• 0

Vergunning voor het vervoeren van personen: nodig of niet?

Hallo allemaal!

 

Een tijdje ben ik weggeweest maar zoals elke innovator loop je toch soms tegen zaken aan.

 

Precies een jaar geleden ben ik als eerste ter wereld gestart met het aanbieden van een taxiservice dmv een trike. De zaken gaan goed en eerdaags komt hij weer uit de stalling. Omdat ik met dit concept veel studie heb moeten doen betreffende vergunningen (die ik niet nodig had) ben ik op het volgende gestuit en ik vraag mij toch af of ik hier wat mee kan.

 

Onderstaand komt uit Wet personenvervoer en tot op dit moment nog steeds geldig:

 

Artikel 4

 

1. Het is verboden openbaar vervoer anders dan per trein of besloten busvervoer te verrichten zonder een daartoe verleende communautaire vergunning.

2. Het verbod, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing in de bij algemene maatregel van bestuur bepaalde gevallen.

3. Het is verboden taxivervoer te verrichten zonder een daartoe verleende vergunning.

4. Voor de toepassing van het eerste en derde lid wordt met het verrichten van besloten busvervoer, respectievelijk taxivervoer, gelijkgesteld het aanbieden van dat vervoer, tenzij dit aanbieden geschiedt door tussenpersonen die bemiddelen in dat vervoer bij wijze van dienstverlening of in de uitoefening van hun beroep of bedrijf.

 

Mij gaat het om lid 4;

 

Als ik het hier goed lees is het zo dat als ik als ZZPér met een VAR verklaring als privechauffeur voor verschillende horecazaken zou gaan werken en ik ,in opdracht van en betaald door de horecaondernemer klanten van hem vervoer, ik niet val onder de wet personenvervoer en dus zonder vergunning personen kan vervoeren. Dit zou dan vallen onder dienstverlening aangeboden door de horecagelegenheid.

 

In hoeverre klopt mijn verhaal?

 

Groeten,

 

S Heering

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Twee punten die je zou moeten onderzoeken:

 

1. Is een trike een auto (volgens de RDW wel, maar voor de wet ook? - zoek jurisprudentie hierbij)? Taxivervoer is namelijk gedefinieerd als: taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling; - als de trike geen auto is doe je dus ook niet aan taxivervoer.

 

2. Als jouw opdrachtgever jou betaalt voor de dienst, en dus niet de klanten, is er dan sprake van taxivervoer in de zin van de wet of van een service van jouw opdrachtgever aan jouw klanten?

 

Beide insteken zouden volgens mij openingen moeten kunnen bieden ;D

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

het gaat hier niet om de trike. Hier rijd ik al een jaar mee en is volledig toegestaan. zie www.citytrike.nl

 

Mij gaat het in dit verhaal om een gewone auto die in opdracht van de horecazaak ( of andere opdrachtgevers) klanten naar bestemmingen brengt. Eigenlijk word ik ingehuurd als zijnde privechauffeur.

 

Volgens mij zit er een hiaat in deze wet net zoals de trike.

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geprobeerd om me er vanochtend wat meer in te verdiepen. Het zit toch wat complexer in elkaar :(

 

In het artikel dat Sander aanhaalt (Wet op personenvervoer 2000) worden de termen Openbaar Vervoer en Taxivervoer gebruikt. Als je dan even teruggaat naar Artikel 1 in deze wet kun je de volgende definities terugvinden:

h. openbaar vervoer: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig;

 

i. besloten busvervoer: personenvervoer per bus, anders dan bedoeld in onderdeel h;

 

j. taxivervoer: personenvervoer per auto, anders dan bedoeld in onderdeel h, tegen betaling;

Dus hiermee staat al vast dat Taxivervoer dus NIET onder Openbaar Vervoer valt. De term openbaar is in dit geval dus geen maas zoals Derek-Jan zei.

Er wordt wel specifiek over "per auto" gesproken. In hetzelfde Artikel 1 staat dan ook de volgende definitie:

f. auto: motorrijtuig ingericht voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen;

 

Hier heeft men het dus over een motorrijtuig anders dan een bus/tram/trein (deze zijn namelijk ingericht voor vervoer van meer dan 8 personen). Technisch gezien zou een motorfiets hier dus ook ondervallen.

 

Naast de wet op personenvervoer is er ook het besluit personenvervoer. Een besluit geeft over het algemeen een meer gedetailleerde invulling over de toepassing van de wet.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011982/geldigheidsdatum_09-01-2011

 

In artikel 2 vindt je terug waar de wet niet van toepassing is, ik kan hierin geen uitzonderingen vinden voor jouw situatie.

 

Hoofdstuk 2 gaat vervolgens in op de vergunningen (en vereisten, waar jij misschien niet vrolijk van gaat worden :( )

 

Tenslotte nog even over je gebruikte voertuig:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/trike

Deze kan dus gezien worden als bromfiets of als motorruituig, in het laatste geval (je hebt dan een kenteken) ben je dan wel degelijk vergunningplichtig en heb je het vergunningsbewijs vervoerder nodig (ook wel regelmatig de ondernemingsvergunning genoemd). De bestuurder heeft vervolgens een geldige chauffeurspas nodig en daarnaast moet het voertuig ook een geldig kentekenbewijs hebben voor het taxivervoer (de blauwe platen).

 

Ik kan me voorstellen dat je hier niet vrolijk van wordt. De enige uitzondering die je dus zou kunnen opzoeken is als je trike is aangemerkt als een bromfiets maar hier heb ik helaas geen nuttige informatie over kunnen vinden.

Alleen de fietstaxi (of riksja) heb ik terug kunnen vinden als uitzondering op de regels voor taxivervoer:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/riksja-of-fietstaxi

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stephan,

 

dank voor je denk en onderzoekswerk!

 

Ook ik heb vandaag weer veel dingen bestudeerd. Maar eerst maar eens je opmerking over de trike. De trike valt buiten de wet personenvervoer volgens alle instanties.( IVW en vele anderen en geloof maar dat daar veel onderzoek naar gedaan is.) Vorig seizoen was ik bijna dagelijks in het nieuws (in het Noorden) en alle dagbladen ivm met initiatief en de vragen die dit naar boven bracht(goede reclame geweest!). Ik mag overal waar een gewone auto mag rijden ook rijden en de gemeente geeft mij voor dit seizoen een ontheffing voor de taxibanen. ( Er wordt in de wet e.d. steeds gesproken van een voertuig en een voertuig heeft vier wielen en een trike drie!)( je zou dus ook met een reliant rialto met een driewielig kenteken kunnen gaan taxirijden(zoals ook al in den helder is gebeurd)

 

Wat betreft het rijden in een auto heb je gelijk met je quotes. Mijn verhaal zou met de var verklaring e.d. vallen onder besloten vervoer. Er zijn echter wel mogelijkheden; zo bestaat de mogelijkheid om een vereniging op te richten die haar leden vervoerd. Wel heb je dan een ontheffing voor een concessie nodig.

 

Maar dan het volgende:

 

Kijk een naar het volgende als je wilt (komt uit beluit personenvervoer 2000) Artikel 2 lid g

 

de wet is niet van toepassing op:

 

g. vervoer met vervoermiddelen die in gebruik zijn als onderdeel van een historische verzameling, voor zover het niet commercieel van aard is dan wel een geringe weerslag heeft op de vervoersmarkt.

 

Als ik van een verzamelaar van historische (lees oldtimers) vervoersmiddelen een oldtimer huur en deze wel inzet voor commercieel gebruik (attraxi zoals ik het noem) zou het geen probleem moeten zijn want één voertuig in Groningen die dit aanbied heeft een zeer geringe weerslag op de vervoersmarkt. (100 taxi's tegenover 1 oldtimer)

 

De oldtimer zal dan rijden onder de noemer toeristisch en recreatief vervoer en gebruik maken van vaste tarieven zoals ik ook nu doe met de trike. 7,50 binnen de ring en 12,50 naar een buitenwijk.

 

MOcht het je interesseren dan vind je hieronder een link:

 

http://www.kpvv.nl/files_content/kennisbank/Langs%20de%20rand%20van%20het%20OV%20tbv%20internet.pdf

 

ben benieuwd naar jullie mening!

 

Sander

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Sander,

 

Ik houd zelf heel erg van het vinden van creatieve oplossingen. Volgens mij ben jij er heel goed in ;)

 

Ik vraag mij één ding af: waarom zou je in jouw geval op zoek gaan naar een maas als je ook gewoon een taxivergunning kunt aanvragen? Ik kom dat eigenlijk in de hele draad niet tegen.

 

Groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

klopt, ik ben zeer creatief, scoorde een 10 op creativiteit tijdens test voor ondernemerschap, soms handig maar het werk vaak ook tegen mij. Mijn hersenen draaien onbedoeld overuren en willen er niet mee stoppen. Slaapt nogal lastig!

 

Natuurlijk kan ik ook gewoon een vergunning halen! Geen probleem, kost een beetje tijd en geld maar dan heb je ook wat.

 

Ik denk dat ik een beetje rebels ben geworden. Ik kom uit Groningen en het beleid in Groningen en dan met name bij de dienst ROEZ zou er op gericht zijn om innovatieve ondernemers te helpen, ondersteunen om te gaan ondernemen. Het is hier alles behalve dat! Dienst ROEZ heeft hier veel macht en ze willen over alles beslissen en een vinger in de pap hebben. Ze werken eigenlijk ondernemers tegen nieuwe ideeën te ontplooien. Dit is mij te vaak overkomen en ik wil dan ook zo min mogelijk met ze te maken hebben.

 

Ook is het natuurlijk zo dat als ik een maas in de wet vind en dit ten uitvoer breng, ik een hoop anderen aan een leuke job (al dan niet zelfstandig) kan helpen. Het concept van citytrike krijgt navolging in zwolle, leeuwarden en rijdt ondertussen al in Engeland. Dat vind ik mooi!

 

Hoe denk jij over de mogelijkheden betreffende de historische auto?

 

Sander

 

 

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, johane zei:

Sander,

vind jouw theorie zeer interessant, maar kun jij mij ook helpen?

als je nou zonder betaling personen vervoerd hoe werkt het dan?

Het is de laatste drie jaar wat stil rondom Sander, maar als je  - betaald of niet betaald - zonder vergunning personen wilt vervoeren, dan moet je tot de volgende uitzonderingen behoren ...

 

De wet en Verordening 1071/2009/EG zijn niet van toepassing op:

a. militair vervoer met vervoermiddelen voorzien van een militair kenteken, op vervoer met door een militaire autoriteit gevorderde vervoermiddelen en op door een militaire autoriteit gevorderd vervoer,

b. vervoer met daarvoor bestemde vervoermiddelen, van ambtenaren van politie die zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, in de uitoefening van hun functie en van personen onder strafrechtelijke geleide van politie of justitie,

c. vervoer met daarvoor bestemde vervoermiddelen ten behoeve van de brandweerzorg en ten behoeve van door Onze Minister aan te wijzen diensten voor de ongevallen- en rampenbestrijding,

d. overig vervoer voor de uitoefening van de openbare dienst in de zin van artikel 1 van de Ambtenarenwet met daarvoor bestemde vervoermiddelen,

e. vervoer van zieken of slachtoffers van een ongeval en hun begeleiders met motorvoertuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b, van de Tijdelijke wet ambulancezorg,

f. vervoer met auto's of bussen voor de uitvoering van trouwerijen of uitvaarten met inbegrip van het afhalen en terugbrengen van de deelnemers,

g. vervoer met vervoermiddelen die in gebruik zijn als onderdeel van een historische verzameling, voor zover het niet commercieel van aard is dan wel een geringe weerslag heeft op de vervoersmarkt,

h. vervoer met vervoermiddelen die deelnemen aan een optocht die in overeenstemming met een gemeentelijke verordening wordt gehouden,

i. vervoer met vervoermiddelen ten tijde dat zij worden gebruikt voor het geven van onderricht en het afnemen van proeven in praktische rijvaardigheid onder toezicht, mits zich niet meer dan vijf personen in het vervoermiddel bevinden,

j. vervoer binnen Nederland met takelwagens en getakelde vervoermiddelen,

k. vervoer met vervoermiddelen die worden verplaatst ten behoeve van stalling, onderhoud en reparatie dan wel bij wijze van een korte proefrit,

l. vervoer met auto's, voor eigen rekening en risico verricht door ondernemingen ten behoeve van hun werknemers, onderwijsinstellingen ten behoeve van hun leerlingen, kindercentra ten behoeve van kinderopvang als bedoeld in artikel 1.1. van de Wet kinderopvang, tehuizen ten behoeve van hun vaste bewoners, alsmede verpleeginrichtingen, psychiatrische instellingen, medische verzorgingstehuizen, medische dagverblijven of soortgelijke instellingen ten behoeve van hun patiënten,

m. vervoer met een combinatie van een bedrijfsauto, landbouw- of bosbouwtrekker of motorrijtuig met beperkte snelheid als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, met een aanhangwagen als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen,

n. vervoer met auto’s, voor eigen rekening en risico verricht door buitensportondernemingen die uitsluitend omzet genereren uit het organiseren van buitensportactiviteiten, mits het vervoer onlosmakelijk is verbonden aan de buitensportactiviteiten en daarvoor geen aparte betaling plaatsvindt,

o. vervoer, verricht door bestuurders die chauffeursdiensten in een auto leveren aan consumenten die zelf in het bezit zijn van die auto,

p. vervoer van personen met een handicap in auto’s, ten behoeve van een meerdaagse vakantiereis die aan de specifieke behoeften van deze personen is aangepast.

 

zie:
Besluit personenvervoer 2000 | Geldend van 16-06-2019 t/m heden.Hoofdstuk1, Paragraaf 2 Werkingssfeer, Artikel 2

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.