• 0

freelancer of projectbureau, nav geiten en olifanten

Naar aanleiding van de - interessante!- serie collumns over geiten en olifanten ga ik ook mijn hart maar eens luchten over wat me de laatste tijd bezig houdt.

 

Ik heb een achtergrond bij diverse projectorganisaties. Mijn kracht heeft altijd gezeten in het kunnen runnen van een project, en op die manier ben ik ook op projecten van heel diverse aard ingezet, meestal als "troubleshooter". Vanuit dat gedetacheerd worden door een werkgever zijn ook mijn eerste freelanceopdrachten gekomen.

 

Een van mijn freelance opdrachten van de afgelopen jaren is geweest om orde op zaken te stellen bij een aantal opdrachtgevers(4 in totaal) die zich bezig houden met de uitvoering van een publieke taak, elk van de opdrachtgevers voor hun specifieke regio. Dit gebeurt op basis van een meerjarig beleidsplan dat net vorig jaar weer vernieuwd is. Ik ben aangetrokken omdat de medewerker van het bestaande projectbureau het werk niet aankon waardoor zaken in het honderd liepen. Het was de bedoeling dat ik de man parttime zou ondersteunen totaan zijn pensionering, en die periode zou gebruiken om de chaos weer in goede banen te leiden zodat een eventuele opvolger in een gespreid bedje zou komen.

Je voelt het al aankomen: inmiddels ben ik de opvolger en ben ik dus niet meer bezig met projectmatig orde op zaken stellen. Omdat ik het inhoudelijk erg interessant vindt ben ik wat dat betreft niet ontevreden over mijn plek hier. Omdat het om de uitvoering van een overheidstaak gaat, heb ik een stabiele basis en ik heb hier de mogelijkheid om veel inhoudelijke kennis op te doen. Ik zie dus voor mezelf een ontwikkelingsmogelijkheid en ben blij dat ik die heb aangegrepen.

 

Waar ik meer moeite mee heb zijn twee dingen:

ten eerste heb ik, ondanks mijn vier opdrachtgevers natuurlijk in feite gewoon een baan. Door de structuur van de opdrachtgevers willen zij heel bewust geen werkgeverschap en daardoor kiezen ze voor een projectbureau om de taken uit te voeren.

ten tweede heb ik een medewerker aan moeten nemen, omdat ik deze taken ook niet in mijn eentje kan uitvoeren. Mijn eerste vraag op HL ging dan ook over het regelen van de praktische kant van zo'n werknemer.

 

Ik ben nu een half jaar op deze manier onderweg, en merk dat ik vooral moeite heb met mijn nieuwe rol als "werkgever". Ik krijg soms het gevoel een beetje uit mijn jas te zijn gegroeid. Aan de ene kant vind ik het best een prettig idee dat er hier een stabiele basis ligt (ook financieel) waardoor ik tijd en energie kan steken in mijn eigen ontwikkeling door wat meer inhoudelijke projecten te gaan oppakken ipv de "troubleshoot"-projecten. Aan de andere kant zou ik prima tevreden kunnen zijn de komende jaren met uitvoeren van dit project onder het lopende beleidsplan, vanwege de ontwikkeling op de inhoud. Ik heb dus soms het gevoel dat ik het mezelf onnodig lastig maak. (maar misschien zit dat wel meer in mijn hoofd)

Ik kan ook 1 opdrachtgever afstoten en freelance wat secretariële ondersteuning op piekmomenten zoeken, en dan kan ik het werk weer in mijn eentje aan.

 

Heb ik nu zelf van mijn geiten een olifant gemaakt? Is dit gewoon koudwatervrees omdat ik uit mijn comfortzone ben gegaan? Zie ik gewoon beren op de weg die ik maar domweg moet afschieten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.