• 0

Kapitaalrekeningen op balans bij VOF?

Blijven bij het opmaken van de jaarafsluiting op de balans de kapitaalrekeningen van de vennoten zichtbaar? Of boek je deze net als bij een eenmanszaak weg tegen de winstreserves? Het lijkt mij dat je deze niet tegen de winstreserves wegboekt omdat je anders niet weet welke vennoot hoeveel van de VOF tegoed heeft? Bij het invoeren van de balans bij mijn IB aagifte heb ik alleen geen mogelijkheid om deze in te voeren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

In een VOF heeft elke vennoot een eigen kapitaalrekening. Daarop wordt bijgeboekt: aandeel in de winst en privé-stortingen en afgeboekt aandeel in het verlies en privé-opnames.

 

In de winstbijlage van je aangifte neem je dus de volledige balans en W&V van de VOF over. Daar moeten ook vragen bij staan over 1) de verdeling van het eigen vermogen tussen de vennoten en 2) de verdeling van de winst.

 

Heb je wel de juiste ondernemingsvorm aangegeven in het aangifteprogramma?

 

Pas bij jouw persoonlijke deel geef je aan:

Stand eigen vermogen van jou op 31-12

plus jouw privé-opnames

min jouw privé-stortingen

min stand EV van jou op 1-1

=

Jouw winstdeel.

 

In het aangifteprogramma kies je in geval van een VOF voor "Samenwerkingsverband". Als je dan vervolgens de wijze van balans en resultaat ook op "Samenwerkingsverband" zet dan vul je het totale EV in op de passiva zijde. In de specificatie samenwerkingsverband geef je aan wat je persoonlijke kapitaalaandeel was in de VOF (begin en eind boekjaar). Tevens specificeer je daar je vergoeding voor arbeid (aandeel winst dus feitelijk) en samen met je privé opnames en stortingen moet dat in balans zijn zoals bovenstaand rekensommetje van Joost laat zien.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Beste pieterjos!

 

Allereerst welkom op HL.

 

En het antwoord op je vraag: de kapitaalrekeningen blijven wel degelijk op de balans inderdaad. Bij het invullen van je IB tel je de kapitaalrekeningen van alle vennoten op en voer je dat op als eigen vermogen van de VOF.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Beste pieterjos!

 

Allereerst welkom op HL.

 

En het antwoord op je vraag: de kapitaalrekeningen blijven wel degelijk op de balans inderdaad. Bij het invullen van je IB tel je de kapitaalrekeningen van alle vennoten op en voer je dat op als eigen vermogen van de VOF.

 

Bedankt voor je snelle reactie!

 

Dus het eigen vermogen wordt dan: winstreserves + kapitaal vennoot A + kapitaal vennoot B?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pieterjos

 

Nee, dat gaat niet helemaal goed.

 

In een VOF heeft elke vennoot een eigen kapitaalrekening. Daarop wordt bijgeboekt: aandeel in de winst en privé-stortingen en afgeboekt aandeel in het verlies en privé-opnames.

 

In de winstbijlage van je aangifte neem je dus de volledige balans en W&V van de VOF over. Daar moeten ook vragen bij staan over 1) de verdeling van het eigen vermogen tussen de vennoten en 2) de verdeling van de winst.

 

Heb je wel de juiste ondernemingsvorm aangegeven in het aangifteprogramma?

 

Pas bij jouw persoonlijke deel geef je aan:

Stand eigen vermogen van jou op 31-12

plus jouw privé-opnames

min jouw privé-stortingen

min stand EV van jou op 1-1

=

Jouw winstdeel.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De VOF heeft tot nu toe alleen nog verlies gemaakt waardoor er geen winst te verdelen valt. Mijn balans ziet er als volgt uit:

 

Grootboek Debet Credit
Kapitaal vennoot A 1000
Kapitaal vennoot B 1500
Winstreserves 2000
Bankrekening 1 500

 

Moet ik de winstreserves (in dit geval verlies) nu naar de kapitaalrekeningen van de vennoten boeken? Of laat ik deze gewoon zo staan?

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is kom ik dan op de volgende eindbalans uit als de verdeling volgens het vennootschapscontract 50/50 is?

 

Grootboek Debet Credit
Kapitaal vennoot A 0
Kapitaal vennoot B 500
Bankrekening 1 500

 

Hoe zit het met de winstreserves als er afspraken zijn gemaakt om kapitaal in de VOF te laten? Laat ik dan wel de winstreserves op de balans staan en tel ik gewoon de kapitaalrekeningen + winstreserves op voor de IB aangifte?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.