• 0

Geen facturen naar klant, hoe administratie/belasting te regelen?

Ik weet niet of ik hier in de juiste sectie zit met deze vraag, maar dacht dat deze aardig in de buurt kwam.

Excuses voor de vage topic titel, ik wist het niet zo goed te duiden.

 

De situatie is alsvolgt:

Ik verkoop templates (= kant en klare website die een klant kan kopen).

Dit doe ik via een website - een soort Marktplaats voor websites - die als het ware de template voor mij verkoopt.

Ik upload mijn bestanden naar hun, zij regelen de afhandeling van betaling etc. met de klanten en ik krijg netjes een percentage van dit bedrag naar mijn PayPal account gestort.

 

Ik schrijf dus geen facturen uit of iets dergelijks, dit wordt allemaal afgehandeld door deze website.

Ik zie alleen het geld en heb financieel dus niks met de klant te doen.

De website in kwestie zit gevestigd in de VS en klanten kunnen van over de hele wereld kopen.

 

Hoe doe ik dit met Belastingaangifte/administratie in Nederland?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij krijgt een percentage van de template website. Ik neem aan dat hier een berekening of overzicht van te zien is. Dat is jouw omzet, je hebt inderdaad niks met de uiteindelijke klant te maken.

 

Deze bedragen boek je dus gewoon als omzet met, volgens mij, 0% btw aangezien het de VS betreft.

Link naar reactie
  • 0

Jij krijgt een percentage van de template website. Ik neem aan dat hier een berekening of overzicht van te zien is. Dat is jouw omzet, je hebt inderdaad niks met de uiteindelijke klant te maken.

 

Deze bedragen boek je dus gewoon als omzet met, volgens mij, 0% btw aangezien het de VS betreft.

 

Kau, dit percentage is inderdaad vastgesteld.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Volgens mij ligt het niet zo simpel. Jij maakt die sites, die Amerikaan koopt ze niet van jou, dus die wordt geen eigenaar, toch? Als dat zo is, kan die Yank ze ook niet verkopen, hij is slechts een tussenpersoon. Dan zou die VS-er een %-tage van jouw verkoopprijs moeten krijgen.

 

Dus fiscaal gezien verkoop jij dan de sites aan klanten over de hele wereld. Gaan de sites naar landen buiten de EU dan bereken je 0 % BTW.

Gaan de spullen naar klanten binnen de EU en zijn het ondernemers, dan verleg je de BTW naar hun.

Zijn de klanten particulieren, dan geldt de regeling afstandsverkopen o.a. na te kijken op www.belastingdienst.nl met voorwaarden en drempels.

 

Rest mij nog één vraag? De klant heeft neem ik aan bepaalde wensen t.a.v. de site die hij wil kopen. Hoe gaat dat in z'n werk? Of verkoop je algemene sites die iedereen na aanschaf aan z'n eigen wensen kan aanpassen?

Dat kan nl. ook fiscale consequenties hebben. Algemene software wordt gezien als levering, specifieke als dienst.

En de crux zit 'm in de plaats waar die levering of dienst plaatsvindt.

 

Dat factuurloos handelen bevalt me ook niet. Al met al denk ik dat hier meer aan vast zit.

Tot slot: over je inkomsten ben je sowieso NL-inkomstenbelasting verschuldigd.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.