Vorig jaar ben ik gestart als zelfstandige (ZZP) en heb een eigen schildersbedrijf. Omdat ik het enorme werkaanbod niet meer alleen aan kon ben ik sinds vorige maand samen gaan werken met een oud collega. Deze oud collega is vorige maand dus zelfstandig geworden.
Nu is het zo dat we dus allebei apart een schildersbedrijfje hebben en we hebben goede afspraken gemaakt dat we van elke klus de winst delen. Als schilder mag je op zowel arbeid als de gebruikte materialen 6% BTW factureren naar de klant wanneer de woning particulier bewoond word en de woning 2 jaar of ouder is.
Nu zijn we op het punt dat we onze eerste 6% klus samen klaar hebben en dat we dus de winst zullen gaan verdelen en dus elkaar een factuur moeten gaan sturen. Alleen we komen er helemaal niet aan uit hoe we dit nu moeten gaan berekenen.
We moeten namelijk eerst 19% BTW afrekenen bij de groothandel op onze ingekochte materialen.
Kan iemand ons uitleggen hoe we dit nu moeten gaan berekenen? Graag aan de hand van een voorbeeld:
Totaalfactuur naar de klant € 5.000 incl. 6% BTW. Van dit totaalbedrag gaat er € 588,- ex. BTW af voor de gebruikte materialen.
Is het verstandig om elkaar BTW verlegd te gaan factureren? Of mag dit alleen bij zakelijke opdrachtgevers?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
sopper
sopper
Hallo allemaal
Vorig jaar ben ik gestart als zelfstandige (ZZP) en heb een eigen schildersbedrijf. Omdat ik het enorme werkaanbod niet meer alleen aan kon ben ik sinds vorige maand samen gaan werken met een oud collega. Deze oud collega is vorige maand dus zelfstandig geworden.
Nu is het zo dat we dus allebei apart een schildersbedrijfje hebben en we hebben goede afspraken gemaakt dat we van elke klus de winst delen. Als schilder mag je op zowel arbeid als de gebruikte materialen 6% BTW factureren naar de klant wanneer de woning particulier bewoond word en de woning 2 jaar of ouder is.
Nu zijn we op het punt dat we onze eerste 6% klus samen klaar hebben en dat we dus de winst zullen gaan verdelen en dus elkaar een factuur moeten gaan sturen. Alleen we komen er helemaal niet aan uit hoe we dit nu moeten gaan berekenen.
We moeten namelijk eerst 19% BTW afrekenen bij de groothandel op onze ingekochte materialen.
Kan iemand ons uitleggen hoe we dit nu moeten gaan berekenen? Graag aan de hand van een voorbeeld:
Totaalfactuur naar de klant € 5.000 incl. 6% BTW. Van dit totaalbedrag gaat er € 588,- ex. BTW af voor de gebruikte materialen.
Is het verstandig om elkaar BTW verlegd te gaan factureren? Of mag dit alleen bij zakelijke opdrachtgevers?
Ik zou jullie erg dankbaar zijn.
Groetjes,
Ron
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31086-verdeling-winst-met-collega/Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag