• 0

Berekening v/d stakingswinst en lijfrente

Beste leden,

Ik heb een vraag met betrekking tot de stakingswinst en de omzetting hiervan naar een lijfrente. Het gaat hier om de staking van een eenmanszaak dat verkocht moet worden aan een derde.

Ik zal de casus voorschetsen, ik zou dan graag opmerkingen willen hebben wat er niet klopt aan mijn verhaal:

Casus:

De stakingswinst = verkoopbedrag van de onderneming -/- totaal van het balans. (Klop dit?)

De stakingswinst, laten we zeggen 10.000 moet ik opslitsen in: 1) Goodwill, 2) Fiscale reserves, 3) stille reserves.

Goodwill        3000   

Stille reserves       4000

Fiscale reserves    3000 +

Stakingswinst    10.000

Stakingsaftrek    3630-/-

6370

MKB vrijstelling 765 -/- (6370*12%)

Belaste stakingswinst 5605

Vervolgens zet ik deze 5605 om in een lijfrente. (In werkelijkheid is dit bedrag hoger, waardoor het in de hogere schijftarief van de inkomstenbelasting valt.)

Nu bereken ik de verschuldigde belasting

Box 1:   

AOW (stel)        10.000+

Lijfrente uitkering     1013+ (5065 wordt uitgekeerd in 5 jaar)

Eigenwoningschuld (stel)    5.000-/-

Belastbaar inkomen box 1: 6013

Belasting schijf 1 (stel) 2.100 (6013 x ongeveer 33%)

Heffingskortingen (stel)    2.000-/-   

Verschuldigde inkomstenbelasting 100   

Ik hoop dat jullie enige opmerkingen over deze schets zouden kunnen plaatsen. Klopt het of zit ik er volledig naast?

Alvast vriendelijk bedankt!

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik wilde graag enige zekerheid over de manier van berekenen, omdat het voor mij ruim 10 jaar geleden is.

Uit je bericht kan ik dus opmaken dat het de juiste manier is om de verschuldigde belasting te berekenen?

Ik wist ook niet zeker of ik de eigenwoningschuld op deze manier in aftrek moest brengen op de inkomsten uit box 1.

Met vriendelijke groet,

Arno Vlieger

• 0

Dag Joost,

Het zijn allemaal aannamens, ik wilde alleen weten of het de juiste volgorden van berekenen was.

En over de andere belastingzaken, hij is getrouwd met een jongere vrouw en deze werkt bij hem op de zaak. Zou hier het fiscaal partnerschap een rol in kunnen spelen? Ik weet dat je automatisch fiscaal partner bent wanneer je getrouwd bent, maar ik twijfel of het misschien voordeliger is wanneer zij dit niet meer zijn, aangezien dit een keuze is.

Een andere vraag met betrekking tot de eigen woning: In de berekening van inkomsten uit box 1 kan ik toch alleen de eigenwoningschuld in aftrek brengen? (schuld * rentepercentage)

Verder speelt de eigenwoning geen rol in de berekening van de belasting toch?

Met vriendelijke groet,

Arno Vlieger

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar