• 0

man/vrouw BV kan dubbel salaris niet betalen. Wat zijn de mogelijkheden?

Goedendag,

 

Mijn vrouw en ik zijn beide directeur van een Holding /Werk BV constructie en hebben allebei 50% van de aandelen. We betalen ons ook beide het minimale DGA salaris uit (ong. 40.000 euro). En dat is een flinke aanslag op de rekening van de BV.

 

Door die 2 salarissen draaien we verlies en zouden we eigen naar een contructie willen gaan waarbij ik de enige DGA ben en we dus maar 1 salaris hoeven uit te keren.

 

Mijn vrouw moet dus ontslagen worden en wellicht kan de BV haar inhuren als freelancer of ze gaat vrijwillig voor de BV werken zodat de BV haar geen salaris hoeft te betalen (en dus ook geen loonbelasting) en we dus prive van 1 salaris moeten gaan leven.

 

Moeten we hiervoor langs bij de notaris en wat zijn de kosten daarvan ongeveer?

 

En zijn er misschien nog andere constructies te bedenken misschien? De hoge salarissen zijn in ieder geval hetgeen wat mij zorgen baart. Ik neem aan dat ik ook niet kan zeggen dat mijn vrouw maar 10% werkt in de BV want ik heb haar wel 100% nodig ;-)

 

Tnx!

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

over het dga salaris heeft Joost een duidelijke column geschreven: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/261 hierin kan je onder andere het volgende lezen:

 

En vanaf 2010?

Twee nieuwe regels:

•    1. fictieve lonen onder de € 5.000 doen er niet meer toe. Werk je dus weinig en verdien je weinig zodat een fictief loon onder de € 5.000 van toepassing zou zijn, dan kun je dat achterwege laten

•    2. als de bedrijfsresultaten tegenvallen, dan kan een verzoek gedaan worden aan de fiscus om het fictief loon dienovereenkomstig te verlagen.

 

Ad 2: de rekensom is als volgt:

Gebruikelijk loon 2009 = Gebruikelijk loon 2008 x Omzet eerste halfjaar 2009 / Omzet eerste halfjaar 2008.

Gebruikelijk loon 2010 = Gebruikelijk loon 2008 x Omzet eerste halfjaar 2010 / Omzet eerste halfjaar 2008

 

Speel het spel.

De fiscus is er echt niet op uit om het vel over je oren te trekken en zo jouw BV in zwaar weer te brengen wegens te hoge loonkosten. Ook zal de afroommethode niet snel toegepast worden, mits je het zelf niet te bont maakt.

 

Verwacht je zwaar weer voor jouw BV(’s) neem contact op met de fiscus en doe een gemotiveerd verzoek tot verlaging van het fictief loon.

 

Gaat het goed? Blijf dan niet hangen aan een gebruikelijk loon van € 41.000. Er zijn niet veel signalen dat de fiscus blijft hameren op de 70% van een marktconform salaris of de afroommethode, maar als je bewust salarisverhoging uitstelt ten gunste van een hoger dividend (winst na 20% VPB en (van het restant winst) 25% IB box 2 geeft een gecombineerde heffing van 40%) of een oplopende rekening courantschuld, dan kun je vragen verwachten.

 

Dus als het alleen gaat om het salaris dan hoeft dat geen reden te zijn om de aandelen over te dragen.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.