulletjes worden verkocht.

Ik zit er erg mee in de maag, we hebben een gezin van 3 kinderen en op al die ellende zit niemand te wachten, de oorzaken van de schulden liggen natuurlijk grotendeels bij ons zelf en zijn in de beginjaren begonnen door slecht ondernemerschap ( te makkelijk geld uitgegeven en geen goede administratie er op nahouden, het inkrimpen van de omzet de laatste 2 jaar maakt het drama compleet. we hebben inmiddels daarvan goed geleerd hoe het wel moet, allen blijft het verleden je achtervolgen, we hebben al diverse malen geprobeert om een lening bij de bank te verkrijgen om weer met een schone lei te starten, maar deze willen gewoon niet helpen.

Ook huren we een kantoorruimte € 1000 per maand all-inn en huren onze eigen 1 gezinswoning 950 all-inn

 

We hebben ook een andere woning gezien om te huren , 1500 all-inn , nis dat natuurlijk niet echt handig , maar in dit huis is ruimte genoeg om ook de zaak te runnen , dus het kantoor kan stop gezet worden en houden we meer geld over.Alleen nu we op hete kolen staan , wat is wijsheid.. Stel we worden fallietverklaard, of ik vraag me eigenfailliesement aan of schuldsanering, wat gebeurd er dan als wij fijn in een iets te duur huis zitten?

Ik kan overigens de debiteuren van de onderneming onderbrengen bij een vriend / colega en zonodig in dienst gaan bij hem.

 

Ik zie door de bomen het bos niet meer, wat moeten we doen?

 

1. failisement aanvragen of schuldsanering

2. huis gewoon huren en vandaar uit weer verder ondernemen via de vriend en schulden aflossen

 

Ter info, ik wil natuurlijk gewoon mijn schulden betalen, als we meer tijd krijgen lukt dat zeker met oog op de toekom

st.

We hebben ook een debiteuren uitstand van circa 20.000 op moment.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Prima het aanbod blijft staan dus als het nodig is roep je maar.

 

Zelf in een andere branche behoorlijk onderuit gegaan maar met meer geluk dan wijsheid zonder al te veel kleerscheuren weggekomen. Vervolgens met de bezem begonnen en door hard werken weer helemaal boven jan.

 

De branche waar jij in zit is momenteel een vechtmarkt. Klanten lopen vaker weg doordat ze elders goedkoper uit zijn. Als klein bedrijf moet je het wel heel bont maken als je op kwaliteit er uit gebonjourd wordt. Als kleine speler op de markt zal je je moeten specialiseren en op kwaliteit richten. prijsvechten zul je nooit winnen.

Link naar reactie
  • 0

Prima het aanbod blijft staan dus als het nodig is roep je maar.

 

Zelf in een andere branche behoorlijk onderuit gegaan maar met meer geluk dan wijsheid zonder al te veel kleerscheuren weggekomen. Vervolgens met de bezem begonnen en door hard werken weer helemaal boven jan.

 

De branche waar jij in zit is momenteel een vechtmarkt. Klanten lopen vaker weg doordat ze elders goedkoper uit zijn. Als klein bedrijf moet je het wel heel bont maken als je op kwaliteit er uit gebonjourd wordt. Als kleine speler op de markt zal je je moeten specialiseren en op kwaliteit richten. prijsvechten zul je nooit winnen.

 

Bedankt Henk,

 

Mag ik vragen wat je deed en wat je nu doet?

 

Je hebt helemaal gelijk, de markt is idd een vechtmarkt met weinig marge. Ik richt me dan ook vooral op vloeren onderhoud/ reiniging / sealing en traditioneel glasbewassing.

 

Daarnaast als het op me pad komt nemen we ook gewoon schoonmaakonderhoud aan, maar wel uitsluitend bij de wat kleinere ondernemingen. Vooral die kleinere ondernemingen hechten over het algemeen meer waarde aan een schoon kantoor en vinden het fijn om een vast aanspreek punt te hebben, de meeste willen daar ook best iets meer voor betalen en niet geheel onbelangrijk deze ondernemingen waarderen ook wat je voor ze doet.

De klanten die ik kwijt ben geraakt afgelopen jaar had niks te maken met ontevredenheid van de klant zelf gelukkig.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo forum leden,

 

Ik heb inmiddels veel debiteuren verzocht snel te betalen, wel een hoop toezegingen maar nog niet veel op de rekening binnen gekregen. Vandaag de druk nog iets verder opvoeren denk ik door nog een keer te bellen.

 

Nou ben ik soms een met dit soort dingen een beetje twijfelachtig eerlijk gezegt, ik wil mijn klanten ook niet irriteren, maar is dat een terrechte gedachte van mij?

 

Wat is nou het beste om te doen? Ik ben ook openhartig geweest over de problemen bij een debiteur waar ik zeer veel werk voor doet. En die was niet heel erg blij met mijn openhartigheid ivm ketenaansprakelijkheid. Heb nu het gevoel wel eens het werk te gaan kwijtraken wat we voor hun doen.

Dat zou een behoorlijke klap zijn voor ons.

 

ja wat moet je nou, ik hou van openhartig zaken doen , maar heb nu het gevoel dat ik beter me mond had kunnen houden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo forum leden,

 

Ik heb inmiddels veel debiteuren verzocht snel te betalen, wel een hoop toezegingen maar nog niet veel op de rekening binnen gekregen. Vandaag de druk nog iets verder opvoeren denk ik door nog een keer te bellen.

 

Nou ben ik soms een met dit soort dingen een beetje twijfelachtig eerlijk gezegt, ik wil mijn klanten ook niet irriteren, maar is dat een terrechte gedachte van mij?

 

Wat is nou het beste om te doen? Ik ben ook openhartig geweest over de problemen bij een debiteur waar ik zeer veel werk voor doet. En die was niet heel erg blij met mijn openhartigheid ivm ketenaansprakelijkheid. Heb nu het gevoel wel eens het werk te gaan kwijtraken wat we voor hun doen.

Dat zou een behoorlijke klap zijn voor ons.

 

ja wat moet je nou, ik hou van openhartig zaken doen , maar heb nu het gevoel dat ik beter me mond had kunnen houden.

 

 

Ha Mrwash,

 

Fijn dat je het zo voortvarend oppakt.

 

Even twee vragen:

 

1. Jij hebt een overeenkomst met jouw opdrachtgever. Staat er in deze overeenkomst iets over voorwaarden voor opzegging?

 

2. Wat voor een soort opdrachtgever is het. Is het een schoonmaker aan wie je mensen uitleent of werk aan jou uitbesteedt? Of is het een bedrijf die een schoonmaakopdracht aan jou heeft verstrekt? En vraagt deze opdrachtgever wel eens om een verklaring betalingsgedrag van de Belastingdienst?

 

Dit laatste is van wezenlijk belang. Bij onderaanneming is er sprake van de WKA (wet keten aansprakelijkheid). Als er een opdracht tot schoonmaken verstrekt is is die aansprakelijkheid er in beginsel niet.

 

Ik zie jouw reactie met belangstelling tegemoet! Buiten dat, hoe je het ook wendt of keert, in principe moet hij het leeuwendeel van de factuur betaalbaar stellen. Hij kan hoogtuit het gedeelte waar hij een eventueel risico over loopt inhouden.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

(kick)

 

Ik zie dat je, gelukkig, weer terug bent op het forum. Hoe staat het met deze kwestie? We hebben je flink ondersteund en vinden het natuurlijk wel prettig om op de hoogte gehouden te worden ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

(kick)

 

Ik zie dat je, gelukkig, weer terug bent op het forum. Hoe staat het met deze kwestie? We hebben je flink ondersteund en vinden het natuurlijk wel prettig om op de hoogte gehouden te worden ;)

 

Hoi Dennis, natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van de zaak, de aanvraag is afgelopen week gedaan. Koste aardig wat tijd om alle papieren bij elkaar te verzamelen, maar de aanvraag is nu gelukkig ingediend.

 

Ik heb goede hoop dat het goed gaat komen, ik zit de laatste 2 weken ook lekker in de lift met nieuwe opdrachten en afspraken met potientele klanten.

Ik heb ook een gesprek gehad met een oude opdrachtgever die wij kwijt zijn geraakt doordat ze gingen verhuizen naar een groot verzamel pand elders, en daar dus de zittende schoonmaakbedrijf het werk ging doen. Ik heb maandag een afspraak met ze om eventueel een offerte uit te brengen, ze zijn absoluut niet tevreden met het schoonmaakbedrijf wat er nu loopt, dat had ik al voorspeld overigens. ( mega groot schoonmaakbedrijf )

 

Iedergeval het is spannend en door HL heb ik een enorme positieve energie boost gekregen om verder te vechten en geen kop in het zand te steken....

 

Als er verdere ontwikkelingen zijn hou ik jullie zeker op de hoogte !!! :)

 

Nu alleen nog een personeels probleem oplossen..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.