• 0

BTW voor klant in Afrika, met factuuradres in Ierland

Wij hebben een klant in Zuid Afrika. De goederen worden ook geleverd in Zuid Afrika. Echter heeft deze klant een factuuradres in Ierland. De persoon in Ierland is een tussenpersoon die de facturen moet fiateren, en ze dan door stturt naar Zuid Afrika ter betaling.

 

Nu gaat ons boekhoudpakket (SnelStart) er vanuit dat er BTW verlegd is, omdat het adres op de factuur Ierland is. Allemaal prima, maar we hebben geen Iers BTW nummer omdat dat er niet is. Ook op de ICL/ICP opgave wordt deze factuur meegenomen.

 

Met SnelStart heb ik een discussie gehad hierover. Zij beweren dat ik moet zorgen voor een Iers BTW nummer, en anders gewoon BTW moet berekenen.

Zelf ben ik van mening dat het adres in Ierland slechts een verzendadres is, en dat we er vanuit moeten gaan dat het in zijn geheel een Zuid Afrikaanse order is.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de goederen vanuit NL naar Z-Afrika verstuurd worden (dat is wat ik uit je verhaal kan opmaken), dan is het export. Dus geen intracommunautaire levering en ook geen BTW die verlegd wordt.

 

Je maakt het jezelf alleen een beetje moeilijk omdat je kennelijk de factuur niet aan de afnemer adresseert, maar aan een tussenpersoon of zoiets (volgens mij doe je dat dan ook niet goed: het lijkt mij beter dat je het juiste factuuradres gebruikt – in Z-Afrika – en vervolgens een kopie naar de tussenpersoon stuurt).

 

Het zal vast niet zo standaard zijn om in een pakket als SnelStart meerdere adressen te hebben (factuuradres: Z-Afrika, postadres: Ierland), dus dat geeft dan allerlei gedoe (zoals datgene je hier omschrijft).

 

Maar de BTW wordt niet verlegd naar een of ander tussenpersoon in de EU, alleen maar omdat jouw klant wil dat hij/zij de factuur controleert.

 

Link naar reactie
  • 0

SnelStart kent een adres (afleveradres) en een afwijkend corr adres.

Het stomme (in mijn ogen) is echter dat als ik als afleveradres Z Afrika invul en als afwijkend corr adres Ierland, dat snelstart:

- In de ICL/ICP deze levering NIET meeneemt

- In rubriek 3b (IC levering) de levering WEL meeneemt.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al eens geprobeerd om de adressen juist andersom in te voeren? Klinkt niet logisch maar soms zitten programma's ook niet logisch in elkaar.

 

Als alternatief kun je gewoon het Ierse adres met een etiket op de envelop plakken of de factuur met een begeleidend schrijven versturen. Indien het adres in Ierland alleen ter validatie van de factuur is dan lijkt me mijn laatste optie de beste en netste.

Link naar reactie
  • 0

Het stomme (in mijn ogen) is echter dat als ik als afleveradres Z Afrika invul en als afwijkend corr adres Ierland, dat snelstart:

- In de ICL/ICP deze levering NIET meeneemt

- In rubriek 3b (IC levering) de levering WEL meeneemt.

 

??? Klinkt als een 'BUG' in SnelStart.

Volgens mij moeten die twee gegevens op elkaar aansluiten (dus of WEL meenemen in allebei, of juist NIET meenemen in allebei).

 

Maar eigenlijk heb jij 3 adressen nodig (tenminste als je niet handmatig allerlei kopieen in enveloppen met handmatige adressen erop wil versturen):

- Een afleveradres (ship to): Z-Afrika (want daar gaat het naar toe).

- Een factuuradres (bill to): Z-Afrika (want dat is de koper).

- Een postadres (mail to): Ierland (want daar moeten ze de factuur checken, of zoiets).

 

En dat kan dan kennelijk niet met SnelStart.

 

Link naar reactie
  • 0

En ja, die 3 adressen is gewoon mogelijk.... Maar SnelStart denkt er anders oevr dan wij bij elkaar...

Afijn, ik heb contact gehad weer met Snelstart, en hen aangegeven hoe het volgens ons moet werken.

Afwachten wat er nu gaat gebeuren.

 

Stickers plakken is voor mij geen optie, daar zijn het nou net iets te veel facturen naar diverse klanten voor per jaar. Dan gaan er een paar doorheen glippen, en dat wil ik voorkomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.