Ik heb de website van de belastingdienst, HL en diverse sites via Google geraadpleegd maar een eenduidig antwoord heb ik niet gevonden dus vandaar dat ik er een topic over open :)
Wellicht belangrijke informatie: ik voldoe niet aan het uren criterium omdat ik ook nog in full time loondienst ben. Dit maakt het afschrijven voor mij interessant :)
De situatie
Ik heb 2 websites die ik heb laten ontwikkelen en momenteel beheer.
Website 1
Ontwikkeld en opgeleverd in 2008
Kosten 10.000 (fictief, rekent makkelijk :) )
Tot nu toe afgeschreven in 5 termijnen waarvan tot nu toe geboekt 2.000 in 2008 en 2009. Deze jaren zijn gecontroleerd door een boekhouder en akkoord bevonden.
Mijn vraag mbt website 1:
Deze schrijf ik nu in 5 jaar af. Mag ik dit aanpassen naar 3 jaar en dus de resterende 6000 in 1x afschrijven?
Website 2:
Ontwikkeld in 2010, opgeleverd op 4-1-2011/
Kosten 5.000.
Deze website wil ik dus in 3 termijnen afschrijven.
Vragen website 2:
Is het afschrijven in 3 termijnen toegestaan?
Mag ik de investering in website 2 opvoeren via de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en dus 28% x 5000 invullen bij mijn aangifte?
Voor beide websites geldt dat de economische waarde (in mijn ogen) na 3 jaar nihil is en afschrijving in 3 jaar dus is te rechtvaardigen. Dit lees ik ook op andere websites als 'advies van de boekhouder". De website van de belastingdienst zegt alleen maar "maximaal 20% van de aanschaf waarde per jaar" bij een rekenvoorbeeld van een machinepark. Voor een machinepark vind ik 20% reeel. Voor websites niet echt :)
Wat is het advies van de HL'er in deze? :)
En hoe zit het met de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en het urencriterium?
Online vragenlijst of enquête maken? EnquêteTools.nl voor professionele gratis enquêtes.
Respondenten nodig voor uw marktonderzoek? Via RespondentenDatabase.nl heeft u direct toegang tot duizenden respondenten.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Chris Bakker
Chris Bakker
Ik heb de website van de belastingdienst, HL en diverse sites via Google geraadpleegd maar een eenduidig antwoord heb ik niet gevonden dus vandaar dat ik er een topic over open :)
Wellicht belangrijke informatie: ik voldoe niet aan het uren criterium omdat ik ook nog in full time loondienst ben. Dit maakt het afschrijven voor mij interessant :)
De situatie
Ik heb 2 websites die ik heb laten ontwikkelen en momenteel beheer.
Website 1
Ontwikkeld en opgeleverd in 2008
Kosten 10.000 (fictief, rekent makkelijk :) )
Tot nu toe afgeschreven in 5 termijnen waarvan tot nu toe geboekt 2.000 in 2008 en 2009. Deze jaren zijn gecontroleerd door een boekhouder en akkoord bevonden.
Mijn vraag mbt website 1:
Deze schrijf ik nu in 5 jaar af. Mag ik dit aanpassen naar 3 jaar en dus de resterende 6000 in 1x afschrijven?
Website 2:
Ontwikkeld in 2010, opgeleverd op 4-1-2011/
Kosten 5.000.
Deze website wil ik dus in 3 termijnen afschrijven.
Vragen website 2:
Is het afschrijven in 3 termijnen toegestaan?
Mag ik de investering in website 2 opvoeren via de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en dus 28% x 5000 invullen bij mijn aangifte?
Linkje ivm rekensom belastingdienst kleine inves. aftrek.
Voor beide websites geldt dat de economische waarde (in mijn ogen) na 3 jaar nihil is en afschrijving in 3 jaar dus is te rechtvaardigen. Dit lees ik ook op andere websites als 'advies van de boekhouder". De website van de belastingdienst zegt alleen maar "maximaal 20% van de aanschaf waarde per jaar" bij een rekenvoorbeeld van een machinepark. Voor een machinepark vind ik 20% reeel. Voor websites niet echt :)
Wat is het advies van de HL'er in deze? :)
En hoe zit het met de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en het urencriterium?
Online vragenlijst of enquête maken? EnquêteTools.nl voor professionele gratis enquêtes.
Respondenten nodig voor uw marktonderzoek? Via RespondentenDatabase.nl heeft u direct toegang tot duizenden respondenten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31069-website-met-afschrijving-wn-investeringsaftrek-op-balans/Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag