• 0

Autokosten met en zonder BTW

Beste Forum lezers,

 

Heeft het zin om bij een eenmanszaak alle gemaakte kosten in de boekhouding te verwerken, zodat deze later in de IB aangifte weer naar voren komen als bijtelling (in dit geval zijn de autokosten lager dan 25% cat.waarde)?

Met name die kosten waar geen BTW op zit.

 

In de IB aangifte bij het onderdeel 'bijtelling' staat dat je gemaakte kosten voor de zakelijke auto, maar betaald vanuit prive, moet aftrekken van de bijtelling (in dit voorbeeld de totale hoogte van de autokosten).

 

2 reken voorbeelden:

 

Optie 1 (waarbij resultaat op 0 uitkomt):

Omzet bedrijf: 50000

Bedrijfskosten: 12500

Afschrijving auto: 2500

Autokosten: 5000 (onderhoud + benzine + wegenbelasting + verzekering)

Prive opname: 30000

Totale bijtelling (= gelijk aan autokosten) : 7500

Autokosten betaald van prive: 0 (geen)

IB betalen over: 37500 (Prive opnames en bijtelling)

 

Optie 2 (waarbij resultaat op 0 uitkomt):

Omzet bedrijf: 50000

Bedrijfskosten: 12500

Afschrijving auto: 2500

Autokosten: 2500 (onderhoud + benzine)

Prive opname: 32500

Totale bijtelling (=gelijk aan autokosten): 5000

Autokosten betaald van prive: 2500 (wegenbelasting + verzekering)

IB betalen over: 35000 (Prive opnames en bijtelling min. kosten betaald van prive)

 

Kloppen bovenstaande 2 opties?

Als ik van de wegenbelasting en verzekering toch geen BTW voordeel hebt, dan kan ik die beter niet vanuit de zaak betalen maar vanuit prive. De IB aangifte suggereerd immers de prive gemaakt kosten in mindering te brengen.

 

Daarnaast is er nog de 12% BTW correctie over 25% cat. waarde, mits de werkelijke autokosten lager zijn, dan 12% over werkelijke autokosten.

 

In optie 1 is dan de 12% BTW correctie: 12% x 7500 = 900 euro

In optie 2 is dan de 12% BTW correctie: 12% x 5000 = 600 euro

 

Mischien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik dat graag.

 

Nog een vraag over de 12% BTW correctie:

Moet je deze optellen bij het totaal bedrag aan autokosten waarover je dan later ook nog een IB moet betalen?

 

Het klopt toch dat geen van de gemaakte autokosten bij een eenmanszaak de winst drukken?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zal een poging doen:

Beide opties zitten boven de zvw grens:

Alleen gerekend naar IB dan volgens de schijven:

Vlot uitgerekend:

1)    IB over 37500 = 14185

2)    IB over 35000 = 13135

Optie 2) plus 2500 direct uit eigen geld geeft totaal 15635

Voordeel 12% regeling 300 dus optie 2) 15335 -14185 = 1150 duurder

 

Je kunt beide opties natuurlijk ook door je aangifte 2010 draaien.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In optie 1 is dan de 12% BTW correctie: 12% x 7500 = 900 euro

In optie 2 is dan de 12% BTW correctie: 12% x 5000 = 600 euro

Ik ben niet zeker of dit toch niet over 25% (normaal tarief) v.d. cataloguswaarde moet. volgens btw op bijtelling

 

Nog een vraag over de 12% BTW correctie:

Moet je deze optellen bij het totaal bedrag aan autokosten waarover je dan later ook nog een IB moet betalen?

Nee. Ik zie geen reden.

 

Het klopt toch dat geen van de gemaakte autokosten bij een eenmanszaak de winst drukken?

Ja, klopt, de bijtelling heeft dit gecompenseerd. Voor fiscale winst wordt dit wel weer geteld. Heet ook bijtelling.

 

Ik ben geen expert. Dus ik laat me bij alles nog graag controleren door een fiscalist of expert.

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag over de 12% BTW correctie:

Moet je deze optellen bij het totaal bedrag aan autokosten waarover je dan later ook nog een IB moet betalen?

 

Het klopt toch dat geen van de gemaakte autokosten bij een eenmanszaak de winst drukken?

 

Als de autokosten gelijk zijn aan de bijtelling drukt het inderdaad de winst niet, Je voorbeelden kloppen op 1 ding na:

De 12% BTW correctie privé gebruik maakt wel onderdeel uit van de autokosten in het kader van bijtelling is max. gelijk aan de werkelijke autokosten. Niemand doet dat, fiscus corrigeert niet, maar formeel hoort het wel.

 

Wegenbelasting en verzekeringen kun je om die reden dan inderdaad ook beter privé betalen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Beide opties zitten boven de zvw grens:

Alleen gerekend naar IB dan volgens de schijven:

Vlot uitgerekend:

1)    IB over 37500 = 14185

2)    IB over 35000 = 13135

Optie 2) plus 2500 direct uit eigen geld geeft totaal 15635

Correctie: 2500 stond al genoteerd als extra privé opname 30000-->32500

Sorry.

Optie 2 dus inderdaad nog extra voordelig. Bedankt Joost.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Brood en Joost,

 

Dus als ik het goed begrijp is het voordeliger om de kosten (zonder BTW) vanuit Prive te betalen, gezien deze later in mindering gebracht moeten worden op het totaal van Prive Opnames + Bijtelling.

 

Daarnaast moet je formeel de 12% BTW correctie nog optellen bij de autokosten (waardoor de bijtelling hoger uit zal vallen en er meer IB betaald moet worden), maar zo gezegd telt niemand die 12% op bij de totale autokosten (is die 12% btw correctie over het totaal van de autokosten minus autokosten betaald vanuit prive?).

 

Waar/hoe moet je die 12% dan verwerken in de IB aangifte: aan de ene kant als nog te betalen BTW over 2010, maar aan de andere kant moet dat bedrag toch ook ergens in de W&V rek. voorkomen; dan als overige bedrijfskosten (en dan onder het kopje 'andere', waardoor dit wel op de winst drukt?). In het W&V deel heb ik de autokosten heb ik op 0 gezet (gezien alle autokosten min bijtelling op 0 uit komt.

 

Ergens op het forum lees ik over die 'autokosten' in de W&V rek. dat het bedrag daar zonder de afschrijving is en wanneer je dan de bijtelling er af trekt, zou daar een negatief bedrag komen te staan. De afschrijving van de auto staat in die W&V rek. onder afschrijvingen. Gaat dan wel goed dan?

 

Om nog even terug te komen op de reactie van Joost 'Wegenbelasting en verzekeringen kun je om die reden dan inderdaad beter privé betalen':

Kan ik dan in de boekhouding die gemaakte kosten (wegenbelasting en verzekering) nog aanpassen en aanmerken als prive opnames en daarnaast diezelfde bedragen als 'betaald van prive' aftrekken van de bijtelling in de IB aangifte? (of ik nu 100 euro wegenbelasting overgemaakt heb van mijn zakelijke rekening en daarnaast 100 euro van mijn prive rekening opneem voor eigen gebruik, of andersom dat komt dan toch op hetzelfde neer)? Je maakt alleen maar extra kosten (extra te betalen IB, immers voer ik het bedrag aan autokosten onnodig op) als je die bedragen (zonder btw) zakelijk boekt terwijl je er geen enkel voordeel uit haalt qua drukken van de winst. Daarnaast verhoog je voor jezelf daarmee de 12% btw correctie ook nog eens.

 

Een hoop vragen, maar jullie hulp kan ik echt goed gebruiken voor mijn eenmanszaak waarin ik vermoed een onnodig hoge IB bedrag voor mijn kiezen krijg: mijn boekhouder (waar ik bij weg ga, deze bleek geen kennis te hebben van fiscale zaken omtrent de auto) heeft simpelweg al deze bedragen geboekt op autokosten (ook als er geen btw op zat), waardoor het bedrag aan bijtelling nu uitkomt op ruim 14500 Euro (is lager dan de 25% cat. waarde van auto). Als die belasting, verzekering & garantieverlenging daar niet in zitten, dan zou het bedrag zo'n 4000 euro lager zijn (totaal 10500), en gezien ik die 4000 dan van prive had betaald, mag ik die ook nog eens van die 10500 af trekken (prive opnames zal dan wel weer met die 4000 euro omhoog gegaan zijn, dus totale voordeel voor IB is die 4000 euro en daarnaast een 12% btw correctie van 1740 euro t.o.v. 1260 ).

 

Bedankt voor de hulp en antwoorden op al mijn vele vragen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Brood en Joost,

 

Dus als ik het goed begrijp is het voordeliger om de kosten (zonder BTW) vanuit Prive te betalen, gezien deze later in mindering gebracht moeten worden op het totaal van Prive Opnames + Bijtelling.

 

klopt

 

Waar/hoe moet je die 12% dan verwerken in de IB aangifte: aan de ene kant als nog te betalen BTW over 2010, maar aan de andere kant moet dat bedrag toch ook ergens in de W&V rek. voorkomen; dan als overige bedrijfskosten (en dan onder het kopje 'andere', waardoor dit wel op de winst drukt?). In het W&V deel heb ik de autokosten heb ik op 0 gezet (gezien alle autokosten min bijtelling op 0 uit komt.

 

Ergens op het forum lees ik over die 'autokosten' in de W&V rek. dat het bedrag daar zonder de afschrijving is en wanneer je dan de bijtelling er af trekt, zou daar een negatief bedrag komen te staan. De afschrijving van de auto staat in die W&V rek. onder afschrijvingen. Gaat dan wel goed dan?

 

Als je het zuiver doet, dan noteer je wel alle autokosten en dus ook de BTW correctie en neem je in een aparte regel de bijtelling op als negatieve autokosten. Omdat de afschrijving elders staat, worden de autokosten dus negatief.

 

 

Kan ik dan in de boekhouding die gemaakte kosten (wegenbelasting en verzekering) nog aanpassen en aanmerken als prive opnames en daarnaast diezelfde bedragen als 'betaald van prive' aftrekken van de bijtelling in de IB aangifte?.

 

ja

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Ik heb wat berekeningen gemaakt en kom er achter dat de te betalen IB wel erg verschilt, afhankelijk van hoe je de autokosten hebt betaald(geboekt):

 

Afschrijving: 7530 (constante factor)

 

Situatie 1 (alle kosten op de zaak ook die zonder btw):

Totale kosten: 7332 (deels met en zonder btw voordeel)

BTW voordeel dat jaar: 879

12% btw correctie: 12% * (7332+7530) = 1783

Met deze bedragen kom ik uit op een IB betaling van 10632

 

Situatie 2 (alle kosten zonder btw via prive)

Totale kosten via zaak: 4627

BTW voordeel dat jaar: 879

Via Prive betaald: 2705

12% btw correctie: 12% * (4627+7530) = 1458

Met deze bedragen kom ik uit op een IB betaling van 9445

 

Situatie 3 (alle kosten van prive)

Totale kosten: 0 (behalve afschrijving)

BTW voordeel: 0

Via prive betaald: 7332

12% btw correctie: 12% * 7530 = 904

Met deze bedragen kom ik uit op een IB betaling van 7778

 

Dit even om aan te tonen of het ook geen zin heeft om alle kosten van prive te betalen, want de laatste situatie is wel een heel stuk voordeliger. Auto staat op de zaak vanwege het btw voordeel (ong 4000 euro) bij aanschaf. Ik vraag me nu af in hoeverre dit zin heeft gehad.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast moet je formeel de 12% BTW correctie nog optellen bij de autokosten (waardoor de bijtelling hoger uit zal vallen en er meer IB betaald moet worden), maar zo gezegd telt niemand die 12% op bij de totale autokosten (is die 12% btw correctie over het totaal van de autokosten minus autokosten betaald vanuit prive?).

Ik zelf zie de formaliteit niet van deze regel. Het is alsof een hond in zijn eigen staart moet gaan bijten. Bij aankoop van een auto voor de zaak kun je de BTW als voorbelasting claimen. Doe je dat dan kan ik me voorstellen dat de fiscus een forfaitair deel als privé gebruik van die BTW wil terug corrigeren dus terug gaan betalen in de tijd. Betaal je elk jaar die 12% volledig dan heb je na 6,3 jaar de oorspronkelijke BTW (aankoop volgend cataloguswaarde) zelf betaald. Heeft dat enkele relatie met toekomstige autokosten? Gaat het niet altijd om twee onafhankelijke belastingstelsels? Dikwijls een stelling van Joost. Of dit is een uitzondering. Volgens mij kan het niet de bedoeling zijn door de wetmakers zo’n hond-bijt-in-staart constructie erbij hadden voorzien. Is het wel zo dan maar neerleggen bij deze onzin. Ikzelf wilde de BTW niet moeilijk terug gaan betalen dus bij aankoop geen BTW als voorbelasting ge-claimed. Dus voor mij ook geen h-b-i-s constructie.

Ergens op het forum lees ik over die 'autokosten' in de W&V rek. dat het bedrag daar zonder de afschrijving is en wanneer je dan de bijtelling er af trekt, zou daar een negatief bedrag komen te staan. De afschrijving van de auto staat in die W&V rek. onder afschrijvingen. Gaat dan wel goed dan?

 

Formeel moet bij autokosten de afschrijving gezet worden. Zie autokosten

De (volle) autokosten moeten daar verminderd zijn met de bijtelling. Kan dus negatief worden.

Ikzelf heb hierover in 2010 gebeld met de belastingdienst en de melding was dat het bij bijzondere baten kan. Bij HL kwam ik dat niet tegen dus vertrouwde ik dat antwoord niet. Toch hou ik wel van experimenteren en heb het dus voor 2009 de bijtelling wel op "overige buitengewone baten" gezet. Ik heb nog geen definitieve aanslag. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

even kijken of je het echt goed gezien hebt.

 

Wat is de oorspronkelijke cat. waarde van de auto? En heb je bij aanschaf van de auto de BTW teruggevraagd?

 

Daarnaast mis je het verschil tussen de auto op de zaak voor de BTW en de IB. Dat kan gesplitst worden, bijv. IB privé en BTW zakelijk.

 

Veelal is het bij auto's waarvan de werkelijke kosten lager zijn dan de 25% bijtelling beter om die IB privé en BTW zakelijk te houden. Met name voor de IB belangrijk omdat dan nog steeds 19 cent per zakelijke KM van de winst aftrekbaar is.

 

Als je in die situatie dan ook de BTW-vrije kosten privé betaalt, dan drukt dat de totale autokosten en dus de bijtelling en dus de 12% BTW correctie.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bij deze de gegevens:

Cat. Waarde auto: 86460

2e hands gekocht voor: 41135 (waarvan 5290 btw, auto in duitsland gekocht dus ik heb uiteindelijk geen btw betaald en dus in NL geen btw teruggevraagd).

Ik schrijf 20% van 'aankoop prijs - 10%' af per jaar (dus tot 10% van Cat. waarde).

Auto afgeschreven in 4.16 jaar.

 

In de IB aangifte bij deel 'ontrekking prive gebruik auto' lees ik nog een interessant stukje tekst over de op te geven autokosten als bijtelling (indien autokosten laer zijn dan 25% cat. waarde): "Totale autokosten in opgegeven periode

(vóór correctie met omzetbelasting over privégebruik auto)" ofwel de 12% btw correctie moet niet worden opgeteld bij de autokosten om te zien of deze hoger of lager uitvallen dan de 25% cat.waarde.

 

Als je die 12% btw corerectie (ergens) opgeeft in de W&V rekening van de IB aangifte, dan gaat daarmee het bedrag van de prive ontrekkingen (waar uiteindelijk de belasting over wordt berekend) toch niet omhoog.

 

Zoals je al eerder angaf kan ik in de boekhouding nog de autokosten (zonder btw) aanpassen naar prive ontrekking, waardoor ik uiteindelijk minder IB hoef te betalen.

 

Kan ik dit dan ook nog doen voor de autokosten waarop wel btw zit (en die reeds is teruggevraagd/verrekend in de kwartaal aangiften), deze aanpassen naar prive en de (teveel) teruggevraagde/verrekende btw via een suppletie aangifte weer terug betalen aan de belastingdienst? Ik moet nl. ook nog een suppletie aanvraag indienen voor de 12% btw correctie prive gebruik auto, misschien kan ik dan daar de teveel terugevraagde btw in meenemen.

 

Ik zou dan die 879 aan btw moeten terugbetalen aan de BD en daarnaast nog de btw correctie over alleen de afschrijving.

Dit is dan mijn hieronder aangegeven situatie 3 (879+904+7778=9561), wat 463 euro voordeel heeft t.o.v. situatie 2 (1458+9445-879=10024).

 

Alvast bedankt voor de reactie

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Kan ik dan de correcties in de boekhouding maken zoals ik aangaf?

 

Wel staat de auto op de balans en schrijf ik die af, dus voor de bijtelling heb ik alleen te maken met de afschrijving (autokosten lager dan de 25% cat. waarde) waar ik IB over betaal. Maar gezien ik dan alle overige kosten (met en zonder btw) nu op prive zet, worden die weer verrekend met de die afschrijving, waardoor er een heel laag bedrag uitkomt waarover IB betaald moet worden. Die 12% hoef ik dus niet op te geven.

 

Ik houd geen admin bij voor de kilometers. Maar als ik dan die 75% regel ga gebruiken, dan komen die autokosten toch extra voor de uiteindelijke bijtelling? Dat wil ik juist voorkomen door alles prive te boeken en geen enkele btw terug te vragen want dat lijkt voordeliger voor mij.

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Ik begrijp je denk ik niet.

 

1. Dus de kosten zonder btw die ik heb gemaakt nu wel of niet naar prive aanpassen: dit scheelt nl. veel IB

2. Van de gemaakt kosten met btw (deze wel of niet omzetten naar een betaling vanuit prive?) 75% opgeven, waardoor ik btw kan verrekenen: gaan dan de autokosten voor de IB aangifte wel of niet omhoog?

 

Wat bedoel je met 25% niet aftrekbare btw opgeven als autokosten?

 

Of bedoel je:

Auto staat op de zaak, dus schrijf deze ook af.

Alle kosten te betalen vanuit prive.

Van de gemaakte kosten met btw, 75% opgeven: komt dan ook 3/4 van het factuurbedrag in de boeken als autokosten? (waarover later weer IB betaald moet worden?).

In de IB aangifte de prive betaalde kosten aftrekken van de totale autokosten (dat is dan de afschrijving met ...)

 

In 2009 heeft mijn boekhouder ook 12% btw corectie opgegeven en deze is voor mijn gevoel nu onterecht (teveel) betaald, is het te laat voor een suppletie over 2009?

 

bedankt.

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet of we dit allemaal via het forum rechtgezet krijgen. 2009 suppletie kun je nog indienen, mits je zeker weet dat de 75% regeling gunstiger uitvalt dan de 12% correctie.

 

Je boekt alle autokosten in de administratie in. Je vraagt 75% van die BTW terug als voorbelasting. De resterende 25% niet aftrekbare BTW neem je in de W&V over als autokosten.

 

Dat verhoogt weliswaar je bijtelling, maar 75% van alle BTW helemaal niet terugvragen, kost je meer. Dat is immers netto geld en de IB bijtelling is bruto.

 

Doordat de privé correctie in de BTW (de 12%) nu niet meer van toepassing is, maakt het ook niet meer uit of je bepaalde kosten wel of niet privé betaalt. Immers, de privé correctie wordt nu gemaakt door 25% van alle BTW op de autokosten als niet aftrekbaar te hanteren.

 

Bij de 12% correctie was dat wel het geval omdat die berekend wordt als 12% van de IB bijtelling.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Ik denk dat ik het door heb, klopt het volgende dan:

 

Huidige situatie (12% btw correctie dus nvt):   

Prive ontrekkingen uit zaak (indicatief)   40000

Kosten met btw (benzine & onderhoud):   4627(ex.btw)

BTW teruggevraagd als voorbelasting:   879

Kosten zonder btw (wegenbel.&verz):   2705

Afschrijving:    7530

Minus autokosten betaald van prive:   0

Op te geven bijtelling:    14862

IB betalen over:    40000+14862

 

Nieuwe Situatie (12% btw correctie nvt):   

Afschrijving:    7530

Kosten met btw (benzine & onderhoud):   4627 (ex.btw)

BTW teruggevraagd als voorbelasting (75%):   659

restant 25% als autokosten te boeken in W&V:   220

Kosten zonder btw (wegenbel.&verz):   2705

 

Totale Autokosten vanuit zaak:    7530+220

Minus autokosten betaald van prive:   4627+2705

Totale ontrekking privegebruik:    418

 

Maak het dan nog uit van welke rekening een factuur is betaald?   

Welke bedragen worden dan opgeteld bij de prive ontrekkingen uit de zaak?   

Is dat dan:    40000+4627+2705 = 47332

Dan betaal ik uiteindelijk IB over:     47332+418

 

Thanks

 

Link naar reactie
  • 0

nee, het klopt nog steeds niet. Wat doet die 40.000 er ineens tussen ???

Je betaalt geen IB over privé opnames!

 

Ook in voorbeeld 2 klopt het niet. Zoals ik al schreef, maakt het in jouw geval niet uit of je kosten met of zonder BTW privé dan wel zakelijk betaalt. Dat heeft alleen gevolgen bij de 12% correctie. Dat is namelijk 12% van de IB bijtelling. De IB bijtelling wordt nu niet meer beïnvloed door de BTW privé correctie, omdat die regeling niet van toepassing is.

 

Oftewel: alle autokosten gewoon via de zaak (ook die zonder BTW). De IB bijtelling wordt daarop gemaximeerd. De BTW correctie bedraagt 25% van de BTW en pas je toe door 75% van de BTW op de autokosten in aftrek te nemen in de BTW aangifte en die 25% restant als autokosten te boeken in de W&V.

 

Ik denk dat het wel tijd wordt om toch even wat uurtjes advies in te kopen. Twee dingen aan de orde:

1. hoe verwerk je de BTW nu correct in de aangifte en uitleg over de invloed op de IB bijtelling

2. correctie maken op de voorgaande jaren. De auto is voor de BTW onjuist als BTW auto geëtiketteerd, dat kan hersteld worden.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Ik ben ondertussen op zoek naar een boekhouder (met hopelijk dezelfde kennis als jij hebt) voor advies.

 

Die 40000 heb ik er bij gezet omdat dit de prive ontrekkingen in contanten zijn (en geen zakelijke uitgaven).

Dit bedrag geef ik aan in de IB aangifte, welke momenteel wordt verhoogd met de 'ontrekking privegebruik auto'.

Aangezien de boekhouder ALLE gemaakte kosten (met en zonder btw) als autokosten heeft aangemerkt, wordt er een bedrag van 14862 in de IB aangifte opgeteld bij die 40000. Dit totaal bedrag opgeteld bij 'ondernemingsvermogen einde jaar' min "ondern.vermogen begin jaar' = fiscale winst (in mijn geval bijna gelijk die 54862 omdat beginsaldo bijna gelijk is aan eindsaldo ondernermingsvermogen). Ofwel ik betaal (zonder de aftrekposten) IB over dat bedrag.

 

Uit jou verhaal begrijp ik dat e.e.a. niet op de juiste manier geboekt is en dat dat o.a. komt door het verkeerde btw etiket op de auto. Er van uit gaande dat dat aangepast wordt in de boekhouding: kun je me dan een indicatie geven, adhv de door jou manier van de diversen boekingen, of ik dan IB moet betalen over een lager bedrag. Van de nu 14862 aan bijtelling is 4627 (ex.) aan kosten met btw, afschrijving 7530 en 2705 aan kosten zonder btw.

 

Over die correctie van de voorgaande jaren: wordt dat dan in 2010 gecorrigeerd? Ik heb al een definiteve aanslag IB gehad voor 2009 (ook in 2009 heb ik waarschijnlijk een te hoog bedrag opgegeven aan autokosten, waardoor ik waarschijnlijk te veel IB heb betaald) en over 2009 heb ik ook die 12% btw correctie betaald in het laatste kwartaal.

 

Mijn huidige boekhouder heb ik uitgelegd dat e.e.a. niet goed zit, maar die leek er niets van te begrijpen.

Ik begon hem al een beetje te knijpen toen tijdens de IB aangifte dat enorme bedrag aan te betalen IB er uit rolde.

Maar ik ben meer gerust gesteld door je reacties op mijn vragen, dat waardeer ik enorm - bedankt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een aanvullend vraagje over autokosten en btw.

 

Het betreft een zakelijke auto, waarvan alle kosten in de zakelijke boekhouding worden geboekt.

De betaalde btw is dus betaalde voorbelasting.

 

Hoe om te gaan met benzinebonnen die betrekking hebben op tanken in het buitenland?

 

Volgens mij moet het totaalbedrag (dus incl. betaalde btw) geboekt worden als autokosten en kan

de btw dus niet verrekend worden.

Is deze opvatting juist?

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een aanvullend vraagje over autokosten en btw.

 

Het betreft een zakelijke auto, waarvan alle kosten in de zakelijke boekhouding worden geboekt.

De betaalde btw is dus betaalde voorbelasting.

 

Hoe om te gaan met benzinebonnen die betrekking hebben op tanken in het buitenland?

 

Volgens mij moet het totaalbedrag (dus incl. betaalde btw) geboekt worden als autokosten en kan

de btw dus niet verrekend worden.

Is deze opvatting juist?

 

 

Dag Albertus

 

Je opvatting is onjuist. BTW op tanken in het buitenland kun je weldegelijk terugvragen via deze site van de fiscus.

 

Hopelijk heb je de bonnetjes nog. Anders moet je wel boeken zoals je aangegeven hebt.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.