• 0

Website met afschrijving wn investeringsaftrek op balans

Ik heb de website van de belastingdienst, HL en diverse sites via Google geraadpleegd maar een eenduidig antwoord heb ik niet gevonden dus vandaar dat ik er een topic over open :)

 

Wellicht belangrijke informatie: ik voldoe niet aan het uren criterium omdat ik ook nog in full time loondienst ben. Dit maakt het afschrijven voor mij interessant :)

 

De situatie

Ik heb 2 websites die ik heb laten ontwikkelen en momenteel beheer.

 

Website 1

Ontwikkeld en opgeleverd in 2008

Kosten 10.000 (fictief, rekent makkelijk :) )

Tot nu toe afgeschreven in 5 termijnen waarvan tot nu toe geboekt 2.000 in 2008 en 2009. Deze jaren zijn gecontroleerd door een boekhouder en akkoord bevonden.

 

Mijn vraag mbt website 1:

Deze schrijf ik nu in 5 jaar af. Mag ik dit aanpassen naar 3 jaar en dus de resterende 6000 in 1x afschrijven?

 

Website 2:

Ontwikkeld in 2010, opgeleverd op 4-1-2011/

Kosten 5.000.

Deze website wil ik dus in 3 termijnen afschrijven.

 

Vragen website 2:

Is het afschrijven in 3 termijnen toegestaan?

Mag ik de investering in website 2 opvoeren via de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en dus 28% x 5000 invullen bij mijn aangifte?

Linkje ivm rekensom belastingdienst kleine inves. aftrek.

 

Voor beide websites geldt dat de economische waarde (in mijn ogen) na 3 jaar nihil is en afschrijving in 3 jaar dus is te rechtvaardigen. Dit lees ik ook op andere websites als 'advies van de boekhouder". De website van de belastingdienst zegt alleen maar "maximaal 20% van de aanschaf waarde per jaar" bij een rekenvoorbeeld van een machinepark. Voor een machinepark vind ik 20% reeel. Voor websites niet echt :)

 

Wat is het advies van de HL'er in deze? :)

En hoe zit het met de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en het urencriterium?

 

Online vragenlijst of enquête maken? EnquêteTools.nl voor professionele gratis enquêtes.

 

Respondenten nodig voor uw marktonderzoek? Via RespondentenDatabase.nl heeft u direct toegang tot duizenden respondenten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Chris,

 

Allereerst: het is voor ons op HL makkelijk om uit te gaan van werkelijke bedragen of bedragen die heel dicht in de buurt komt van de werkelijkheid. Dus als de ontwikkeling van de website EUR 10.545,00 heeft bedragen is het prima om uit te gaan van EUR 10.000 (rekent makkelijk). Maar als de website EUR 25.000,00 heeft gekost heeft het niet de voorkeur om te gaan werken met EUR 10.000...

 

Dan nu je vragen!

 

Gezien het feit dat je niet in aanmerking komst voor de startersaftrek (je voldoet immers niet aan het urencriterium) is de willekeurige afschrijving voor starters niet voor jou van toepassing. Dit betekent in principe dat website1 moet voldoen aan het criterium dat de maximale afschrijving 20% van de aanschafkosten mag bedragen. Ik zie zo geen mogelijkheid om deze EUR 60.000 in een keer te nemen...

 

Voor website 2 is ide mogelijkheid er ook niet. Je zou eventueel in aanmerking hebben kunnen komen voor de tijdelijke regeling 2010 (crisismaatregel willekeurige afschrijving), maar deze regeling sluit immateriële activa uit. En ik vermoed dat jouw website toch echt immateriële activa is. Dus ook hier voor geldt dat je de website in 5 jaar zult moeten afschrijven.

 

Website 2 komt volgens mij wel in aanmerking voor de KIA. Hiervoor is het niet noodzakelijk om ondernemer voor de IB te zijn en volgens mij zijn immateriële activa niet uitgesloten.

 

Met betrekking tot de economische afschrijving weet ik niet of ik het met je eens kan zijn. Daar geef je gewoon te weinig informatie voor. Als jij van mening bent dat je na drie jaar de website helemaal opnieuw moet laten ontwerpen omdat hij achter loopt dan is het bijvoorbeeld niet nodig om in vijf jaar af te schrijven. In dat geval schrijf je in het laatste jaar van gebruik alle af, net als je zou doen als je een bedrijfsmiddel verkoopt. Maar als dit niet het geval is weet ik niet of je de waarde op nihil kunt stellen na drie jaar - dit ligt helemaal aan de website.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Dank voor je reactie :)

 

De bedragen van de website is ongeveer zoals ik ze gesteld had. Persoonlijk gaat het mij meer om de rekenmethode dan de specifieke bedragen. Die zijn toch persoons/bedrijf gebonden. Zo volg ik andere posts ook altijd. Maar goed, dat zal persoonlijk zijn :)

 

 

 

Online vragenlijst of enquête maken? EnquêteTools.nl voor professionele gratis enquêtes.

 

Respondenten nodig voor uw marktonderzoek? Via RespondentenDatabase.nl heeft u direct toegang tot duizenden respondenten.

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met dennis,

 

website 1: je voldeed niet aan de eisen voor startersaftrek, dus geen willekeurige afschrijving. De crisisafschrijving bestond nog niet dus kan ook niet van toepassing zijn.

 

website 2: een website is toch voornamelijk software en word dus genoemd als uitgesloten dus ook daarover geen willekeurige afschrijving.

 

dan je vraag over economische levensduur. Fiscaal niet relevant er is een wettelijk verplichte afschrijftermijn van 5 jaar of beter gezegt, maximaal 20% van de aanschafwaarde als afschrijving ten laste van het resultaat brengen.

Als jij na 3 jaar een nieuwe website bouwt en de oude website software word volledig buiten gebruik gesteld dan mag in dat jaar wel in één keer het restant van de boekwaarde afschrijven in het jaar van desinvesteren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met dennis,

 

website 1: je voldeed niet aan de eisen voor startersaftrek, dus geen willekeurige afschrijving. De crisisafschrijving bestond nog niet dus kan ook niet van toepassing zijn.

 

website 2: een website is toch voornamelijk software en word dus genoemd als uitgesloten dus ook daarover geen willekeurige afschrijving.

 

dan je vraag over economische levensduur. Fiscaal niet relevant er is een wettelijk verplichte afschrijftermijn van 5 jaar of beter gezegt, maximaal 20% van de aanschafwaarde als afschrijving ten laste van het resultaat brengen.

Als jij na 3 jaar een nieuwe website bouwt en de oude website software word volledig buiten gebruik gesteld dan mag in dat jaar wel in één keer het restant van de boekwaarde afschrijven in het jaar van desinvesteren.

 

 

 

Goed punt van Roel! Houd er ook rekening mee dat als je gebruik gaat maken van de KIA en de website na drie jaar buiten gebruik gesteld wordt je te maken krijgt met desinvesteringsbijtelling. Dit betekent dat je een deel van de investeringsaftrek die je in 2011 geniet op dat moment bij je inkomen op moet tellen. Als je nu een belastbaar inkomen hebt van 30k en tegen die tijd een belastbaar inkomen van 100k dan kan dat toch behoorlijk schelen in dat jaar :(

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

100k? Dan moeten er veel mensen van mijn website (zie handtekening ;D ) gebruik gaan maken.

Maar goed, dan wordt alles gelijk weer geïnvesteerd :)

 

Thanks voor de antwoorden mensen. Het is mij duidelijk :)

 

Online vragenlijst of enquête maken? EnquêteTools.nl voor professionele gratis enquêtes.

 

Respondenten nodig voor uw marktonderzoek? Via RespondentenDatabase.nl heeft u direct toegang tot duizenden respondenten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.