• 0

shared services in (persoonlijke) holding B.V in manament fee of factureren

LS,

Ik ben bezig met het opstarten van een aantal BV's.

Nu richt ik binnenkort 2 bedrijven op die ik onder mijn holding hangt. de 2 bedrijven hebben niks met elkaar te maken (anders dan dat mijn holding eigenaar is).

de bedrijven kunnen bestaan uit meerdere B.V's maar daar gaat het voor de vraag niet om :-)

mijn casus is als volgt :

ik heb een aantal kosten die ik maak die eigenlijk voor beide bedrijven is. ik huur bijvoorbeeld een server in een datacenter, hierop worden binnenkort dus ook de websites en diensten van de Bedrijven op gehost.

nu vraag ik mij af hoe ik de andere bedrijven hiervoor moet laten betalen, moet ik ze gewoon onder de management fee laten vallen of apart factureren hiervoor ? en als ik apart factureer moet ik als holding zijnde hier winst op maken of gewoon de kost prijs door laten rekenen.

Het gaat in totaal om iets van 500 tot 1000 euro per maand aan 'gedeelde' kosten , hiervoor lijkt me het niet zinvol om een shard-service B.V op te richten, als het later om grote bedragen gaat dan zet ik wel zo'n B.V op of ik haal de diensten uit elkaar zodat ieder bedrijf een aparte dienst afneemt van de dienstverlener.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag kakafoon

Die kosten kun je gewoon 1 op 1 doorbelasten. Waarom laat je die kosten overigens niet vallen in de dochter BV's en daar de doorbelasting?

Zeker een huurovereenkomst heb je liever in de risicosfeer van de dochter BV (verplichtingen) dan in de bezitssfeer van de holding BV.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Joost,

Bedankt voor je reactie, het lijkt me lastig om de kosten in de dochter B.V's te stoppen omdat bijde dochters niks met elkaar hebben en het 1 dienst betreft ik kan dus niet met BV a een halve dienst afnemen en met BV b de andere helft afnemen.

Ik huur dus bijv 1 server, ik kan het wel in 1 van de 2 dochters stoppen bij dochter A die dan dochter B factureerd maar ik hou het liever gescheiden.

Het gaat nu om relatief lage kosten dus lijkt het mij niet zo'n ramp om het in mijn holding te stoppen.

• 0

Ik huur dus bijv 1 server, ik kan het wel in 1 van de 2 dochters stoppen bij dochter A die dan dochter B factureerd maar ik hou het liever gescheiden.

Het gaat nu om relatief lage kosten dus lijkt het mij niet zo'n ramp om het in mijn holding te stoppen.

Die splitsing bedoelde ik ook ;)

Huur is wellicht per maand niet zo gek veel, maar hoe lang zit je er aan vast? Reken dan maar eens door wat de huurverplichting totaal is.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar